«До 8-9 класу дитина буде «нульова», а батьки про це не знатимуть»
У початковій школі скасували бальне оцінювання, критикувати дитину заборонено
Міністерство освіти і науки затвердило нові методичні рекомендації щодо оцінювання успішності учнів початкових класів. Такий наказ опубліковано на сайті МОН. На зміну узагальненій бальній оцінці розробники пропонують використовувати вербальну оцінку окремих результатів навчання, яка, окрім оцінювального судження про досягнення учня, може ще називати рівень результату навчання. Для позначення рівня міністерство пропонує використовувати такі позначки: «початковий» (П), «середній» ©, «достатній» (Д), «високий» (В).
Нагадаємо, три роки тому в Україні почала діяти нова українська школа (НУШ). З того часу, зокрема у початковій школі, з’явилося чимало нововведень. Навіть шкільні парти, за правилами НУШ, мають бути такими, щоб дитина сиділа сама… Цього року початкова школа повністю працюватиме за правилами нової української школи. Тема оцінювання у початковій школі набула широкого резонансу. Дітей з 1−4 класу оцінюватимуть по-новому. Добре це чи погано — покаже час. Думки вчителів та батьків розділилися. Хтось погоджується, що ставити бали у початковій школі не потрібно, бо часто-густо вони є суб’єктивними, і це погано позначається на самооцінці дитини. Інші, навпаки, «за» оцінки, які мотивують до навчання. Є категорія батьків, яким все одно, в який спосіб оцінюватимуть дитину, головне — знання! Відтепер у початкових класах не буде традиційних контрольних робіт, замість них з’являться діагностичні. Це означає, що, окрім задачок чи вправ, у них будуть запитання на кшталт: «Чи легко було тобі виконувати це завдання?», «Що допомагає тобі вчитися?», «Познач завдання, які спричинили труднощі». Після цього вчитель надасть дитині мотивувальний коментар.
Знайома вчителька пані Євгенія поділилась власними думками. Каже: «У нас є спеціальні таблиці досягнень, за якими ми орієнтуємось, є шкала для оцінювання. Тепер це називається діагностичне оцінювання. Ставимо плюсики за добру роботу. Якщо дитина погано працює на уроці, плюсиків не отримує. Вербальне оцінювання — це, наприклад, „дуже добре“, „молодець“, „гарно попрацював“ або „трішки більше треба попрацювати над читанням“ тощо».
«Хіба це нормально?» — запитую. «Це ненормально, — каже вчителька. — Бо батьки до четвертого класу не знатимуть, який у дитини рівень знань. Ба більше! Хочуть забрати оцінки і в п’ятому класі. Може статися так, що до 8−9 класу дитина буде «нульова», а батьки про це навіть не знатимуть. Але ж дитину чекатиме ЗНО. Як вона його буде складати? Критикувати дітей вчителям не можна. На батьківських зборах, які через карантин вже два роки проводяться онлайн, треба говорити у м’якій завуальованій формі. Наприклад, «вашій дитині треба трішки підтягнути читання». Як можна плюсиками оцінювати дітей? Як на мене, таке діагностичне оцінювання — ні про що.
До речі, самі діти хочуть, аби їм ставили оцінки (заохочувальні наклейки у початковій школі теж заборонили. — Авт.), — веде далі вчителька. — А батьки мене просять, щоб я олівчиком, бо ручкою не можу цього робити, ставила хоча б рівень навчальних досягнень. За старими правилами початковий рівень — це 1−3 бали, середній — 4−6 балів, достатній 7−9 балів, високий 10−12 балів. Коли є оцінка, батьки одразу реагують. Наприклад, дитина має проблеми з англійською, батьки можуть віддати її до репетитора або на гурток. Як на мене, достатньо першого класу без оцінок.
У першому-другому класі немає домашніх завдань. Новий предмет у початковій школі «Я досліджую світ», у якому поєднали «Основи здоров’я», «Я і Україна» та природу. Три в одному! На цей предмет у початковій школі виділили чимало годин, а ось математику, читання, українську мову — скоротили. Будемо випускати зі шкіл дітей з дуже низьким рівнем знань. Кому це буде вигідно? Хіба що приватним вишам, які беруть на навчання дітей на платній основі. Вони не будуть враховувати рівень знань дитини, а дивитимуться на платоспроможність батьків.
