Шпаринка для Бога
Акурат напередодні Різдва подивився стрічку Мартіна Скорсезе «Ірландець».
Фільм сприйняли по-різному. Хтось побачив у ньому те, що будь-яка влада, навіть у найдемократичнішій країні, мусить обирати бодай однією з опорних точок мафію. Хтось трактує «Ірландця» як кризу жанру старого режисера, кривавий бойовик про гангстерів, не більше.
Однак Скорсезе не був би собою, якби не «зашив» у нове творіння яскраву метафору, що змушує думати, рефлексувати, робити несподівані відкриття. Такою є фінальна сцена з головним героєм — у минулому всесильним і жорстоким Френком Шираном, а тепер — немічним калікою у будинку для престарілих. «Ірландець» просить душпастиря, що відвідав його перед Різдвом, не зачиняти двері, залишити бодай шпаринку.
Для кого?
Для якоїсь із чотирьох доньок, які відреклися від батька-бандита, — після людських пересудів, гучних таблоїдних заголовків, зрештою, після тюрми, — хоча Френк був завжди переконаним, що робить прокляту брудну роботу задля їхньої безпеки і добробуту? Для найкращого друга і водночас патрона — Джиммі Хоффи, профспілкового боса-гангстера, що упродовж життя був не тільки «начальником», а й ангелом-охоронцем «Ірландця», і, попри це, дістав від нього дві кулі у голову (коли отримав відповідний наказ)? Для когось з мартирологу численних жертв, що, зрештою, теж були «поганими хлопцями», але револьвер Ширана урівняв їх у праведності і гріху? Чи, може, таки для Бога, молитися якому Френка лише щойно, на схилі літ, на порозі смерті навчив молодий священник?
Чомусь мені хочеться думати, що так, саме для Нього попросив залишити бодай шпаринку у дверях цей несамовитий, жорстокий і водночас беззахисний чоловік…
Бо Ісус, народжений 2020 років тому у занедбаному галилейському вертепі під світлом Вифлеємської зорі, щораз, стільки ж років, народжується знову. У зневірених, розшарпаних і зранених душах, у скромних житлах бідняків і палацах вельмож, у серцях праведників і у найчерствіших душах розбійників, у велелюдних міських натовпах і вистиглих фронтових шанцях. Усюди, де Його чекають, де прагнуть Миру, Любові і Добра. Рівно ж як зникає там, де панує неправда, роздрай, лицемірство. Втікає навіть зі свого храму, ознайомившись з прейскурантом «ритуальних послуг»… Він завжди присутній у нашому з вами повсякденному виборі, коли постає питання: який бік оберемо у непростій дилемі добра і зла.
Ісус, Його Різдво були викликом тодішній спільноті, але залишилися ним упродовж двох тисячоліть. Бо ще одним викликом Месії є конотація вибору. Не готового плану дій, достеменно дотримуючись якого здобудемо щось високе й недосяжне. А саме вибору. У кожного він свій, відповідальний чи ні, усвідомлений чи легковажний, правильний або ж хибний. Яким він був — дасться чути пізніше, але робимо ми його щодня, щохвилини, аби відтак дізнаватися, чому наші будні є сірими і невдалими або ж навпаки. І відповідати за обране мусимо також самі, оскільки, скориставшись свободою вибору, переконаний, потребуємо оцінки свого кроку.
Зрештою, Тріє Царів з дарами для маленького Богочоловіка теж, мабуть, не були достеменно переконані, що Дитя у вертепі — Той, про кого їм було провіщено. Однак вони йшли на світло Зорі, їх підштовхували віра і надія. І після виснажливої мандрівки золото, ладан і смирна вже не видавалися їм такими коштовними, важливим було лише те, що вони досягнули бажаного, дійшли до мети й побачили Того, кого бажали побачити.
У різдвяній казці-історії не злічити схожих дилем. Але оця — дилема віри й жертви заради цієї віри — особливо вражає. Бо віра без жертви — марна, вона девальвується сірістю побуту, монотонністю днів і врешті-решт перетворює людину на викінченого циніка або нігіліста. Зрештою, як і безконечна жертовність без усталеної віри стає неймовірним тягарем, породжує розпач і депресію.
…Щось схоже подарував нам рік, що минає. Він залишиться в історії роком зламів, тривог і надій, нового досвіду і нових викликів. Але головним сенсом прожитих нами 365 днів було все ж узгодження віри і жертви, адекватність офіри й мети. Окрилених ідеєю свободи і справедливості виявилося значно більше, ніж готових на довшу дорогу; натхненних високими ідеалами стало менше, ніж тих, хто зміг осилити тягар жертви заради цих ідей. Ми й досі не даємо собі ради з воєнними втратами на сході і тим, як сприймає більшість ці втрати, цю боротьбу…
Я знаю, хто буде Іродом у цьогорічному українському вертепі. Але дуже хочу, щоб, попри нотки несприйняття, відчаю та злоби, в українських оселях домінували Віра, Надія і Любов. Щоб, запаливши свічку на Святвечірньому столі, ми згадали обов’язково всіх, кого немає на цій грішній землі, щоб знайшлися серед дванадцяти страв пайки для тих, хто на фронті, щоб наша Віра у добро і справедливість, у перемогу світла над темрявою знайшла порозуміння із усвідомленням потреби Жертви задля цих речей.
…Щоб ми завжди залишали шпаринку для Бога у своїх серцях.
Христос рождається! Славімо Його!