«Зеленський — вже третій президент, який хоче переписати Конституцію»
Експерти вважають, що президентський законопроєкт змін до Конституції щодо децентралізаці ї — демонтаж автономії місцевого самоврядування
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/405038/xr.jpg)
Президент Володимир Зеленський 16 січня відкликав поданий ним раніше скандальний проєкт закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» (реєстраційний номер 2598) і скерував його на доопрацювання. Однак розслаблятися не варто. Адже це не перша спроба внесення «косметичних правок» у цей законопроєкт.
Нагадаємо, одіозний законопроєкт щодо децентралізації влади президент Зеленський вперше вніс до Верховної Ради торік 13 грудня. У документі, зокрема, пропонувалося ліквідувати поняття «район», натомість ввести поняття «округ», запровадити інститут префектів замість голів районних та обласних держадміністрацій, виокремити такі адміністративно-територіальні одиниці, як громада, округ, область,
Коли пристрасті в середовищі експертів сягнули точки кипіння, президент відкликав свій законопроєкт буцімто для внесення у нього змін. Однак 27 грудня після внесення «косметичних правок» знову виніс його на розгляд парламенту. «Спроба номер два» також видалася невдалою, адже тепер до українських експертних кіл долучилися і закордонні. 13 січня з’явилася друга спільна заява міських голів, голів громад, експертів у галузі децентралізації, під якою підписалося ще більше осіб, ніж попереднього разу, — близько тисячі. Підписанти заяви закликали народних депутатів не голосувати за законопроєкт. А також своє обурення виказав і світ. Так, посольство Німеччини, посольство Канади, посольство Швеції, посол ЄС в Україні виступили проти змін до Конституції у такому вигляді й наголосили, що ці зміни обмежують демократичні процеси, не відповідають європейській Хартії місцевого самоврядування. Міжнародна спільнота підтримала вимоги українських експертів щодо необхідності проведення широкого обговорення та консультацій стосовно законопроєкту. І от 16 січня президент, після консультацій, але не з експертами, а з нардепами від парламентської монобільшості, тобто фракції «Слуга народу», знову відкликав законопроєкт. Про перспективи такої законотворчості та її небезпеки для місцевого самоврядування України із журналістом «ВЗ» поспілкувався регіональний консультант Асоціації міст України Володимир Хрущак.
— Хто писав перший варіант цього президентського законопроєкту?
— Конкретно ніхто про це не говорить. У Зеленського кажуть, що його писали найкращі експерти з конституційного права в Україні. Але вони написали його таким чином, що це викликало суцільне обурення. Коли почалася критика законопроєкту, була думка фракції «Слуга народу», що вони цей законопроєкт все одно приймуть і для цього скличуть позачергове засідання ВР. Але потім вони, очевидно, під тиском усіх цих заяв, дали задній хід.
Голова фракції «Слуга народу» Давид Арахамія повідомив, що ці зміни будуть узгоджувати в першу чергу з Асоціацією міст України, яка першою сказала йому категоричне ні. Тобто текст цього законопроєкту шукатимуть шляхом консенсусу. Але виникає просте питання: чому цього не зробили раніше? Адже є Асоціація міст України, є U-LEAD (паралельна структура, яка працює у галузі децентралізації і фінансується Євросоюзом), є архітектори реформи децентралізації, які займаються нею уже багато років. Тож треба було сісти за круглий стіл із людьми, які цю реформу робили чотири роки, і все це проговорити. Оскільки цього не зробили, виникає питання: може, вони навмисне хотіли зробити такі зміни до Конституції, щоби фактично поховати місцеве самоврядування? Тому що ці зміни дуже погані.
— Нагадайте, які зміни пропонувалися до Конституції?
— По-перше, впровадження посади префекта (замість голови обласної державної адміністрації і голови районної державної адміністрації), який здійснюватиме функції виконавчої влади і водночас контролюватиме органи місцевого самоврядування. Це, по суті, інструмент тиску на місцеве самоврядування, адже префект може зупинити будь-яке рішення органу місцевого самоврядування (ОМС), може впливати на будь-що, навіть на кадрові рішення. Наприклад, не сподобався йому якийсь голова — він може його шантажувати, постійно зупиняючи рішення його сесії. Поміж тим, зупинення актів ОМС суперечить ст. 8 Хартії місцевого самоврядування (яку Україна підписала) щодо адекватності заходів адміністративного впливу.
