У виборчому процесі побачимо проросійські партії?
Проведення виборів в Україні може стати частиною узгодженого зі США мирного плану, вважає експерт
Минулого року не раз спалахували дискусії щодо проведення виборів в Україні, оскільки у травні й липні завершилися повноваження відповідно шостого президента і Верховної Ради IX скликання. Тоді недруги верещали про нелегітимність українського керівництва, про узурпацію влади. Але всі політичні суб'єкти нашої країни погодилися з тим (і так каже закон!), що в умовах воєнного стану про вибори не може йтися — нового главу держави і новий законодавчий орган обиратимуть уже після завершення війни. Гарячі перепалки припинилися. Та ба! Кілька днів тому виборчу тему актуалізував спецпредставник президента США з питань України та росії Кіт Келлоґ. За його словами, Сполучені Штати хочуть, щоб ще до кінця цього року (за умови досягнення угоди з росією про припинення вогню) Україна провела як президентські, так і парламентські вибори. Мовляв, це було б «добре для демократії».
Що означає така чи то рекомендація, чи то примус з боку нашого заокеанського партнера? Чи не таїть це у собі загроз? Чи не дестабілізує виборча кампанія в екстремальних умовах суспільно-політичну ситуацію у нашій державі? Ці та інші запитання ми поставили доктору політичних наук, голові «Комітету виборців України» Олексію Кошелю.
— Інформацію про те, що тема виборів в Україні стане однією зі складових частин мирних домовленостей, у західних медіа обговорюють упродовж місяця, — каже аналітик. — Заява Кіта Келлоґа свідчить, що західна преса мала рацію. Існує достатньо висока ймовірність того, що такі вибори буде проведено, як цього і хоче офіційний Вашингтон. Виглядає на те, що вибори стануть невеликою, але все ж поступкою США росії для початку мирних перемовин. Очевидно, що їх уже ведуть, — у закулісному форматі, достатньо активно.
Чому кажу про вибори як поступку? Тезу про «нелегітимність» Володимира Зеленського путін озвучує з 2024 року. У силу специфіки своєї роботи я щодня знайомлюся з російськими новинами, і чітко бачив, як кремль розкручував питання «нелегітимності». Очевидно, робив так у надії розгойдати українське суспільство, спровокувати різкі заяви проросійських партій в Україні, експертів, блогерів. Але не вдалося: жодного розколу, жодних спекуляцій на цю тему в українському суспільстві не було. Наші громадяни не сумнівалися у легітимності глави держави, парламенту, місцевих органів влади і об'єдналися навколо цієї думки.
У російській політиці й пресі була піврічна інформаційна пауза щодо цієї теми. В останні місяці тезу про «нелегітимність» українського президента стали експлуатувати знову. Думаю, це пов’язано з емоційно-психологічними особливостями характеру путіна. Зеленський не раз жорстко критикував російського президента…
— Навіть «посилав» його «вслід за російським кораблем»!
— І це було вкрай неприємно для кремлівського правителя. Якщо проаналізувати політику путіна, його заяви, дії, видно, що він наслідує царя миколу І, який правив росією на початку ХІХ століття. І один, і другий вважали себе «богообраними»… Якщо говорити про прагматичні інтереси росії, то формат відтягування остаточного миру шляхом примушування до виборів для неї теж вигідний. Тож імовірність їх проведення є достатньо великою. Водночас нам у будь-якому разі потрібно готуватися до різних сценаріїв розвитку подій. У тому числі - до затягування війни на тривалий час.
— Із перших днів свого правління адміністрація Трампа вирізняється безапеляційними, самовпевненими заявами, різкими кроками. «Нагинає» своїх опонентів і навіть партнерів. Чи не означає це, що і Україну змусять щось робити проти її волі? Зокрема провести вибори, для яких немає умов?
— США мають достатньо великий вплив не тільки на Україну, а й на Європу загалом. Після завершення Другої світової війни Вашингтон узяв на себе роль гаранта безпеки на європейському континенті. Зараз же своїми заявами Трамп демонструє, що повернувся до окремих тез «доктрини Монро», проголошеної на початку ХІХ століття (згідно із цією доктриною, яку 1823 року виголосив п’ятий президент США Джеймс Монро, спроби колонізації або втручання у внутрішні справи держав, які розташовані у Північній і Південній Америці, США розцінюватимуть як акт агресії безпосередньо проти себе, такі спроби призведуть до військового втручання з їхнього боку. Водночас у доктрині було положення про те, що США не втручатимуться у внутрішні справи європейських країн. — І. Ф.) У США достатньо складні стосунки із Китаєм щодо лідерства в технологіях, щодо ролі країн Перської затоки… Тому природно, що ці питання стоять на порядку денному. Їх (а не тільки російсько-українські відносини) обговорюватимуть під час своєї зустрічі Трамп і путін.
