«Мої учні через мою сором’язливість не знали, що пишу книжки»
Вчителька зарубіжної літератури Зоряна Дикало видала три книжки про місто Лева та його історію
Зоряна Дикало — вчителька зарубіжної літератури Львівської академічної гімназії. На виховних годинах розповідає про українців-русичів маловідомі факти, які сама вишукує і по краплинах збирає в один матеріал. Щоб максимально зацікавлювати своїх учнів, пані Зоряна почала поглиблювати власні знання. З цього і розпочалася творчість Зоряни Дикало як письменниці, яка видала вже три книжки під псевдонімом Надія-Зоряна Гора. Презентація третьої — «Відлуння» — відбулася кілька днів тому. З чого все почалося, як з’явилася перша книжка, Зоряна Ігорівна розповіла журналістці «ВЗ».
— Це трапилося приблизно 20 років тому. Мій чоловік Зіновій — підтримка і дороговказ — приніс додому книгу і каже: «От, дали прочитати на два дні. Книга — бомба». Для кожної родини у певний момент є якась своя книга, яка може перевернути свідомість. До прикладу, коли я написала свою останню книгу «Відлуння», минулого тижня надійшло повідомлення від 25-річного чоловіка: «Після прочитання вашої книги я хочу досліджувати історію нашої Батьківщини». Моя книга «Відлуння» мала на цього хлопця такий самий вплив, як колись та книга, яку ми з чоловіком прочитали 20 років тому. Тоді ми зрозуміли, що майже нічого не знаємо — хто ми, звідки ми? Але те, що йдемо не у тому руслі, зрозуміли. Почали з чоловіком ходити підземними переходами Львова, відвідували ярмарки, форуми і купували все, що стосується історії, культури Русі. А ще знайомилися з цікавими людьми і їздили на екскурсії. І так відкрили для себе невідому Батьківщину, в якій були піраміди, бойове мистецтво, йога, міфологія, дізналися, що у нас були письмена — рунічна і образна азбука, що налічувала 49 літер, на основі яких складалися слова. Відкрили для себе язичництво, але не як релігію, а як віру. Згідно з цією образною азбукою, віра означає відаю Ра, де Ра — це сонце, світло і знання. Язичництво — це знання з медицини, психології, астрономії, астрології, фізики і біології, законів реінкарнації… Мені хотілося кричати на увесь світ: люди, зупиніться, скарб, який шукаєте, у вас під руками. Звісно, кричати не стала. Вирішила поділитися своїми знаннями єдиним доступним мені методом — писати книги. Так з’явилася перша моя книга — «Казки забутих предків», що була спрямована на наймолодших. До цієї збірки увійшло 9 казок.
Оскільки у цей час займалася ще й екскурсоводством, мені стало цікаво — звідки у міста назва Львів. Під руки потрапила робота Тараса Коляндрука про характерників, де він писав, що згідно з фольклорними та археологічними даними, наше місто існувало ще до приходу на ці терени Данила Галицького. Так у мене з’явилася казка «Князь Лев».
— Як довго працювали над першою книжкою?
— Вона легко «пішла» — за якихось пів року. Моє гасло по життю: «Випадковості невипадкові». Збірка казок пішла до друку. А книга Коляндрука — залишилася на столі. Гортаючи, отримала відповідь на питання, звідки з’явилося козацтво? Нам відомо, що козацтво з’явилося у ХV столітті. Але ж нічого не виникає на рівному місці. Має бути основа. Тарас Коляндрук говорить, що ці характерники були ще за Русі. Тоді один волхв міг вийти проти сотні озброєних чоловіків і гіпнозом чи ще чимось з ними боротися. Як вчитель, почала готуватися до виховного заходу, присвяченого Дню козацтва. Працюючи над сценарієм, паралельно почала писати «Шлях відуна», який дає відповідь у казково-фантастичній формі — звідки той перший козак. На День гімназії до нас щороку приходять люди з Львівської політехніки. На нагородженні за кращий дидактичний твір пані з відділу освіти випадково сплутала назву і вручає мені нагороду за «Шлях відлуння» (а мав бути «Шлях відуна». — Г. Я.). Розповіла чоловікові про цей казус. Він каже, що це ж назва моєї наступної книги. Я у цей час працювала над іншою повістю, в якій підліток, дізнавшись, що його сестра таємничо зникає, йде на її пошуки. Підліток зустрічається з різними міфологічними героями — мавки, Баба Яга, перевертні… До речі, обожнюю свій Львів, і завжди в описах вказую локації. До прикладу, у «Відлунні» — Високий замок. У цій повісті мали бути наші музеї, підземелля, де є таємничий саркофаг… Але прийшла товаришка і каже, що має для мене бомбезний сюжет. Просить, щоб я написала про 30-річного чоловіка, який дізнається, що він усиновлений. Починає шукати біологічних батьків і з’ясовує, що його батьки — язичники. Звати хлопця Квітень.
— Хлопець Квітень?
