Хліб із Вінниччини — у нематеріальній спадщині
Книшем накривають горщик з кутею
У кожному регіоні є свої кулінарні традиції. Білий борщ із Житомирщини не переплутаєш ні з чим, так само як і галицький борщ, що має свої особливості. Міністерство культури та інформаційної політики визнало вінницьку обрядову випічку нематеріальною культурною спадщиною.
На Вінниччині є понад 100 унікальних видів обрядової випічки. У кожної своя особливість і сакральна цінність.
У Літинському районі печуть родові пироги з гречаною кашею та сиром. Це багато пиріжків, зліплених в один пиріг. Він символізує тісні родинні стосунки, дружний рід.
Широко представлена й весільна обрядова випічка. У давнину весілля грали влітку, тому брали гілку плодового дерева, обкручували тістом й випікали. Такий хліб називали «дівоцтвом» та розплітали тісто після того, як розплететься коса молодої.
На Спаса були спасівчані треби. Це пухкі солодкі пампушки, які зазвичай випікають із борошна нового урожаю. Їх несуть на посвяту до храму та на кладовище, де роздають дітям та літнім людям.
Сончата — солодкі коржики у вигляді сонечка випікали на Гайсинщині для дітей навесні та влітку. Деякі прикрашали маком, що робило їх схожими на квітки соняшника.
До календарних свят найбільше обрядових хлібів готують на Святвечір. І найпершим з них господині пекли рогатого калача «різдвяника» для корови-годувальниці. Його готують з дріжджового пшеничного тіста. Спершу скручують джгутик з двох валиків, потім згинають у формі підкови, а кінці накладають один на один так, щоб вийшли ріжки. Спеченого різдвяника можуть класти на горщик із кутею, але зазвичай вішають на цвях під образами. Там він висить від Святого вечора аж до весни, і його дають скуштувати корові, коли приведе телятко. Якщо ж на господарстві такої немає, то різдвяник тримають до дня святого Юрія і дають великій рогатій худобі перед вигоном на пасовище.
До Святвечора на Вінниччині неодмінно печуть й хліб із хлібенятком, або хлібчик з «душею» — традиційний подільський книш. Він має форму круглої хлібини, на якій зверху прикріплена малесенька кулька («душа»). Поверх невеликої паляниці з дріжджового пшеничного тіста кладуть ще одну маленьку. Іноді «душу» у вигляді кружальця перед випіканням витісняли склянкою, спершу вмочивши її вінця у воду або в олію. У цю ямку вкладали шматочок тіста.
Цей хліб печуть на Святий вечір другим після різдвяника і ставлять поруч з кутею і снопом-дідухом. А подекуди у книш впихають дрібку солі та свічку, і він стоїть так упродовж всіх Різдвяних свят. Книшем накривають кутю, коли ставлять її на покуття..
Особливим було й куштування хліба. Обрядовий хліб розламують на частини й роздають усім, хто сидить за столом. Що більше людей з'їдять його, то більше щастя буде в родині. Ним намагаються почастувати також якомога більше колядників, щоб померлі родичі на тому світі також отримали гостинці.
Книш символізує єдність поколінь та заступництво предків. Його обов’язково випікають також на Зелені свята, в деяких селах — на поминальні дні, коли відвідують могили предків.
Книш, або «Хліб з душею»
1 л води або сироватки, 40 г пресованих дріжджів, 20 г солі, 100 г цукру, 100 г олії, борошна — скільки візьме розчин.
Опару зазвичай розчиняли на воді, хоча можна й на сироватці, але книш має бути пісним. Розчиняли ще звечора, а зранку вже замішували тісто і воно підходило. За консистенцією тісто має відставати від рук. Коли підійде, виробляли хліб і ставили у форми, щоб підходив.
Перед саджанням у піч брали склянку і мисочку з водою, склянку вмочали у воду і «робили душу» хлібчику. А воду з мисочки виливали під фруктове дерево. Перед самим випіканням можна змастити хлібину — дехто мастив яйцями, але ж книш має бути пісним, то можна помастити водою, в якій розмішано трошки цукру.