Інші поступки путіну частково окреслюються. Зараз ніхто із європейських лідерів і команди Трампа не говорить про сценарій членства України у НАТО, тим більше — прискорений її вступ туди. Це може бути однією з найбільших поступок. Але все залежатиме не тільки від перспектив нашого членства у НАТО, а й від реальних гарантій безпеки, які може отримати Україна. Навіть прискорений вступ у НАТО Фінляндії зайняв 11 місяців, а вступ Швеції в Альянс розтягнувся на два роки…
— Чи може путін вимагати від України ще однієї поступки — участі у майбутніх виборах зрадників, колаборантів на кшталт медведчука, козака, мураєва?
— Гадаю, це питання активно розглядають. Цілком можливо, що у виборчому процесі побачимо проросійські політичні партії. Водночас нагадаю, що українська влада має усі важелі впливу для того, щоб принаймні головним лідерам проросійських партій закрити доступ до виборів в Україні. Маю на увазі проведення люстрації і заборону на участь у виборах на два виборчі цикли (10 років) для всіх лідерів заборонених судом проросійських партій. Підстави для такого рішення є. До виборів мали б не допустити не тільки лідерів згаданих політичних сил, а й усіх кандидатів, які з 2014 року балотувалися у депутати від проросійських політичних партій — починаючи від місцевих до президентських виборів.
Однак цього питання у нашому парламенті і загалом в українському політикумі сьогодні не обговорюють. Навіть питання про можливість позбавити мандатів депутатів місцевих рад від заборонених проросійських партій відкладають уже два з половиною роки. Йшлося про урядовий законопроєкт, який внесли у парламент ще у червні 2022 року. У мене складається враження, що рішення з цього питання, як і щодо УПЦ МП, свідомо затягують — для можливих компромісів у переговорах з росією. Сумний висновок, але по-іншому пояснити затягування розгляду цих питань упродовж тривалого часу не можу.
— На які ризики наразиться Україна, якщо погодиться на проведення виборів, нехай і після припинення вогню?
— Їх може бути багато. Але є чітка позиція української влади, лідерів парламентських фракцій і депутатських груп у парламенті, які свого часу підписали меморандум про проведення виборів лише після завершення війни. В умовах стійкого перемир’я цілком можливо провести вибори з мінімальними ризиками. Для цього треба вирішити низку питань, пов’язаних із можливими спекуляціями щодо часткової нелегітимності українських виборів. Йдеться про те, що від 3,5 млн до 5,5 млн виборців перебувають за кордоном і не мають можливості проголосувати. Маємо кілька мільйонів внутрішньо переміщених осіб. Треба визначитися з участю у виборах воїнів ЗСУ. Загалом ідеться ледь не про третину українських виборців, участь яких у голосуванні під знаком питання.
Інша проблема — можлива внутрішня дестабілізація, пов’язана зі слабкістю центральної влади. Слід говорити про глибоку управлінську кризу, яку спостерігаємо на всіх рівнях. Ексцеси із ТЦК, розкраданням бюджетних коштів — похідні від цієї проблеми. Якщо українська влада підійде до виборчого процесу підготовленою, то цих негативних чинників на виборах можна буде уникнути. Маю на увазі повне переформатування Кабінету Міністрів, можливе надання йому надзвичайних повноважень на період дії правового режиму воєнного стану. Це могло би дещо стабілізувати ситуацію.
— Якщо президентські вибори в Україні буде оголошено, Володимир Зеленський на них балотуватиметься?
— Гадаю, побачимо його учасником виборчого процесу.
— Одним із потенційних кандидатів називають українського посла у Великій Британії, екскомандувача ЗСУ Валерія Залужного…
— Якщо Залужний ухвалить для себе рішення стати політиком, матиме великі шанси на перемогу. Поки що про себе як політика він не заявляв. Очевидно, це пов’язано з тим, що відразу після оприлюднення своїх намірів Залужний зіткнеться із кампанією дискредитації, почує багато звинувачень на свою адресу. Такі натяки йому вже публічно робили. Мабуть, через це затягує старт свого політичного майбутнього. Залужний може також вирішити не йти у політику. Наразі його медійна активність, окремі заяви свідчать про високу ймовірність того, що він буде серед учасників виборчого процесу.
— То вибори цього року все-таки будуть?
— У цьому питанні спираюся не на інтуїцію, а на чіткі заяви Сполучених Штатів. Та жорстка політика, яку проводить Трамп, підтверджує, що ці заяви не можемо сприймати виключно як побажання, які, схочемо — будемо виконувати, а не схочемо — то ні. Зараз як базовий сценарій розглядається проведення виборів як частина складного й тривалого мирного плану. Відтак із великою ймовірністю цього року відбудуться як президентські, так і парламентські вибори.
— Відчуваючи це, багато політичних гравців, у тому числі у владі, почали піаритися…
— Якщо називати ознаки наближення виборів, то я у другу-третю чергу говорив би про підвищення політичної активності, політичну рекламу. Головна ознака неформального старту виборчої кампанії - багатомільярдні соціальні програми з підтримки українців. Маю на увазі «тисячу Зеленського», доплати вчителям, які подають не як підвищення зарплати, а як щомісячні доплати. Ідеться про можливість купити за державний кошт частину симпатій виборців. Це одна з проблем під час війни. Бо в умовах її гострої фази будь-яка влада повинна готуватися до злагодженого опору, а не витрачати десятки мільярдів на достатньо сумнівну благодійність.