«Більшість православних церков світу відзначають Різдво 25 грудня. І нам було би варто»
Це віддалило б українців від московського патріархату, вважає релігієзнавець, доктор філософії Петро Кралюк
У житті вірян, які належать до Православної церкви України, — своєрідна революція. Священний синод ПЦУ ухвалив за можливе звершувати Богослужіння на честь Різдва Христового за Новоюліанським календарем, тобто 25 грудня (дотепер це свято відзначали 7 січня).
Як сказано в офіційному повідомленні ПЦУ, взято до уваги численні запити та враховано дискусію, яка протягом багатьох років точиться в Церкві та суспільстві. А також зроблено це (зокрема через обставини війни) з огляду на «загострення у публічному просторі календарних суперечок; з метою вивчення реальної церковної потреби в здійсненні у близькому часі календарних змін».
Окремо у рішенні Священного синоду зазначено, що відзначення Різдва 25 грудня дозволено як виняток — «там, де для цього існують пастирські обставини та засвідчується бажання вірних». У разі звершення такого Богослужіння його учасники в цей день звільнятимуться від обмежень посту. Наскільки доцільні такі зміни, які ще мотиви, крім вказаних вище, спонукали Православну церкву України до такої реформи, як вона позначиться на духовному житті українців — розмірковує знаний український релігієзнавець, доктор філософії, голова Вченої ради Національного університету «Острозька академія» Петро Кралюк.
— Це повідомлення я сприйняв позитивно, — розповідає науковець в інтерв'ю «Високому Замку». — Не раз казав про те, що нам варто було би звернутися до Григоріанського чи до Новоюліанського календарів, бо більшість православних церков світу нині відзначають релігійні свята саме за Новоюліанським календарем, який загалом збігається із Григоріанським. Ці календарі мають певні, але не суттєві відмінності. Єдине, що ці інші православні церкви святкують Пасху за старим Юліанським календарем. Це, як на мене, можна залишити.
Вважаю, Православна церква України могла би звернутися до практик і традицій, які є, наприклад, у Вселенській церкві, тобто у Константинопольському патріархаті, у Грецькій, Румунській, Болгарській церквах тощо. Це віддалило би нас від московського патріархату, який твердо тримається саме Юліанського календаря.
— Так виглядає, у рішенні Священного синоду ПЦУ є певний політичний аспект, продиктований патріотичними міркуваннями…
— Звичайно, можна говорити про політичні нюанси цього рішення. Але я вважаю, що вони — позитивні. Не раз уже казав про те, що православним України треба врешті-решт дистанціюватися від московських традицій. І це стосується не тільки Православної церкви України, а й Греко-католицької. Бо в УГКЦ продовжують відзначати релігійні свята саме за Юліанським календарем. Хто-хто, а представники цієї Церкви могли би показати тут приклад. Напевно, керівництво УГКЦ не хоче порушувати традицій, які склалися в їхньому церковному середовищі, але рано чи пізно це треба робити. Гадаю, зараз настав час здійснити такі кроки. Якщо в УГКЦ теж зроблять відповідну заяву і запропонують своїм вірним в Україні відзначати свята, зокрема Різдво Христове, за Новоюліанським календарем, це буде правильне рішення.
— Чи знаєте ви реакцію на ініціативу ПЦУ з боку наших недругів?
— Неважко здогадатися, якою вона буде. Звісно, московський патріархат, у тому числі його адепти в Україні, всіляко спекулюватимуть на цьому питанні. Казатимуть, що ПЦУ «подалася до католиків». Хоча, наголошую ще раз, більшість православних церков у світі відзначають релігійні свята саме за Новоюліанським календарем. Отож тут крен не у бік католиків, а у бік більшості православних.
— Як думаєте, чи багато вірних в Україні, які раніше відзначали Різдво 7 січня, захочуть святкувати його 25 грудня?
— Уже й раніше було так, що деякі священнослужителі Православної церкви України на місцях відзначали Різдво 25 грудня. Пропонували два варіанти відзначення: за старим, Юліанським календарем, і водночас — за Новоюліанським, тобто 25 грудня. У Луцьку, наприклад, митрополит Луцький і Волинський Михаїл ініціював таке паралельне святкування. Чимало людей охоче відгукнулися на цю пропозицію, вважали такий підхід правильним.
Сподіваюся, чимала частина вірних ПЦУ схилятиметься до того, що треба переходити на Новоюліанський календар. Це, звичайно, непростий процес, він може затягнутися. Але якщо хочемо віддалитися від московського православія, то це треба робити.
— У соцмережах я вже бачив календарики зі зміненими датами інших церковних свят — Великодня, свят Івана, Петра і Павла…
— Пасху, думаю, святкуватимуть так, як і раніше. Практично всі православні церкви світу відзначають Великдень за Юліанським календарем. Але коли заходить мова про Різдво Христове, інші свята, то використовують Новоюліанський календар.
У нас поки що стоїть питання про нову дату відзначення Різдва. Побачимо, як це буде. Крок, який зробило керівництво Православної церкви України, має певні ризики. Але, попри це, треба йому віддати належне за те, що іде таким реформаторським шляхом.
— Які ще реформи слід провести у релігійному житті, щоб ми, як ви кажете, дистанціювалися від москви?
— Якщо йдеться про православних України, не стільки вірних ПЦУ, скільки вірних УПЦ, то, як на мене, треба було би, першою чергою, відмовитися від вшанування деяких православних святих, яких шанує російська православна церква. Зокрема, Олександра Невського, Серафима Саровського, Іоанна Кронштадського, Миколи ІІ та деяких інших, яких було канонізовано у росії головно з політичних мотивів. Водночас нам треба робити наголос на вшануванні наших українських святих. Наприклад, цьогоріч виповнюється 300 років з дня народження Паїсія Величковського, який народився в Україні, навчався у Києво-Могилянській академії, тривалий час перебував на Афоні. Зараз це один із найбільш шанованих святих у Румунії і Молдові. Але, на жаль, про нього мало знають в Україні. Хоча, безперечно, це один із найбільш помітних святих у Православній церкві. Варто було би подумати про широке відзначення згаданого ювілею не лише очільниками православних церков України, а й на державному рівні.
Довідка «ВЗ»
Новоюліанський календар — удосконалена форма Юліанського календаря. Новоюліанський календар розробив сербський астроном, професор математики й небесної механіки Белградського університету Мілутін Міланкович 1923 року.
Зараз Новоюліанський календар використовують 9 із 15 помісних автокефальних східних православних церков, зокрема Вселенський патріархат Константинополя, Александрійський патріархат, Антіохійський патріархат, Румунська православна церква, Болгарська православна церква, Церква Кіпру, Церква Греції, Автокефальна православна церква Албанії та Православна церква Чеських земель і Словаччини. Також його використовують три з 23-ох східнокатолицьких церков, а саме Болгарська греко-католицька церква, Греко-візантійська католицька церква та Румунська греко-католицька церква.
(За матеріалами Вікіпедії).