— От і я про це ж. Таке ім’я не вписувалося у моє розуміння про чоловічу сутність. Але одного разу зустріла людей, які боролися проти забудови Високого замку і які організували мені цікаву екскурсію. Я дізналася, що це місце — сакральне, і все, що я описала у новій книзі, — правда! І те, що там випадково знайшли печеру з дивними написами і камені з рунами, які свого часу були надіслані у лєнінград. Люди, які це знаходили, або зникали, або закінчували життя самогубством. Останнього з тих, що знайшов руни, збила машина. У ландшафтному парку Високий замок колись був підрозділ служб КДБ. Усе це я описую у цій книзі. Книга складається із двох частин, які ідуть паралельно. Перша — сучасність, початок ХХI століття, коли саме відбувається подія. Друга частина — ХІІ століття. Спочатку ці дві лінії йдуть паралельно, потім — перетинаються. Друга частина — пригодницька, в якій розкриваю значення нашого минулого і пояснюю, яким чином збереглися наші традиції.
— Буде ще четверта книжка?
— Звісно, оскільки свої знання подаю порційно і не розкриваю до кінця. Є згадка, що знайшли камінь з рунами. Для того, щоб люди думали і намагалися щось з’ясувати, адже були руни скандинавські, а були руни й слов’янські. Моя третя книга видана у квітні, люди її прочитали і у соцмережах вже просять продовження. Думаю, це буде Львів і Краків ХVІІ століття, під час правління Владислава ІV Вази, який був закоханий у львів’янку Ядвігу Лушковську.
— За вашими книжками вчаться діти?
— Мої перші книги продавали у Києві. У Львові мені не вдалося домовитися з власниками книжкових магазинів. З Києва мені написали, що «Шлях відуна» у них — на позакласному читанні. А мої учні через мою сором’язливість не знали, що я пишу книжки.
— А хто ваш найперший критик?
— У мене є знайома, якій довіряю. Що думає — те й каже. Вона зазвичай читає довго. А тут за два дні приходить з рукописом і каже: «Не могла відірватися. Але в кінці треба трохи доробити». Доробляю і надсилаю своїй учениці, яка волонтерить на сході. Розумію, що дівчина не має часу читати. Через якийсь час посеред ночі приходить смс-ка: «У мене нема слів, щоб виразити емоції». Я подумала, що йдеться про ті жахіття, які дитина там бачить. Запитую, що трапилося. Відповідає: «Бомба!». У мене знову погане передчуття, адже дитина там, де стріляють щодня. Знову пишу: «Руки-ноги… Що з тобою?». Вона відповідає: «Не тупіть! „Відлуння“ — бомба! У мене немає слів, щоб висловити своє захоплення!».
— То тепер, нарешті, учні читають ваші книжки?
— Тепер так. Окрім того, багато проводжу дітям екскурсій і їжджу з ними Україною. До речі, у мене нема закордонного паспорта. Це моя громадянська позиція. Спочатку Україна, а потім усе решта. У нас є все те, що цікавить людей з-за кордону. З приводу цього ось такий невеликий мій ліричний відступ: «Ми прагнем в Грецію і Рим — вклонитись пірамідам. Стоїть покинуте Стільсько, збудоване прадідом. Буяє зеленню курган і в гості нас чекає. Та хто прийде? Лишень Кобзар — він тугу в серці має». У цій поезії йдеться не про Стільсько з його печерами, які ми всі добре знаємо, а про той стольний град, що був спалений вщерть. Зараз на його місці — зелений густий ліс. І мало хто про це знає. Чому? Ось тому і проводжу цікаві екскурсії. По-перше, вони здружують клас, по-друге, дають багато пізнавальної інформації.
— Мабуть, діти на такі екскурсії чекають з нетерпінням?
— Я — класний керівник 8 класу. Кожна така екскурсія для моїх учнів — як ковток свіжого повітря. Це горстка нових знань, а також — відро неймовірних вражень. Ми їздимо з туром, які нам організовує Марія Бойко. Екскурсії справді цікаві. А якщо екскурсію організовую я, то й тоді і за гіда.
— Як сьогоднішня школа відрізняється від тієї, старої? Сучасні діти хочуть вчитися, чи, навпаки, сидіти у ґаджетах і нічого не робити?
— Я працюю в гімназії. Тут діти знають, чого вони туди прийшли. Але ґаджети — проблема теперішнього покоління. Дітей треба вміти зацікавити. Якщо уроки вчителя — однакові, стандартні — дітям буде нецікаво. Для чого слухати вчителя, якщо можна те ж саме прочитати у підручнику. Треба шукати щось нове, вміти перевтілюватися. Якщо одного разу даєш лекцію, іншого треба давати презентацію. А потім можна і на екскурсію повести.
— Ваше прізвище Дикало. А книжки вийшли під псевдонімом Надія-Зоряна Гора. Чому?
— Родина чоловіка не хотіла, щоб я книжки видавала під їхнім прізвищем. Гора — це не моє дівоче прізвище, це прізвисько маминої родини. Мій прадід був такої ж веселої вдачі, як і я, любив співати таку пісеньку: «Звідси гора, звідси скала, скажи, мила, з ким ісь спала?». Його усі називали Гора. Тому я також Гора. Гора — це шлях до знань!