Не уявляєте, скільки писанини додається вчителям, — резюмує вчителька. — Раніше як було — оцінка в щоденник, оцінка у журнал. Тепер ці плюсики-мінуси. Ідея з новим оцінюванням має сенс у класах, де навчається не більше двадцяти дітей. Але зазвичай у класі — 30−35 школярів. Простору бракує. Змушені зсувати парти, щоб було місце для ігрової зони. Коли карантин, діти не мають права виходити у коридор. Згідно із санітарними нормами, нам заборонили використовувати килимок. З жахом очікую першого вересня…".
А ось декілька коментарів, які з’явилися на цю тему у соцмережах:
- Мій син вже в другому класі відмовлявся навчатися, бо не ставили оцінок. Так і казав: «А навіщо вчитися, оцінок же нема?»
- Яка різниця, ставлять оцінки чи ні?! Якщо вчителю байдуже до дітей. Єдине, що хвилює адміністрацію школи, — нові шафи та ремонти за батьківський рахунок. Тепер якщо дитина не засвоїла тему, змушена йти до вчителя на платні заняття. Бо ніхто їй окремо не буде нічого пояснювати. У кращому випадку скажуть: «Нехай опрацює матеріал вдома». А ця дванадцятибальна система оцінювання… 12 отримати майже нереально! Потрібні нові підходи до навчання, молоді вчителі, «свіжа кров».
Коментар для «ВЗ»
Галина Воробець, консультант Центру професійного розвитку педагогічних працівників
— Це оцінювання дворівневе — формувальне і тематичне (підсумкове). Чим корисне формувальне оцінювання? Що оцінюємо поступ конкретної дитини. Дитина не рівняється з усіма або з кимось, хто сильніший. Дивимося, що дитина вміє на початку навчання і чого досягнула на даному етапі.
— Батьки навчилися орієнтуватися в оцінках, як розумітимуть, що дитина відстає від навчання?
— Про все можуть дізнатися у свідоцтві досягнень (табелі у початковій школі в Міносвіти скасували. — Авт.). Там відображалися поступи дитини. І вчитель не ставив бала, а показував, що за чотири місяці навчання дитина мала такі досягнення, а наприкінці року — такі. У динаміці можна побачити, як дитина просувається у навчанні.
— Батьки побачать, що вчитель написала: «Молодець!»?
— Ні. У свідоцтві досягнень будуть вказані критерії. Ці критерії до цього року оцінювалися за чотирма напрямами: має успіхи, значні успіхи, виявляє прогрес, потребує допомоги і уваги. Була градація чотирирівнева. Цього року критерії спростили. У свідоцтві є два моменти: досягнув чи не досягнув результату. Наприклад, чи сформована комунікаційна навичка у дитини, навичка співпраці у колективі, є і навчальні навички. Вчитель вказує, чи дитина, скажімо, вміє рахувати, чи може розв’язати задачу. Зараз свідоцтво подано таким чином, що є перелік тих вимог, які мають досягнути діти того чи іншого віку. Якщо це математика — вчитель може проаналізувати, що дитині вдається добре, а над чим потрібно ще працювати. Наприклад, задачі їй даються важко, а приклади — добре.
— Вчителям додається зайвої писанини?
— Писанину спростили. Треба до цього процесу звикнути. Є рекомендація Міністерства освіти, що колективи можуть обирати свою систему оцінювання. Можуть затвердити і бальне оцінювання, якщо буде таке рішення педагогічної ради. Але на завершення навчального циклу мають уніфікувати, тобто перевести цю бальну систему, заповнюючи підсумкову документацію, у рівневу систему. Хоча рівнева система так добре прописана, що буде батькам цілком зрозуміла.
— Вчителі кажуть, що діти хочуть мати оцінки.
— Знаю. Маємо навчити дітей не жити за оцінкою. Діти хочуть оцінок, бо батьки про них знають. Якщо б діти не мали такої інформації від батьків, вчились би заради знань. Оцінка могла бути суб’єктивною, а зараз йде аргументація. Вчитель має написати не просто «молодець», а «я задоволена розв’язком твоїх задач». Дітей вчать самооцінювання. Це те, що потрібне у дорослому житті. Критична самооцінка своїх дій допоможе людині краще реалізуватися. Ще є взаємооцінка, коли учня оцінюють інші діти. Якщо батьки не впевнені у результатах дитини, можливо, вчитель чогось не помітив, то за зверненням батьків можна провести індивідуалізовану діагностичну роботу.
Читайте також: В Одеській області хочуть відкласти початок навчального року. Причина вражає