«Ви б краще написали, скільки ночей я недоспала…»
Сто років тому народився видатний український композитор Платон Майборода, автор культової пісні «Рідна мати моя»
На початку минулого століття двічі в один і той самий день з інтервалом у п’ять років над селом Пелехівщина на Полтавщині сяяла щаслива зірка. 1 грудня 1913 року в родині хлібороба Іларіона Майбороди народився син Георгій. А рівно через п’ять років, 1 грудня 1918-го, — Платон. Їхній прадід колись чумакував, батько і мати співали у церковному хорі. А світло тієї зорі було сповнене ще й дивовижної музики і осяяло їм шлях до вершин мистецтва. Обидва стали видатними композиторами.
Георгій Майборода знаменитий насамперед як майстер великих класичних форм. Це, зокрема, опери «Милана», «Арсенал», «Тарас Шевченко», «Ярослав Мудрий». З-поміж інших творів маестро — три симфонії, симфонічні поеми, концерти для скрипки з оркестром і для голосу з оркестром, кантати, хори, романси та пісні на вірші Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки, А. Міцкевича, П. Тичини, В. Сосюри, А. Малишка, обробки народних пісень, музика до кінофільмів.
Вершинні досягнення його на п’ять років молодшого брата — немов дзеркальне відображення здобутків Майбороди-старшого. Платон Іларіонович також працював над великими музичними формами — створив вокально-симфонічні поеми «Тополя» на вірші Т. Шевченка, «Кров людська — не водиця» на вірші М. Стельмаха, низку симфонічних та вокально-симфонічних полотен. Але найбільше славетний своїми піснями.
Достатньо мовити лише три слова — «Рідна мати моя», і будь-хто відразу заспіває геніальну «Пісню про рушник» на вірші Андрія Малишка, хоча може й не назвати імен її авторів. Немає у світі українця, який би не знав цього гімну Матері. Він однаково зворушливо і неперевершено звучить у виконанні і таких метрів, як Дмитро Гнатюк чи Квітка Цісик, і самодіяльних співаків, і у родинному колі, коли діти вшановують найдорожчу людину. Свідком народження шедевру була мама композитора Одарка Єлисеївна.
— Ми з Малишком Андрюшею жили тоді ще в одній квартирі, — згадувала вона. — Заходжу до них, а вони про щось буркотять, стиха лаються між собою. Я й кажу: «Що ви там пишете й пишете про одне й те саме… Ви б краще написали, скільки ночей я недоспала, скільки тебе, Платошо, і твого брата Жору проводжала в дорогу, скільки своїх очей виплакала вам услід»… Вони зиркнули один на одного, потім глянули на мене і відразу ж стали — мов їх підмінили. Й не зронивши ні слова, зачинилися. І вже не виходили — ні опівдні, ні ввечері… Я ж переживаю… Під ранок прочиняю двері, а там диму — хоч сокиру вішай. Платоша за роялем, бачу, сидять мої хлопці — голі по пояс, але щасливі, мов діти. Коло них порожніх пляшок — ну, ціла батарея… А загледіли мене — взяли за руки і почали навперебій, чуть не злякали: «Мамо, мамо, послухайте! Це про вас». Платошка відкашлявся й почав першим: «Рідна мати моя, ти ночей недоспала… І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала…». Затим, як умів, співав Андрюша. Далі вдвох, я ж слухала й слухала… А потім ми обнялися втрьох — і вже не стримували сліз…
А ще ж знаменитий «Київський вальс» («Знову цвітуть каштани…»), перші такти якого десятки років були позивними Українського радіо, «Вчителько моя», без якого й сьогодні годі уявити жоден шкільний випускний бал, «Моя стежина» («Чому, сказати, сам не знаю…»), «Ми підем, де трави похилі» та ще чимало пісень-перлин на Малишкові вірші. І хоча Платон Іларіонович писав на тексти й інших поетів, саме Андрій Самійлович — його улюблений співавтор і друг, і цей творчий тандем є справді феноменальним.
Життєві стежини братів, хоч і різняться, та все ж тісно переплетені. Обидва закінчили композиторський факультет по класу Левка Ревуцького, обидва пішли добровольцями на фронт під час Другої світової. У 1957 році в один день отримали почесні звання заслужених діячів мистецтв України. 1960-го Георгій, як і належить старшому братові, «випередив» Платона — під час Декади українського мистецтва у Москві став народним артистом СРСР, «перескочивши» щабель народного артиста України (як, до речі, тоді ж Дмитро Гнатюк). Утім, іще 1950 року Платонові Майбороді присудили Державну премію СРСР (тоді Сталінську). Звання народного артиста України Платон Іларіонович отримав у 1968 році, а от Георгій Іларіонович офіційно його так і не мав — такою була радянська ієрархія. Звання народного артиста СРСР Платонові Майбороді присвоїли у 1979 році.
У 1962 році Майборода-молодший став, як і Павло Тичина та Олесь Гончар, першим лауреатом щойно встановленої тоді Шевченківської премії. Георгій отримав її наступного року.
Обидва входили до складу правлінь Спілок композиторів СРСР і України, а у 1967−1968 роках Георгій навіть очолював її. Тричі обирався депутатом Верховної Ради України. Обидва брати були нагороджені найвищими в СРСР орденами — Леніна. Але найцікавіше і, можливо, найнеймовірніше (принаймні для тих, хто обізнаний з радянськими реаліями) те, що, попри всі титули і статуси, ні Георгій, ні Платон Майбороди не були членами Комуністичної партії.
Платон Майборода пішов у вічність 8 липня 1989 року, 6 грудня 1992-го — Георгій. Поховані у Києві на Байковому цвинтарі.
…А рівно 67 років тому ясна зоря засіяла над Буковиною — 30 листопада 1951 року в карпатському селі Рівня неподалік Вижниці народився Назарій Яремчук. Іще маленьким хлопчиком він старанно виводив для своєї матусі: «Рідна мати моя…». Коли Назарчикові виповнилося 10 років, помер батько, маму він втратив у 1971-му, коли саме йшла робота над знаменитим музичним фільмом «Червона рута». Сам Назарій прожив до болю мало — зірка його життя згасла 30 червня 1995 року, але її світло зігріває нас і сьогодні.