Передплата 2024 «Добра кухня»

Виткала пів кілометра різних полотен

Традиційне ткацтво у селах Камінь-Каширської громади на Волині внесли до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини

Фото автора
Фото автора

…Марія Ярошук з села Черче вперше сіла за ткацький верстат у 16 років. Навчала основ старовинного ремесла прабабуся. Це заняття припало дівчині до душі. І ось уже понад півстоліття жінка займається улюбленою справою. Пані Марія жартує, що її обідом не годуй, дай поткати. Одразу після різдвяних свят розкладає верстат, готує нитки і гайда до роботи. Закінчує ткати перед посівною — тоді вже починаються інші селянські клопоти.

«Оцей продовгуватий предмет — глиця, куди намотуються нитки або різані смужки зі старого одягу, залежно від того, що будемо виготовляти — рушники чи доріжки, — Марія Ярошук знайомить з основами народного мистецтва. — Цівка-шпулька з нитками закладається в спеціальну коробку-човник. Дерев’яне бердо з коліщатком — деталь верстата, яка ущільнює нитку на полотні, підбиваючи її одна до одної. Підніжки — спеціальний пристрій, що приводить агрегат у рух».

Пані Марія за своє життя виткала пів кілометра різних полотен. Старовинному верстату з ясеневої деревини, на якому працює, вже понад сотні років. Каже, в часи її молодості такі агрегати стояли у кожній хаті. Працювати на них вміли всі жінки, адже традиційно до заміжжя дівчина за допомогою мами чи бабусі мала виткати собі посаг — рушники, сорочки, рядна-покривала на ліжка, доріжки, якими застеляли лави та долівку. Хату перед великими релігійними святами теж прийнято було прикрашати виготовленими власноруч виробами. Родинне ремесло передавалось з покоління у покоління. Нині село Черче — один із центрів побутування старовинного народного мистецтва у Камінь-Каширській громаді. Тут залишилось близько десятка ткаль. Втім, як виявилось, на Поліссі цікавляться старовинним ремеслом не лише жінки.

Ткалі Галина Дрейчан та Марія Ярошук
Ткалі Галина Дрейчан та Марія Ярошук

«Ткати мене навчила мама, — говорить 40-річна Галина Дрейчан з сусіднього села Острівок. — Я тоді навчалась у восьмому класі. Досі люблю ткати, фантазую і вигадую різні узори. Своє захоплення народним мистецтвом передала синам. Коли були підлітками, чубились через верстат: і один хотів ткати, і другий. І в обох гарно виходило».

Зберігачем традицій ткацтва є музей історії села Черче, що діє при школі.

«У музеї налічується до трьох десятків ткацьких виробів — рушників, сорочок, доріжок, — розповідає вчителька української мови та літератури Черченського ліцею Віра Шептур. — Є елементи верстатів, виготовлені у різні часи місцевими майстрами, прялка, ковороток, чесалки, миток, повісма. Тут проводимо учням тематичні екскурсії та зустрічі з ткалями».

У шкільному музеї планують проводити майстер-класи з ткацтва для дорослих і дітей.

За даними Міністерства культури України, традиційне ткацтво, яке внесли до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини, донині побутує у 24 селах Камінь-Каширської громади. Також до нього на Волині входять соломоплетіння і народна флористика Турійщини та приготування української традиційної страви «Голубці».

Людмила ПРИЙМАЧУК

Схожі новини