«Віртуальне життя — невід’ємна частина реального: тут бізнес, дружба, підтримка. І кохання також тут»
Краща бізнес-блогерка України 2019 року Людмила Калабуха радить читачам «ВЗ», як грамотно боротися з негативом і панікою у соцмережах
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/411507/kalabuxa.jpg)
Карантин таки змусив усіх ізолюватися в квартирах і жити «у смартфоні». У пересічного українця в «мирні часи» екранний час становив три-чотири години. А під час «карантинного затворництва» це повноцінний робочий день — 8−9 годин. Соцмережі стали стилем життя навіть тих, хто раніше лише на секунду заходив в Інстаграм чи Фейсбук, щоб уподобати чиюсь світлину. Спитайте себе: чи варто витрачати стільки часу на погані новини (частина з яких фейкові), чи правильно відповідати на хамські відгуки під світлиною своєї віртуальною сторінки схожим хамством?
Відома львів’янка Людмила Калабуха з соцмережами на «ти» і точно знає, як у них правильно працювати, аби підвищити свій імідж, покращити продажі і здобути нових друзів, зокрема бізнес-партнерів. Знайомтеся. Пані Людмила — краща бізнес-блогерка України 2019 року, авторка книг-бестселерів «Почніть говорити «Ні», «Коли говорити «Так?», почесна амбасадорка ООН в Україні з розвитку жіночого підприємництва.
«Усе погано, дуже погано, а буде ще гірше… І вже ваша стрічка новин в соцмережах перетворюється на «зомбо"-стрічку, що висмоктує енергію, віру у себе, в людей та у майбутнє, — починає розмову Людмила Калабуха. — Наші віртуальні друзі вважають своїм обов’язком розіслати відео, які їм по великому секрету («тільки для обраних») надіслала троюрідна тітка сестри швагра з Італії і яка точно все знає, що робиться зараз з коронавірусом, і що нас чекає…
Що відбувається? Замість того, щоб приділити час своїм рідним, перегляду хорошого фільму чи читанню книги, люди годинами «ходять» від посилання до посилання, занурені в апокаліптичні новини. Питання: невже від того, що ви будете підривати собі нервову систему, щось зміниться на краще у вашому у бізнесі та житті? Ні!
Скажіть собі «Стоп!». Припиніть відстежувати у соцмережах токсичні ресурси та людей. Не лайкайте, не коментуйте їх, навіть не читайте. І тоді алгоритми соцмереж не будуть вам показувати дописи, з якими ви раніше не взаємодіяли. Стрічка новин кожного користувача соцмереж унікальна: кожен з нас формує її під свої уподобання".
Блогерка радить звернути увагу на кілька нюансів, які видадуть незнання елементарних правил етикету у соцмережах. Йдеться про «друзів», які постійно шлють у приватне повідомлення картинки з котиками чи «тегають» ваше прізвище на листівці сумнівного змісту до будь-якого свого допису у соцмережах… Вкрай абсурдно виглядає добірка фото біля одного дерева — справа, зліва, збоку, зверху… Доволі «мило» виглядають 15 клонованих селфі з висунутим язиком, особливо, якщо таке фото оприлюднила жінка 50+. Людмила Калабуха не рекомендує надсилати у приват незнайомим людям голосове повідомлення. Якщо маєте якесь прохання — грамотно напишіть про все у месенжері. Надсилати голосову звістку можуть лише невиховані люди, які не цінують час інших.
— Як реагувати на критику в соцмережах, адже віртуальний простір зараз переповнений тролями та хейтерами?
— У скандинавській міфології тролі — вічно ображені потворні істоти, що чинять шкоду людям. Вперше це слово зафіксовано в Оксфордському словнику англійської мови ще у 1992 році. Особлива проблема постала зі зростанням популярності соціальних мереж. Моя класифікація тролів така. Це злісні провокатори, не впевнені в собі невдахи, заздрісники (на тлі конкуренції) і тролі-правдолюби.
