Міжвиборча турбулентність
Коли інавгурують нового президента, і чи зможе він розпустити парламент?
Для противників та прихильників наразі ще чинного президента Петра Порошенка результати нинішніх президентських виборів увійдуть в історію під різними заголовками. «В Україні стався третій Майдан — електоральний», — кажуть одні. «Гору взяла більшість, спрагла не патріотизму, а хліба та видовищ», — морщать носи інші. Попри неоднозначне ставлення до підсумків виборів, факт залишається фактом: вперше за всю історію президентських перегонів в Україні переможець отримав першість в усіх регіонах, за винятком одного (на Львівщині більшість голосів здобув Петро Порошенко). Як не парадоксально це звучить з огляду на «позеленілу» виборчу карту, говорити про те, що нарешті дочекалися президента всієї України, наразі не доводиться.
МАЙЖЕ 49% розриву між фіналістами — новий рекорд президентських виборів в Україні. Попередній — 28-річної давності: тоді, у 1991 році, Леонід Кравчук переміг В’ячеслава Чорновола із результатом 61,59% проти 23,27% (38% переваги). А ось антирекорд з «розтриньканих» голосів серед президентів, які балотувалися на повторний термін, усе ще залишається за Віктором Ющенком. Порівняно з любителем «божих мух», у Порошенка електоральна оцінка президентської п’ятирічки, задовільна. В Ющенка 52% голосів (з таким результатом він переміг на виборах 2004 року) здулися до 5,5%: з 15 мільйонів виборців залишилося 1,3 мільйона. У Порошенка ж із авансу-2014 у 54,7% (9,9 млн виборців) залишилося 24,5% (або 4,5 млн виборців). Хоча ця цифра — вже з поправкою на другий тур, в якому до ядерного П-електорату додалася частина виборців від інших «першотурових» кандидатів.
Якби у бюлетені залишилася графа «проти всіх», розклад результатів на фініші був би іншим, а розрив, можливо, не таким болісним для срібного призера другого туру. Частина «протестантів» і тих, хто до останнього вагався з вибором, не прийшла 21 квітня на дільниці, частина свідомо зіпсувала бюлетені. Але були і такі, які все ж вирішили проголосувати за принципом вибору меншого з двох зол. Тож результати обох фіналістів варто аналізувати, враховуючи відсоток «чужорідних» виборців, — тих, чиє волевиявлення було продиктовано не підтримкою конкретного кандидата, а мотивацією «віддам свій голос не тому, що я за Порошенка/Зеленського, а через те, що не хочу бачити президентом Зеленського/Порошенка». Як показали результати дослідження групи «Рейтинг» (5−10 квітня), серед тих, хто визначився, що у другому турі поставить позначку навпроти прізвища Порошенка, кожен п’ятий керувався принципом «проти Зеленського». У Зе! Кандидата цей показник сягнув 41%, тоді як про голосування «за» заявили 57% прихильників Зеленського. У перекладі на результати виборів це означає, що з 13,5 мільйона виборців, які позначили у бюлетені кандидата Зеленського, більш як п’ять мільйонів зробили це «на зло Порошенкові». Тобто реально довірити президентське крісло Зеленському (а не сприймати цього кандидата радше як «порохотяг», аби не допустити другого президентського терміну Порошенка) ризикнули понад сім мільйонів українців. А це — лише кожен четвертий із майже 30-мільйонної армії виборців, й однозначна відповідь на запитання, чи можна вважати переможця цих виборів президентом всієї України.
Для Зеленського його «гібридний» результат у згаданому співвідношенні «57% + 41%» — подвійний виклик. Йдеться про те, що новообраному президентові і його команді потрібно докласти максимум зусиль, аби: а) зберегти якомога більше своїх прихильників до парламентських перегонів; б) розчарувати якнайменше тих, хто на президентських виборах віддав свій голос Зе! Кандидатові з розрахунком «авось щось покращиться в Україні без Порошенка».
ВРАХОВУЮЧИ склад електоральної Зе! Збірної, обидва завдання — вищого ступеня складності. Так вправно, як під час виборчої кампанії, лавірувати між тими, хто наповнював загадковий образ Зе! Кандидата різними, подекуди протилежними змістами, не вдасться. Кожне кадрове рішення, кожна подана до Верховної Ради ініціатива — ймовірність втратити прихильність частини виборців. Та що там рішення, коли навіть кандидатські заяви Зеленського і його команди вже викликали хитання та публічні заяви з репертуару «не цього від вас чекали». Когось «напружили» розмірковування на тему мови. Когось — ремарки щодо розв’язання ситуації на Донбасі. З цього приводу особливо бідкався пан Медведчук. В ефірі «раша"-телеканалу заявив, що йому прикро було почути два «ні» від Зеленського — щодо амністії бойовикам й особливого статусу для Донбасу. За такого розкладу «говорити про те, що Зеленський буде робити щось для миру, поки дуже складно».
Зважаючи на ризики стрімкими темпами вже до осені розгубити електорат, для нового президента був би вигідним варіант із розпуском Верховної Ради та достроковими парламентськими перегонами. Дочасні вибори = можливість провести до ВР більше «слуг народу» (під прапором однойменної партії), створити чисельну пропрезидентську фракцію з претензіями на першу скрипку у коаліції.
