«Про повернення Україні ядерного статусу говорять або невігласи, або російські спецслужби…»
У тому, що за атомну зброю ми не отримали твердих гарантій безпеки, винні колишнє керівництво нашої держави, ворожі агенти у владі, вважає політик Юрій Костенко
![Так в Україні на вимогу росії знищували вітчизняну стратегічну авіацію... Фото Єфрема ЛУКАЦЬКОГО](https://img.wz.lviv.ua/VaiIBQl0Y93Yk-vX_aGY4tLh_9Y=/428x285/smart/filters:format(webp)/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/527848/avivatsiia.jpg)
Президент України Володимир Зеленський, нарікаючи на те, що НАТО зволікає із вступом України до Альянсу, запропонував як альтернативу повернути нам ядерну зброю. На таку пропозицію жорстко відреагував відставний американський генерал Кіт Келлоґ, нині спецпредставник президента США Трампа з питань України та росії. «Шанс на те, що вони (українці) повернуть свою ядерну зброю, коливається між мізерним і нульовим.., — сказав посланець Трампа. — Ми знаємо, що цього не станеться».
Напередодні цієї перепалки на озвучену тему журналісти «Високого Замку» спілкувалися з депутатом Верховної Ради п’яти скликань (1990−2012 роки) Юрієм Костенком. На початку 90-х він був одним із тих ключових політиків, хто займався питанням ядерного роззброєння України. Ми поставили пану Юрію багато запитань, які нині виникають у співвітчизників у зв’язку з російською агресією. І серед іншого почули, хто винен, що ми віддали ядерну зброю, не отримавши надійних гарантій національної безпеки…
![Фото Наталії Балюк](https://img.wz.lviv.ua/n31fsMvVbNJFCH9wPkX94Y36pdY=/0x0/filters:format(webp)/wz.lviv.ua/images/articles/2025/02/%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.jpg)
Мали передати лише 36% ядерних носіїв, а не всі…
— Серед українців часто можна почути думку: якби на початках Незалежності Україна не передала ядерну зброю, яка у нас залишилася після розпаду срср, не було б тієї біди, яку маємо нині. Чи погоджуєтеся із цим твердженням?
— Відповідь на це питання можна отримати у моїй книзі «Історія ядерного роззброєння України», яка вийшла у 2015 році. Пізніше Гарвардський університет двічі видав цю книгу англійською мовою.
З початку 1992 року я очолював спеціальну парламентську комісію, яка займалася питаннями ядерного роззброєння. Мене також було призначено першим головою урядової делегації на переговорах щодо скорочення стратегічних наступальних озброєнь (СНО). За цей час у мене накопичилася колосальна кількість матеріалів щодо цієї теми, яка і стала основою для написання книги.
Про те, чому Україна віддала росії ядерну зброю, а не знищила її, більшість громадян знають переважно з того, що доносить їм російська пропаганда. Донині наші високопосадовці здебільшого говорять мовою російських ІПСО (інформаційно-психологічних спецоперацій), а не мовою рішень українського парламенту, які мали силу закону. Український парламент ухвалював свої рішення щодо ядерного роззброєння, починаючи із Декларації про державний суверенітет України. Першою чергою, це стосувалося намірів у майбутньому позбутися ядерної зброї. А після проголошення Незалежності рішення парламенту визначали конкретні кроки та умови щодо набуття Україною без’ядерного статусу. І саме у цих рішеннях було визначено, що завершення ядерного роззброєння повинно супроводжуватися наданням Україні юридичних гарантій національної безпеки. Вже у грудні 1992 року заступник Держсекретаря США через українського посла у Вашингтоні Олега Білоруса передав президенту Леоніду Кравчуку месидж щодо співпраці у знищенні ядерної зброї України, що мало завершуватися нашим членством у НАТО — як гарантія національної безпеки. Але вже на початку січня 1993 року до США було відправлено українську делегацію Міністерства закордонних справ, яка замість обговорення руху до НАТО запропонувала надати Україні лише паперові гарантії безпеки. Як писала в той час американська преса, керівника української делегації Держдеп тричі відправляв ні з чим. Аж поки вони не зрозуміли, що йдеться не про реальні гарантії безпеки Україні, а лише про якийсь папірець, яким українське МЗС буде переконувати депутатів проголосувати за ратифікацію договору СТАРТ-1 про скорочення СНО.
Коли нещодавно президент Зеленський висловився на тему гарантій безпеки, то назвав Будапештський меморандум непристойним словом. Між іншим, я ще у 2019 році передав нинішньому главі держави свою книгу, в якій чітко зазначено, що Будапештський меморандум — це не «витвір Заходу», як стверджує російська пропаганда, а кремлівський сценарій реалізації плану про те, як третій ядерний потенціал світу, що належав Україні, замість знищення отримати у власні руки.
Більше того, коли парламент 1993-го ратифікував Договір СТАРТ-1 про СНО, то визначив, що знищенню підлягають лише 36% носіїв ядерної зброї і 42% ядерних боєзарядів. Тому знищення всієї ядерної зброї України було незаконним. А відтак дії посадовців, які все це робили всупереч рішенням Верховної Ради України, також були незаконними, їх можна характеризувати як державну зраду.