Наприклад, тролі-невдахи ніколи не висловили б свою думку відкрито. Тому ховаються за закритими профілями з фото… котика. На таких критиканів взагалі не варто реагувати. Вони самі відчепляться від вас і знайдуть собі нову жертву для підживлення своєї хворобливої самооцінки за рахунок критики інших та роздавання порад, про які їх ніхто не просив.
Заздрісники та конкуренти свідомо обливають вас брудом через свої комерційні або марнославні цілі. Раджу «накрити» їхній негативний коментар п’ятьма позитивними (подзвонити чи написати друзям, лояльним клієнтам і прямо попросити написати про вас щось хороше).
Тролі-«правдолюби» впевнені, що їхня думка вкрай необхідна людству. Критикують всіх підряд і пишаються, що говорять правду. Публічно виправляють нас у викладі якихось фактів та обов’язково вкажуть на «мовні помилки» чи описки в коментарях… В соцмережі вони прийшли з життя. На відміну від заздрісників, конкурентів та хейтерів, вони не злобні і навіть ставляться до нас із симпатією. Просто емоційно глухі і не розуміють, якої шкоди завдають. Як на них реагувати?
Це єдиний вид тролів, з якими варто проводити роз’яснювальну роботу: розказати, що їхня поведінка вас ображає. Результат — тролі-правдолюби або вибачаються і більше не повторюють помилки, або переходять у стан реальних тролів, на яких не варто зважати. А інколи тролів варто заблокувати!
— Чи має Людмила Калабуха у своєму арсеналі поради з розряду «важкої артилерії» про те, як знешкодити тролів?
— З читачами «ВЗ» поділюся двома одкровеннями, які зроблять вас невразливими для тролів як в соцмережах, так і в житті. Перше — аналізуйте, від кого отримуєте зауваження. І чи мають такі люди право вчити вас жити? Для себе виявила чіткий маркер — якщо така людина не живе так, як я мрію жити, не є для мене авторитетом, для чого звертати увагу на її поради або критичні зауваження?
Друге — прийміть те, що можете комусь не сподобатися. І фото в Інстаграмі ваші можуть не подобатися, і голос, і книги, і ви особисто, і ваше життя… Більше того, люди мають право про це сказати. І написати в соцмережах. Та нічого страшного не відбувається, світ не руйнується — живете собі далі, приймаючи право інших любити вас чи ні.
— Але чому все-таки людям так хочеться написати щось критичне цілком незнайомим із соцмереж? Найчастіше жертвами тролів стають красиві молоді панянки, які доглядають себе і мають право виглядати так, як їм подобається.
— На одній з конференцій моя колега, маркетолог модного дому з Києва, розповіла цікавий випадок. Для реклами нової колекції літнього одягу запросили дуже відому українську модель зі світовим ім’ям. Зняли тільки її стопи у босоніжках і виставили фото у соцмережах. За кілька хвилин стрічка наповнилася гнівними коментарями: як можна було рекламу такої гарної колекції літнього взуття довірити моделі із потворними пальцями, стопами і ногами… Мовляв, невже кращої не можна було знайти?
Світова зірка написала відповідь зі свого акаунту: «Мені дуже шкода, що фото моїх ніг обурило вашого внутрішнього естета». На що вражені тролі відповіли: «А ви що, читаєте те, що про вас пишуть у соцмережах?».
Тролі не замислюються над тим, що по той бік екрана жива людина, яка це читає або бачить, і їй болить. До того ж відчувають себе безкарними: от кину я брудом, зірву зло на комусь далекому віртуальному, а мені за це нічого не буде…
Віртуальне життя — невід’ємна частина життя реального: тут бізнес, дружба, підтримка. І кохання також тут. Цей віртуальний світ створюємо ми самі. І ми самі обираємо, за ким стежити, що читати. Навіть ким бути і ким здаватися, можемо обрати самі! Тож будемо зі своїх сторінок транслювати позитив, підтримувати інших, надихати людей. Не занурюватися та не поширювати негатив! І ніколи не потрапляти в жодні класификації хейтерів та тролів.