Зацікавлений у дострокових парламентських виборах і Порошенко, який претендує на роль лідера опозиції і якому теж розходиться на тому, аби забезпечити собі у ВР якомога більшу фракцію. Але бажання одних часто закінчуються там, де починаються інтереси інших. Враховуючи, скільки тих «інших» у нинішній ситуації, сценарій із дочасними парламентськими виборами виглядає малоймовірним. Навіть якщо припустити, що у Центрвиборчкомі поквапилися б із оприлюдненням офіційних результатів президентських перегонів, що дало б можливість провести інавгурацію новообраного президента на початку 20-х чисел травня, це не означає, що процес не загальмували б у Верховній Раді.
27 травня спливає термін «виборчої доторканності» парламенту нинішнього скликання. Після цієї дати розігнати Верховну Раду без юридичних фокусів — зась (Конституція забороняє розпуск ВР в останні півроку до закінчення парламентської каденції). Парламенту, а точніше — тій його частині, яка не хоче дочасних виборів, вигідно відтягнути ухвалення постанови з датою інавгурації нового президента (крайній термін складення президентом присяги — 3 червня). Чи знайдеться у ВР мінімально потрібні 226 голосів, аби прийняти постанову без штучної затримки? Не факт, враховуючи розстановку сил і неготовність багатьох (починаючи від значної частини депутатів-мажоритарників і закінчуючи відомими партіями, не кажучи вже про нові проекти, які обов’язково виринуть під вибори) до передчасної кампанії. У разі, якщо згадану постанову таки не вдасться провести через голосування у сесійній залі, встановити дату і час проведення урочистого засідання ВР для складання присяги новообраним президентом може спікер.
АЛЕ І ТАКИЙ, спрощений варіант не вирішує питання. Навіть якщо інавгурація відбудеться до 27 травня і Зеленський вкладатиметься у терміни для розпуску парламенту, потрібна підстава для відповідного указу. А вона одна вимальовується — фактична відсутність коаліції. Але, по-перше, це ще треба документально підтвердити. По-друге, якщо підтвердження буде, Верховна Рада має 30 днів на спробу створити нову коаліцію. І тут знову достатньо згадати про дедлайн для розпуску парламенту — 27 травня.
Що чекає нового президента з нинішнім складом парламенту? Пошук ситуативної більшості під конкретні ініціативи. Але тут є як вигоди, так і ризики для Зеленського. Будь-яка ситуативна підтримка нового президента буде нагодою для його опонентів бомбардувати інформаційний простір підозрами а-ля «договорняки зі старою елітою: кому що пообіцяли за голосування?». Це може дати негативний для Зеленського ефект, навіть якщо насправді за результативними голосуваннями стоятимуть не договорняки, а зацікавленість парламентських сил чи окремих депутатів попіаритися під парламентські вибори. Як це може бути, наприклад, з обіцяним законопроектом щодо імпічменту президента.
Якщо у Зеленського налагодять афішовану «пряму лінію» з народом і спроможуться доносити та роз’яснювати свою позицію через брифінги, звернення у соцмережах, то зможуть послабити ефект від закидів чи «мочилова» на свою адресу. Ба більше: у разі провалу Верховною Радою поданих президентом подань чи законопроектів, зможуть кивати на «безвідповідальний парламент». Це стосується і кадрових призначень за президентською квотою, включаючи очільника Міноборони, міністра закордонних справ, голів СБУ та Нацбанку.
Зрештою, розраховувати на те, що новому президентові вже у перші місяці своєї каденції вдасться провести через Верховну Раду солідну кількість рішень, не доводиться. Хоча б тому, що після вступу його на посаду нинішньому парламенту залишиться працювати лише 16 пленарних днів до літніх канікул. 28 липня — офіційний старт парламентської кампанії. Під куполом депутати зберуться у сам її розпал — на початку вересня. Їм буде не до президентських ініціатив. За винятком хіба що тих, на яких можна буде здобути електоральні бали.
ЩО МОЖЕ ЗІГРАТИ на руку новому президентові, то це парламентські амбіції прем’єра Володимира Гройсмана. Як не волала Юлія Тимошенко на погоджувальній раді про те, що Кабмін потрібно відправити у відставку і сформувати новий («не для того 75% виборців віддали голоси за зміни, аби терпіти цей уряд ще півроку»), максимум, чого можна очікувати до обрання нової ВР, — точкові заміни у складі КМУ (йдеться про міністрів із президентської квоти). Та й то не факт, про що вже йшлося вище. Гройсман дав зрозуміти: йти не збирається. Вже заявив про формування «сили однодумців», з якою «проситиме мандат довіри у людей» на виборах до ВР. А щоб просити, потрібно чимось стимулювати. Тож Гройсман зосередиться на стимулах. Точніше, вже зосередився, повідомивши новину про зниження ціни на газ для населення замість очікуваного підвищення. «За дорученням Кабінету Міністрів, НАК „Нафтогаз України“ спільно з представниками уряду розробила новий механізм визначення регульованої ціни, який дозволяє не тільки уникнути підвищення вартості газу для населення та теплової генерації з 1 травня 2019 року, а й зменшити її до рівня 8247 грн за тис. куб. м (після попереднього, квітневого здешевлення, ціна знизилася з 8550 грн до 8380 грн за куб. — „ВЗ“)», — деталізували новину у «Нафтогазі». Від таких старань Кабміну приємно не лише потенційним виборцям «команди Гройсмана», а й тим, хто, голосуючи на виборах гаранта, очікував від шостого президента зниження тарифів (попри те, що це не президентська парафія).