Також закон наділяє префекта майже всіма повноваженнями органу місцевого самоврядування. На відповідній території ОМС він може видавати будь-які акти. Тобто фактично він може керувати міськрадою, ОТГ — замість голови. Він поєднує функції виконавчої влади та контролю, підміняє судову гілку влади.
А от президент отримує право зупиняти акти ОМС та замінювати їх своїми представниками. В результаті створюється вертикаль державної влади замість місцевого самоврядування європейського зразка. По суті, формується авторитарна держава.
По-друге, зменшуються фінансові гарантії місцевого самоврядування. Скасовуються положення Конституції України, які зобов’язують державу в повному обсязі фінансувати делеговані місцевому самоврядуванню повноваження (освіта, охорона здоров’я, соцзахист, культура, спорт). Це призведе до «знекровлення» місцевих бюджетів, погіршить якість послуг для жителів громад.
Як сьогодні відбувається фінансування освіти в ОТГ? Держава фінансує зарплату педпрацівників, які безпосередньо навчають дітей. А утримують школи органи місцевого самоврядування (тобто виділяють кошти на зарплату непедагогічного персоналу і комунальні послуги). Це дуже розумне рішення, тому що громада на місці знає краще ситуацію у своїх школах, знає, скільки шкіл вона собі може дозволити. Якщо школи малокомплектні, їх можна об’єднати, знизити ступінь, довозити дітей тощо — залежно від того, скільки громада має коштів. Але якщо держава відмовляється оплачувати працю педпрацівників, то може виникнути ситуація, що громада не зможе собі дозволити достатньої кількості педагогів. Тоді доведеться скоротити кількість уроків. Це взагалі абсурд. Хто відповідає у нашій державі за освіту? Міністерство освіти, тобто держава.
Третє: запровадження так званих окружних рад замість районних. Коли починалася реформа децентралізації, у нас було три рівні влади — обласний, районний і місцевий. Тобто обласна рада, районна рада і місцеві ради (сільські, селищні й міські). Районну ланку ця реформа мала ліквідувати. Тому що кожна ОТГ має повноваження керувати на своїй території всім — освітою, охороною здоров’я, культурою, спортом — тим, що раніше робив замість неї район. Вона також має пряме фінансування з держбюджету.
Тепер, згідно зі змінами до Конституції, ці райони збільшуються, створюються округи, і в цьому окрузі має бути знову ж таки окружна рада, яку треба фінансувати і яка насправді невідомо чим буде займатися. Тому що всі повноваження, які доти мав район, уже має громада. Для чого тоді потрібна окружна рада? Це незрозуміло. Тобто створення окружних рад, які пропонує проєкт змін до Конституції, звужуватиме повноваження самоврядування базового рівня, виникнуть конфлікти між окружними радами та радами міст і ОТГ.
— Як можна протидіяти прийняттю цих абсурдних змін до Конституції?
— Тільки відкрито висловлюючи свою позицію. Що власне і робили АМУ, місцеві лідери і експерти. Фактично вони зупинили процес цих змін до Конституції. Тепер є очікування, що президент все-таки доручить своїм фахівцям, які писали ці зміни, зібратися з експертним середовищем і погодити найбільш проблемні положення. Іншого шляху немає.
Володимир Зеленський — це вже третій президент України, який хоче переписати Конституцію. Леонід Кучма у 1999 році дуже хотів змінити Конституцію, коли провів свій псевдореферендум. Хотів двопалатний парламент, скоротити кількість депутатів і засідати в тому двопалатному парламенті як почесний сенатор. На щастя, тоді Венеційська комісія зупинила цей процес. Та й депутати не хотіли за це голосувати. Потім у 2010 році Віктор Янукович одразу після виборів повернув собі всі старі повноваження, створив суперпрезидентську республіку, і закінчилося все другим Майданом.
А Зеленський — третій. Ми добре знали, хто такий Кучма і хто такий Янукович, але хто такий Зеленський, до кінця не знаємо і досі. Він нам розповідав про те, що збудує чесне і відкрите суспільство, буде боротися із зубожінням, розвиватиме економіку, подолає корупцію тощо. Коли ж дійшло до діла, то він не припиняє спроб у той чи інший спосіб узурпувати владу. Вже два його рішення оскаржив Конституційний Суд (про заборону «кнопкодавства» та про запровадження інституту уповноважених Верховної Ради). І от тепер пропонуються такі зміни до Конституції, які фактично встановлюють авторитарний режим, знищують місцеве самоврядування.