«Влада має працювати над високими стандартами політики, а не журналістики…»
Підготовлений провладними нардепами «медійний кодекс» може служити інструментом тиску на свободу слова, тотального нагляду за ЗМІ, вважають експерти
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/404505/tomilenko-4.jpg)
Серед законопроєктів, які нагально збирається ухвалити парламентська монобільшість, особливу увагу журналістів привертає той, що стосується інформаційної сфери. Він не менш суспільно важливий, ніж, скажімо, «земельний», «трудовий», бо зачіпатиме кожного громадянина, значною мірою впливатиме на безпеку країни, функціонування її інституцій, стан демократії, а відтак матиме загальнонаціональне, а не вузькопрофільне значення. Із 10 співавторів проєкту закону «Про медіа» дев’ятеро представляють президентську партію, тож зацікавленість Банкової у його схваленні очевидна. Однак серед опозиційного до влади політикуму, експертів, «акул пера і мікрофона» цей документ викликає багато застережень і навіть тривогу. Вона вчувається і у розмові кореспондента «Високого Замку» з головою Національної спілки журналістів України Сергієм Томіленком.
— Пане Сергію, в Україні нині функціонують шість законів, які стосуються засобів масової інформації та їхніх працівників. Яка потреба в ухваленні ще одного? Чим це зумовлено?
— Зі слів ініціаторів законопроєкту, вони поставили собі за мету уніфікувати «застаріле» законодавство у цій сфері, створити такий собі великий медійний кодекс. Партія влади каже про необхідність «відреагувати на сучасні виклики». Однак у Національної спілки журналістів до ключових ідей цього законопроєкту дуже і дуже багато запитань.
— Наскільки цей об’ємний (на 173 сторінки) документ є прогресивним/консервативним? Які позитивні моменти у ньому для споживачів інформації, для тих, хто її доносить?
— Прогресивні норми я опущу, бо вони, як правило, декларативні і не такою мірою відчутні у повсякденній журналістській роботі. Зупинюся на проблемних нюансах, які створюють ризики репресій, можуть ускладнити роботу журналістів. Найбільше наше занепокоєння у тому, що за цим законопроєктом фактично всі українські засоби масової інформації — а це тисячі газет, інформагентств, онлайн-медіа, інтернет-сайтів — отримають жорсткого регулятора в особі чинної Національної ради з питань телебачення і радіомовлення.
— Такого собі «смотрящого»…
— Не хочу політизувати це питання, але якщо цю ідею буде реалізовано, то всі ЗМІ в один момент буде підпорядковано саме цьому органу — у питаннях звітності, за додаткових перевірок, застосуванні санкцій. Якщо проаналізувати законопроєкт, то побачимо, що в ньому переважають статті, які писали під ТБ і радіомовлення. Газети і онлайн-медіа під ці норми штучно притягують. Можна сперечатися щодо доцільності підпорядкування такому медіа-регулятору. Але щоб зняти всі питання, треба за участі редакторів газет, громадськості провести широку професійну дискусію про проблеми у нашому інформпросторі і способи реагування на них. Жодних таких дискусій не було.
Треба подумати і над тим, як відновити довіру до згадуваної Нацради з телебачення і радіомовлення. У всі часи з моменту Незалежності цю інстанцію критикують за неефективність, за великі олігархічні впливи, за постійну чутливість до побажань Банкової. Який президент, такі і настрої у Нацраді, такі ж вибіркові її рішення (у розумінні вибіркової прискіпливості до змісту незручних для влади телеканалів). Перед тим, як наділяти Нацраду винятковими повноваженнями, робити її мегарегулятором, варто подбати про її політичну незалежність. Якщо не буде довіри до Нацради, то як ми можемо автоматично погоджуватися з її каральними рішеннями за можливе порушення законодавства, що закладаються у «кодексі»? Цей величезний «талмуд», який презентували нам законодавці у кінці грудня, потребує обережного розгляду, без поспіху, не у турборежимі.
