Передплата 2025 ВЗ

Фіцо раптом згадав, що у Словаччині купа автозаводів…

І шукає захисту в ЄС, який ганьбив на заході трампістів… Удар автомобільних мит Трампа по економіці Словаччини буде відчутним

Одне зі словацьких автомобільних підприємств – завод “Фольксваґен” у Братиславі. Фото bratislava-motor-city.com
Одне зі словацьких автомобільних підприємств – завод “Фольксваґен” у Братиславі. Фото bratislava-motor-city.com

Велика симпатія до президента США зіграла злий жарт із прем'єр-міністром Словаччини. Наприкінці лютого Роберт Фіцо подався за океан, де на всі лади хвалив Дональда Трампа. Мовляв, той нарешті «викрив» підступний Євросоюз і принесе Старому світові мир… А вже наприкінці березня Фіцо заспівав іншої. Каже, Європейська комісія повинна негайно діяти — аби захистити європейських автовиробників від 25-відсоткового мита на імпортні автівки, яке від початку квітня запроваджує Трамп. Фіцо раптом згадав, що у Словаччині купа автозаводів, завдяки яким ця країна є третім після ФРН і Британії експортером європейських автівок до США. Тож удар мит Трампа по економіці маленької Словаччини буде дуже відчутним…

Наприкінці лютого прем'єр-міністр Словаччи­ни Роберт Фіцо побував у Сполучених Штатах, де взяв участь у роботі щорічної Конфе­ренції консервативної політичної дії. Фіцо намагався презентува­ти себе як великого симпатика трампівського руху MAGA (Мake America Great Again), тому, ви­ступаючи на конференції, не шкодував улесливих слів для Трампа.

«Ваш президент робить Єв­ропі велику послугу, — заявив, зокрема, Фіцо. — Енергія і рі­шучість, з якими президент До­нальд Трамп долучився до мирного процесу в Україні, ви­кликають захоплення. Трамп несе Європі правду і, споді­ваємося, поверне їй мир. Мій хороший друг Віктор Орбан (прем'єр-міністр Угорщини. — А. Є.) нещодавно нарікав.., що він роками намагається викри­ти Європейський Союз. А потім з’являється Дональд Трамп, яко­му вдається це зробити за ліче­ні дні».

Але після того, як Трамп за­провадив 25-відсоткове мито на всі імпортні автівки, у тому чис­лі на вироблені в ЄС, ритори­ка словацького «викривальника» кардинально змінилася.

Роберт Фіцо раптом згадав про існування Європейської ко­місії, яка, на його думку, повинна негайно знайти рішення, яке за­хистить автомобільну промис­ловість Європейського Союзу… У спеціальному телезвернен­ні Фіцо розповів, що американ­ські мита на імпортні автомобілі можуть завдати великої шко­ди автозаводам, що працюють у Словаччині. Фіцо згадав про під­приємства у Братиславі, Нітрі, Трнаві й Жиліні, які виробляють автівки Volkswagen, Jaguar і Land Rover, а також про новий завод Volvo, що запрацював у Кошице.

«За кількістю виготовлених автомобілів на одного громадя­нина Словаччина є світовим лі­дером — з усіма наслідками, які це може принести», — констату­вав Роберт Фіцо. І закликав Єв­ропейський Союз (який ще не­давно завзято ганьбив на заході трампістів) вжити заходів у від­повідь — щоб захистити «хребет» європейської промисловості від американських мит.

Додаткові мита у розмірі 25% на всі імпортні легкові й невеликі вантажні автівки президент США Дональд Трамп обіцяв запрова­дити з 3 квітня (досі відповідна ставка мита становила у Штатах 2,5%). За даними CBS, близько половини автомобілів, які про­дають у США, вироблені за кор­доном.

Експерти кажуть, нові мита піднімуть ціни на нові автівки — на деякі моделі навіть на 10 тисяч доларів. Але, за словами Трам­па, його це зовсім не хвилює, а мита на імпортні авто будуть «безстроковими»… «Братимемо 25% мита. Але якщо будуєте свій автомобіль у Штатах, то жодних мит не буде», — заявив Трамп у Білому домі, підписуючи відпо­відне розпорядження. Трамп ві­рить, що додаткові мита змусять автомобільні компанії перенести виробництво до США й прине­суть до федерального бюджету не менш ніж 100 мільярдів до­ларів. Експерти кажуть, на пе­ренесення виробництва потрі­бен час…

Автозапчастини, на які по­ширюється торговельна уго­да USMCA (з Канадою і Мекси­кою), «поки що» будуть звільнені від додаткового 25-відсотково­го мита. Утім, це не стосується двигунів та їхніх складових, елек­тронних компонентів, елементів системи кермового управління, коробок передач тощо.

За даними Tradeimex, най­більшим експортером автомо­білів до США є Мексика, на яку припадає майже чверть імпор­тованих Америкою автомобілів. Серед країн із-поза Європи ве­ликими експортерами автівок до США є також Японія (18,6%), Південна Корея (17,3%) і Канада (13%). А у Старому світі найбіль­шими експортерами автомобілів до Сполучених Штатів є Німеч­чина, Велика Британія, Словач­чина, Італія і Швеція.