Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Як радіо Щецінського університету підтримує українців

Бути журналістом — це завжди вміти реалізувати себе у професії, незалежно від обставин і місця перебування. Так доля звела мене з університетським радіо у м. Щецін (Польща), яке є добрим прикладом створення навчально-просвітницького медіа в рамках вишу. Досвід Nius Radio цікавий і по суті унікальний, тому варто дізнатися про нього більше

Про особливості цього медіа, ідею, завдання, підтримку України та плани на майбутнє розмовляємо з засновником проєкту і його натхненником др. Конрадом Войтилою.

Щецінський університет у грудні 2021 р. заснував своє радіо. Для університету це важливий проєкт, адже інтернет-радіо як перспективне сучасне медіа допомагає популяризувати навчальний заклад, оперативно доносити інформацію про те, що діється в університеті, а також є потужною базою практики, де кожен студент може реалізувати свій потенціал. Пане директоре, розкажіть про те, як народилася така ідея і як вдалося за такий короткий час з локального навчального радіо зробити перспективне медіа.

До того, як я вирішив прийняти цей виклик, працював на повну ставку в Польському Радіо упродовж 18 років. Я почав шукати нові можливості для професійного розвитку та праці, яка б приносила задоволення. У цьому часі я також захистив дисертацію. Оскільки я люблю виклики, то вирішив пов’язати своє майбутнє Щецінським університетом. У квітні 2021 р. мене призначили уповноваженим ректора проф. Вальдемара Тарчинського у справах створення Центру медійної та інтерактивної освіти та його управлінням. Моїм завданням було підготувати концепцію функціонування такого підрозділу та визначити його цілі, завдання та перспективи розвитку.

Концепція була дуже амбітною. Однією з основних цілей було створення сучасних і професійних університетських медіа, починаючи з радіостанції Щецінського університету. Я вклав в це не лише весь свій журналістський досвід та навички управління, але, перш за все, своє серце. Просто я обожнюю радіо і вважаю, що трохи розумію журналістську справу. Тоді не має значення кількість годин або втома. Завдяки підтримці ректора та лояльності членів всього ректорату, я міг встановити собі неймовірно високий темп роботи.

Протягом кількох місяців нам вдалося створити практично все з нуля. Я придумав назву NiUS Radio, ми підготували логотип та послідовну графічну концепцію, побудували вебпортал, розпочали роботу над радіопрограмою. Ми модернізували радіостудію та вклали кошти у висококласнe обладнання: комп’ютери, мікрофони, рекордери, камери тощо. Гроші важливі, але завжди найважче створити команду та організувати редакцію. Люди роблять радіо. Ті, кого я запросив до співпраці, повірили в мою ідею та взяли в ній участь. Я також попросив підтримки найкращих фахівців в Польщі: звукооператорів, інформатиків і техніків. Я їм принагідно дякую за допомогу.

Зараз нас можна слухати в усьому світі через інтернет-портал, а також за допомогою додатків для мобільних пристроїв з операційними системами Android та iOS. Протягом неповних 1,5 року ми стали впізнаваною маркою не лише на академічному форумі, але і в Щеціні та за його межами. Я цим пишаюся. На базі цієї інфраструктури було створено робочу студію, де проводяться навчальні заняття — практика та стажування. Для аспірантів журналістики, окрім професіоналів, доступні індивідуальні робочі місця: мультимедійні дошки, ноутбуки та програми для монтажу.

— Ваш досвід є дуже цікавим і вартим наслідування. Що, на вашу думку, є запорукою успіху?

— Дуже дякую за цей відгук. Ми є наймолодшим академічним радіо в Польщі, а водночас нас вже порівнюють з тими, хто працює на ринку вже багато років. Ми дуже швидко наздогнали найкращих, але все ще активно розвиваємося. Я не люблю слово «успіх», але ключем є, звісно ж, важка праця і пристрасть, а також гарантія, що всі ми, як Щецінський університет маємо одну мету і хочемо її досягти. Без підтримки і залучення керівництва університету та всього академічного співтовариства цього б не вдалося.

— Прошу більше розказати про весь Центр медійної та інтерактивної освіти, який ви очолюєте. Які його функції і завдання?

— Усі проєкт та заходи, які реалізуються в Центрі медійної та інтерактивної освіти Щецінського університету мають чіткі цілі, які визначені в чотирьох напрямках: освіта, наука, просування, комерціалізація. Під моїм керівництвом ця одиниця виконує багато завдань: ми створюємо умови для розвитку студентів у всіх напрямках, розповсюджуємо знання про медіа, просуваємо досягнення співробітників, працюємо на користь розвитку місцевих та регіональних громад в галузі медійної комунікації, організовуємо майстер-класи та тренінги. Окрім радіо NiUS Radio, протягом кількох останніх місяців функціонує також телебачення UNIWIZJA Щецінського університету. У нас є 140-метрова телевізійна студія, яка дозволяє проводити багатокамерні зйомки з можливістю прямих трансляцій. Група операторів та монтажерів також готує відеоролики з важливих подій в житті університету та рекламні матеріали.