— У законопроєкті є розділ про обмеження у сфері медіа, пов’язані із зовнішньою агресією проти нашої країни…
— Зрозуміло, що треба давати ефективні відповіді на ці виклики. Водночас варто проаналізувати, чи в усьому високопрофесійними є ті служби, особи, яким доручено відповідати за інформаційну безпеку країни? Чи коректно вони послуговуватимуться підвищеними повноваженнями? Чи не зловживатимуть ними? Виправдовувати будь-які дії влади проти медіа виключно чинником російської агресії було б недемократично. Сьогодні кричущих проблем, які в рамках чинного законодавства не дозволяють Нацраді, СБУ, судам чи іншим відомствам належно реагувати на російські інформаційні атаки, немає. Ми загартувалися від ворожих фейків…
— Будь-яка влада не любить критики. Журналісти не шкодують і президента Зеленського, «під мікроскопом» приглядаючись до кожного його кроку. Банкова хворобливо реагує на жорсткі оцінки преси. Побутує думка, що законопроєкт «Про медіа», що його розробили «слуги народу», покликаний взяти під ніготь «незручні» медіа…
— Про таку мотивацію казати складно. Але погоджуюся з тим, що частина людей у команді президента ігнорує пресу, не готова сприймати критику, не поважає думки журналістів. Однак представники влади повинні пам’ятати: війна із журналістами для них стратегічно програшна. Така їхня поведінка не відповідає демократичним нормам. Якщо у влади і є плани «приборкати» пресу, то вони приречені. Створити певний хаос, організаційні проблеми журналістам влада, звичайно, може, але такі дії повернуться до неї втратою довіри.
— Доводилося чути, що новий закон стане такою собі гамівною сорочкою для публіцистів-блогерів з їхнім вільнодумством, гострим сарказмом, яке за бажання можна трактувати як образу, приниження, «мову ворожнечі». За все це у згаданому законопроєкті передбачено покарання…
— Наш міністр культури лякає ЗМІ тим, що збирається розробити закон «Про дезінформацію», який міститиме значно більші загрози для блогерів, вільних журналістів. Втім, журналістам треба буде для початку добре проштудіювати величезний масив новацій «революційного» законопроєкту «Про медіа», у всіх деталях якого важко розібратися навіть фаховим юристам. Тому ключова наша пропозиція до законодавців — не квапитися з голосуванням у сесійній залі, а провести дискусії, дати час на вивчення, домовитися про прийнятні норми, а не пришвидшувати прийняття закону.
— Не так давно президент Зеленський своїм указом зобов’язував Кабмін до кінця 2019 року розробити законопроєкт про… стандарти новин. Як вам таке доручення? Чи не виглядає воно спробою встановити цензуру?
— В оточенні президента виправдовуються — кажуть про нібито неправильно підготовлений текст указу. Про те, що не збираються встановлювати стандарти новин. Але насправді ми чуємо про створення пов’язаної з державою і начебто підтримуваної журналістами «саморегулюючої» організації, яка відповідала б за дотримання стандартів інформації, надання експертних оцінок, видачу журналістських посвідчень тощо. Ми вважаємо, що держава не повинна втручатися у журналістську діяльність — безпосередньо, у формі цензури чи опосередковано, під виглядом «саморегулюючих» структур. Засуджуємо такі наміри. Високопосадовці повинні працювати над високими стандартами політики і дотримуватися їх. Над тим, щоб самим не продукувати фейків, а у випадку чого — відповідати за це.
Що передбачає законопроєкт «Про медіа»
Нагляд за медіа-ринком в Україні, реєстрацію медіа та її скасування (у випадку порушення закону), видачу і анулювання ліцензій здійснюватиме Нацрада з питань телебачення і радіомовлення.
Документ визначає правовий статус і обов’язки журналістів, гарантує їм вільний збір, обробку і поширення інформації, забороняє цензуру, втручання у їхню діяльність. Обмеження можливі лише в інтересах нацбезпеки та в інших, передбачених законодавством, випадках.
У законопроєкті прописано 29 видів порушень у медіа, за які передбачено покарання. Зокрема за пропаганду насильства, дискримінацію за расовими, національними, релігійними, статевими та іншими ознаками, інструктаж з виготовлення зброї, вибухівки, наркотиків, поширення порнографії, зображення сцен жорстокого поводження з людьми і тваринами.
Передбачено заборону на виправдання у медіа окупації частини України, заперечення її територіальної цілісності, поширення інформації про комуністичний режим, популяризацію послуг ворожок, народних цілителів, недобросовісну рекламу і незаконну виборчу агітацію.
За порушення закону встановлено різні види покарання медіа-суб'єктам: приписи, штрафи, позбавлення ліцензій, заборону поширення (останнє — за рішенням суду). Штраф за незначне порушення для друкованих медіа (скажімо, якщо у вихідних даних не вказано телефон чи електронну адресу медіа) становитиме від одного до 25 розмірів мінімальних зарплат (4 723 грн — 118 075 грн). За значне порушення (наприклад, поширення інформації, що може завдати значної шкоди фізичному, психічному або моральному розвитку неповнолітніх) передбачено штраф від 5 до 50 розмірів мінімальних зарплат (23 615 грн — 236 150 грн). За грубе порушення (скажімо, виготовлення друкованих медіа без реєстрації) загрожує штраф від 10 до 75 «мінімалок» (47 230 грн — 354 225 грн).