«У лютні лише одну розетку треба різати понад місяць»
Дослідник манускрипту «Львівська табулатура» Степан Тихоненко втілює унікальний мистецький проєкт «Лютня в Україні»
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/519840/liutnia-1.jpg)
Ужгородський майстер музичних інструментів Степан Тихоненко, засновник ужгородського ансамблю старовинної музики Castrum Hung (у перекладі з латинської - «Фортеця Унг»), працює над реалізацією культурно-мистецького проєкту «Лютня в Україні», що реалізовується за підтримки Українського культурного фонду в межах конкурсної програми «Стипендія».
Майстер працює не лише над виготовленням музичного інструмента за технологіями ХVІ століття, а й мріє виконати на цьому інструменті музичні твори з рукопису «Львівська табулатура». Як з’ясувалося, у Науковій бібліотеці Львівського національного університету зберігається цей унікальний рукопис ХVІ століття — пам’ятка музичної спадщини європейського значення, одна з чотирьох у світі, що зафіксували тогочасний музичний репертуар для лютні. За словами Степана Тихоненка, рукопис зберігають у фондах бібліотеки у Львові з 1937 року, але він залишається маловідомим для українських музикознавців, культурологів, музикантів-виконавців. Ще жодного разу твори з «Львівської табулатури» не виконували українські лютністи.
/wz.lviv.ua/images/articles/2024/09/%D0%9B%D1%8E%D1%82%D0%BD%D1%8F.jpg)
Степан Тихоненко народився в Ужгороді, з дитинства мріяв бути медиком, але після закінчення школи вступити у медичний не вдалося. Вступав тричі, але щоразу бракувало одного бала. Оскільки старший брат за розподілом після інституту потрапив у російський томськ, Степан поїхав до брата і там вступив на педіатричний факультет томського медичного інституту. Працював педіатром, викладав у томському медінституті. У1991 році, коли розпався радянський союз, повернувся на Батьківщину.
— В Ужгороді була така корупція, що вступити без «блату» було неможливо, — каже Степан Тихоненко. — У батьків не було ані блату, ані коштів. Попри любов до медицини, я обожнював музику. Ще в Ужгороді закінчив музичну школу, клас баяна. Коли вчився у росії, вступив на курси класичної гітари. Моє захоплення гітарою поступово перейшло до лютні - старовинного інструмента.
Пригадує, ще учнем школи потрапив на концерт старовинної музики в Ужгородській філармонії. Саме на цьому концерті вперше почув, як звучать клавесин, віола, лютня. У росії, коли навчився грати на класичній гітарі, у 80-х роках почав освоювати лютню.
23 лютого 1991 року, за сім місяців перед путчем, пан Степан з дружиною повернулися в Ужгород.
— Я дуже хотів повернутися додому, — каже пан Степан, — але не знав, що мене чекає не лише рідний дім, а й страждання. Роботи не було, грошей — також. Доводилося на базарі щось продавати, аби заробити хоч якісь гроші. Оскільки добре знав лемківський діалект, поїхав у село Дубриничі, що за 30 кілометрів від Ужгорода, де колись жила моя бабуся. Там познайомився з диригентом Емілом Сокачем, керівником камерного хору Cantus, який запропонував мені роботу інструменталіста у хорі.
Я на лютні акомпанував артистам хору. Згодом в Ужгороді очолив дитячий ансамбль старовинної музики. Навчали з дружиною діток гри на лютні, віолі та інших старовинних інструментах.
З часом Степан Тихоненко почав виготовляти музичні інструменти, що зародилися у час Середньовіччя: віоли (інструмент, близький до сучасної віолончелі. — Г. Я.), арфи і лютні. На його інструментах грають не лише в Україні, багато поїхали у Швейцарію, Бельгію, Австрію…
— Для виготовлення музичних інструментів використовують спеціальні породи дерев. З якими породами працюєте ви?
— Закарпаття — край лісів, знайти дерево не проблема. Колись шукав дерева сам, тепер купую деревину. Середньовічні великі інструменти, до прикладу, басові, можна робити з явора, тобто з нашого клена, або з липи. З цих порід дерев можна виготовити й арфу.
— Як довго працюєте над виготовленням одного інструмента?
— По-різному. Найдовше працюю над лютнею, значно довше, ніж над віолою чи арфою. У лютні лише одну розетку треба різати понад місяць.
— А що це за мистецький проєкт «Лютня в Україні», який ви започаткували?
— Маємо рідкісну книгу — манускрипт. Їх є чотири у світі. Одна з них — у Львівській бібліотеці на Драгоманова. Це «Львівська табулатура», хоча її правильна назва «Краківська табулатурна книга». Перший запис у цій книзі - 1555 року. Останній — 1625 року. Про те, що у Львові є така книга, я знав ще з початку 80-х років минулого століття. Згодом замовив собі цифрову копію цієї книги. Читав матеріали українських і зарубіжних дослідників, які вивчали цю табулатурну книгу (це не ноти, а особливий запис музики за допомогою букв і цифр. — Г. Я.).
За словами майстра, табулатурна книга невелика за розмірами — 16 на 20 сантиметрів, у ній «зашифровано» музичні твори. Перший, хто звернув увагу на унікальний манускрипт, був Мирослав Скорик, який вибрав з книги три речі, хоча і не знав, що це твори великого англійського композитора, співака і лютніста епохи Відродження Джона Дауленда. Мирослав Скорик розшифрував, зробив аранжування і видав їх як «Три фантазії» для інструментального складу — двох скрипок, альта і віолончелі. Річ у тім, що авторство табулатури було засекречене! А манускрипт — аматорський, він передавався від родини до родини.
— Прикро, що сучасні музиканти не виконують творів з цього манускрипту, — зітхає пан Степан. — Його 1937 року для Львівської бібліотеки купили у Відні, але, на жаль, попит на нього був невеликий. Як, зрештою, і у наш час. Тому я й розпочав цей проєкт «Лютня в Україні», щоб зробити промоцію манускрипту і промоцію лютні. Хочу донести до всіх українців, що лютня — кожному музиканту під силу, особливо гітаристам. Лише треба докласти трохи зусиль. А музикознавцям треба вивчати той манускрипт, адже там свої твори записали десятки композиторів епохи Відродження.