— Як ви оцінюєте діяльність Центру, а зокрема, роботу радіо за час його існування? Що вважаєте найбільшим досягненням у своїй праці?

— Маю надію, що найбільші досягнення ще попереду. Центр має великий потенціал і продовжує розвиватися. Напевно, те, що я вважаю великим досягненням, — це те, що вдалося працевлаштувати в радіо Адама Ямроза. Він чудовий журналіст і професіонал, попри те, що він сліпий з народження. Адам заряджає нас оптимізмом і дуже мотивує до праці. Він відмінно впорався з мікрофоном, а також вивчив мистецтво монтажу.
Праця в медіа — це стрес, емоції і багато складних ситуацій, що виникають, наприклад, від тиску часу і очікуваного результату. Тому іноді виникає напруження. Тим не менше, я пишаюся кожною людиною, з якою працюю в центрі. Серед них також є професори Щецінського університету і студенти. До нашого колективу нещодавно долучилася доцент Львівського університету Мирослава Рудик.

За менше ніж 2 роки ми виконали надзвичайну роботу. В репертуарі радіостанції є програми про науку, культуру і спорт, а також публіцистичні програми, інтерв’ю та дискусії з експертами, а також науково-популярні передачі. Ми транслюємо новини англійською, польською та українською мовами. Невід’ємною частиною є портал www.niusradio.pl, який за рік відвідали 110 тисяч осіб. Ми опублікували на ньому понад 600 подкастів, кілька тисяч фотографій, майже 200 матеріалів у форматі аудіовізуального зображення (NiUS Radio TV) і кілька тисяч новин. NiUS Radio також використовує сервіси YouTube, Facebook і Instagram для просування і будування бренду.

— Знаю, що радіо є аполітичним і не має реклами. Чи є ще якісь принципи діяльності цього медіа?

— Це правда. Як академічне медіа, ми не транслюємо рекламу і не запрошуємо політиків на інтерв’ю. Університетське радіо — це не місце для політичної агітації або презентації політичних партій. Я дуже суворо дотримуюся цього принципу, і відразу ж говорю про це кожній людині, яка починає працювати з нами. Нас цікавить життя університету і все, що стосується академічної спільноти. Звісно, ми виходимо за межі цих рамок, коли розповідаємо про цікаві ініціативи у місті чи регіоні, наприклад, про концерти, виставки, книжкові презентації і таке ін. Оскільки у нас багато студентів з України, і Щецінський університет активно включений у допомогу, організовуючи курси польської мови та інші форми підтримки, ми приділяємо багато уваги тому, що відбувається у вас у зв’язку з російською агресією. Подаємо оперативну інформацію про обстріли міст, організацію збірок коштів для потерпілих внаслідок затоплення Каховської ГЕС. Є спеціальна програма про українських студентів, які навчаються в Щецінському університеті. Також інформуємо про співпрацю та спільні ініціативи Львівського та Щецінського вишів.

Щодо інших правил: співробітники знають, що я очікую від них відданості, об’єктивності та найвищої якості матеріалів. Ми не публікуємо неперевірену інформацію, публікуємо лише ті фотографії, до яких маємо авторські права, і несемо відповідальність за зміст матеріалів. Студенти, які починають свою кар’єру в журналістиці, можуть навчатися у нас цьому ремеслу з нуля. Вони також набувають компетентності під час стажувань та практики. У них є право на помилки. Вони можуть побачити, що саме в цій роботі приносить найбільше задоволення. У будь-який момент вони також можуть відмовитися. Однак, якщо хто-небудь добре пише, добре володіє мовленням і не боїться виступати публічно перед аудиторією, ці навички завжди можна використовувати і в інших професіях.

— Студенти з захопленням відгукуються про можливість співпраці з університетським радіо. Тут можна робити навчальні медіапродукти і проходити журналістську практику. Розкажіть про найкращі студентські проєкти.

— Ми реалізуємо багато проєктів, і я б не хотів вказувати на найкращі, щоб ніхто не вважав, що інші є гіршими або не відповідають очікуванням. Студенти приходять до нас із різними ідеями і можуть реалізовувати їх під наглядом професіоналів. Іноді вони хочуть розпочати свою пригоду з радіо, але не знають, з чого почати. Тоді ми розмовляємо, надаємо поради та пропонуємо теми. Не всі повинні виступати перед мікрофоном. На порталі радіо ми також публікуємо інтерв’ю у писемній формі, рецензії, оповідання та текстові огляди. Якщо хтось вміє фотографувати, він може представити свої фотографії. Якщо когось цікавить графіка або кіно, він також може спробувати свої сили у нас. Ми живемо в епоху медіаконвергенції. Сьогодні радіо зовсім інше, ніж двадцять років тому. Кожен може знайти себе. Мені приємно, коли молоді люди, які пройшли стажування чи практику, хочуть залишитися з нами на довше.

— Мала досвід командної роботи з вами, як вам вдається забезпечувати таку гарну професійну атмосферу серед молоді?

— Дякую за ці слова. Ми всі намагаємося мати спільний погляд на справу, сповідуючи одну мету. Ми взаємно мотивуємо одне одного і завжди залишаємося командою. Ті, хто тільки розпочинають свою пригоду з радіо, можуть навчатися від найкращих. Рідко, але все ж таки, у нас бувають важкі дні в редакції. На щастя, ми швидко залагоджуємо непорозуміння і фокусуємося на найважливішому. Все ж таки ми — команда.
Зрозуміло, що директор Медіацентру — це надто відповідальна посада, з низкою організаційних та координаційних обов’язків. Як все це поєднуєте з науково-педагогічною роботою і літературною творчістю, адже нещодавно вийшла нова книга Ваших віршів. Чи творчу особу не втомлюють рутинні справи з документацією і потребою вирішувати багато справ на раз.

Бути директором Центру — це поєднання багатьох функцій і компетенцій. Управління та координація — одне, до цього додається також багато роботи, якої, на перший погляд, не видно. Я маю на увазі, наприклад, розробку бюджету підрозділу, дотримання фінансової дисципліни, кадрову політику, облік майна, закупівлю та приймання на стан нового обладнання, підготовку технічних завдань, розрахунок та підписання рахунків, щоденні зустрічі з партнерами, рішення щодо комерційних замовлень, розподіл медіапатронатів, ведення власних передач, контроль над журналістськими матеріалами, схвалення графічних матеріалів. Я б міг ще довго перераховувати. На щастя, я люблю цю роботу і, можливо, саме тому вона мене не виснажує. Незалежно від усього, що я сказав вище, те, що є творчим, переважає над рутинним. Таким я вже є, що коли берусь за щось, я вкладаю у це максимум зусиль.

Заняття зі студентами і науково-педагогічну роботу я намагаюся завжди розглядати як задоволення і елемент саморозвитку. Я не хотів би, щоб це було недобре потрактовано, але я роблю це також для себе. Мені приносить задоволення, якщо я можу навчити когось. Щодо поезії та написання книг… Я почав писати вірші трохи раніше, ніж розпочав професійну кар’єру, але завжди це перепліталося та доповнювало одне одного. Раз науковий текст, раз програма на радіо, раз якась авторська зустріч і вірш, а іноді і все разом. Можливо, у мене це є вродженим, що дозволяє мені реалізовуватися в різних сферах.

— Талановита людина — талановита в усьому, як кажуть. А де черпаєте натхнення? Де Ви знаходите чи вас знаходять творчі ідеї?

— Натхнення приходить з різних джерел, іноді навіть з найменш очікуваних. Найбільше мене захоплюють самі люди, від яких я можу щось дізнатися або навчитися. Нерідко ідеї виникають в результаті експериментів або неочікуваних рішень. Творчість також народжується з відсутності обмежень і свободи в роботі. Просто ти думаєш про щось і вже робиш. Мистецтво полягає в тому, щоб вміти це все помічати.
Яке бачення маєте майбутнього Nius Radio і загалом всього Центру медійної та інтерактивної освіти?

Вірю тільки в світле майбутнє. Сподіваюся, що це стане доброю маркою і назавжди залишиться не лише структурним підрозділом університету, але і відзначиться великими літерами в історії, і не тільки місцевих медіа. Звісно, у це вкладається вся команда. Це завдання розроблене на кілька років вперед. Я б теж хотів, щоб ми ще більше акцентували на навчальному процесі та наукових дослідженнях. Теж покладаю надії на добру співпрацю між факультетом журналістики Львівського університету і Центром медійної та інтерактивної освіти, перші кроки до якої вже зроблені.

— Яку б пораду ви, як досвідчений журналіст і редактор, дали б журналістам, які тільки розпочинають професійну стежку?

— Мені подобається повторювати, що робота на радіо — це професія на все життя або професія любові. Добре швидко зрозуміти, чи це те, що чим ви хочете займатися. Якщо відповідь позитивна, тоді всі поради зводяться до того, як бути просто найкращим у цій професії. Ви такі ж добрі, як ваша остання передача.

Розпитувала Мирослава Рудик, доц. кафедри теорії і практики журналістики ЛНУ імені Івана Франка, кореспондентка Nius Radio.

Схожі новини