До речі, не можу не згадати про дипломатичний героїзм члена державної делегації, радника президента України з міжнародних питань Антона Бутейка на підписанні у вересні 1993 року угод з росією щодо передачі всієї ядерної зброї рф. Після підписання цього документа прем'єр-міністром України Кучмою та росії - Черномирдіним Бутейко своєю ручкою у завізований прем'єрами текст замість «всієї ядерної зброї» вставив слова: «у межах, визначених Верховною Радою України». Як юрист-міжнародник Антон розумів, що лише парламент, а не виконавча влада може розпоряджатися від імені українського народу державною власністю. Саме так записано в українській Конституції. А от чим керувалися інші посадовці, передаючи в руки потенційному агресору — росії матеріальні цінності на сотні мільярдів доларів? На це питання має нарешті дати відповідь спеціальна комісія Верховної Ради, яка повинна з’ясувати, яким чином вся українська ядерна зброя опинилася в росії, — всупереч рішенням українського парламенту.
Кравчук вірив російським міфологемам
— Декілька слів про переговори з російською делегацією щодо ядерного роззброєння. Голова цієї делегації дипломат юрій дубінін одразу ж заявив, що ми повинні передати їм весь свій ядерний арсенал. На моє уточнювальне запитання, на якій юридичній підставі Україна має це робити, він сказав, що це — російська власність: «Ви ж не ізготавліваєтє ядєрноє оружіє! Ето ми ізготавліваєм єво!». А я парирую: «У вас на озброєнні СС-18 «Сатана» виробництва українського «Південмашу». На що дубінін, не моргнувши й оком, сказав: «І це наше». Тоді я чітко зазначив, що на переговорах керуюся рішеннями українського парламенту, який своїм законом визначив, що все майно на території незалежної України є державною власністю.
Ось за таких радикально відмінних позицій почався надзвичайно складний переговорний процес із російським «братом», який продовжував наполягати, що все радянське стало усім російським.
До речі, мене єдиного із цивільних допустили до закритого підприємства «Свердловск-45» на уралі, де, зокрема, виробляли і українські тактичні ядерні боєзаряди. Саме там росіяни повинні були знищувати ядерні боєголовки, вивезені з України. На мій превеликий подив, я дізнався, що понад 60% інженерно-технічного персоналу цього підприємства є етнічними українцями. Вони й передали мені «топ-сєкрєти» ядерних боєзарядів, у тому числі - інформацію, що високозбагачений уран і плутоній не знищували, а передавали для виробництва нових типів ядерних озброєнь.
Найбільш важливим для мене було дізнатися про безпеку ядерних боєголовок, що містилися в Україні, бо президенту Кравчуку постійно надходили повідомлення про небезпеку ядерних вибухів у місцях зберігання наших ядерних боєголовок. Я отримав чіткі запевнення українських фахівців, що це неможливо.
Наші земляки також передали мені всі вагові характеристики щодо урану і плутонію у тактичній ядерній зброї. Ринкової вартості всіх цих матеріалів не існує, бо це заборонено міжнародним правом. Але є вартість їхнього виробництва. За нашими розрахунками, вартість переданих у ядерній зброї урану і плутонію оцінювалася у 100 млрд доларів. На той час український бюджет мав близько 10 млрд доларів. Але коли я доводив Кравчуку, що на переговорах з росією ми повинні вимагати від неї мінімум 10 млрд доларів за частину вже вивезених тактичних ядерних боєголовок, він відповідав: «Ти що — збожеволів? Хто ж нам такі гроші дасть?».
— З боку тодішнього керівництва України було глобальне нерозуміння ситуації чи свідома робота в інтересах росії?
— Це, з одного боку, було невігластво тих, хто ухвалював рішення. А з іншого — російські міфологеми, які регулярно потрапляли на стіл президента Кравчука від українського МЗС та СБУ. Зокрема, і теза, що ядерна боєголовка може у нас вибухнути. З цього приводу у російській газеті «Ізвєстія» навіть з’явився фейковий матеріал «В ядєрних шахтах Украіни зрєєт новий Чєрнобиль».
Кравчук завжди мене зупиняв докорами: «Тобі мало Чорнобиля? Хочеш ще одного ядерного вибуху?». Як я вже зазначав, українські інженери із «Свердловска-45» запевняли мене, що ядерна зброя має таку систему захисту, що ще жодна боєголовка не вибухнула випадково, без команди на ядерний підрив.
Інформацію, яку я подавав, Кравчук слухав, але без довіри. Однак те, що йому повідомляло МЗС, яке формально вело міжнародний переговорний процес щодо ядерного роззброєння, а також Служба безпеки — сприймав за чисту монету. СБУ, наприклад, передавала Кравчуку, що росія готується захопити всі наші шахтні пускові установки зі стратегічними ракетами. Коли я про це сказав американцям, з якими також вів переговори, вони відверто розсміялися. Адже вони знали, що всі українські стратегічні ракети були націлені на Америку, а відтак можливу втрату контролю над цим озброєнням під час так званого захоплення російським десантом українських шахтних пускових установок США ніколи не допустять. Тим більше, у той час росія мала багато внутрішніх проблем, відтак єльцин з простягнутою рукою щодня жебрачив у США допомогу, у тому числі - на ядерне роззброєння. Ось такими фейками і годували росіяни наше керівництво!
Ми втратили трильйон доларів…
— То хто ж керував ядерним роззброєнням України — парламент український чи кремль?
— У 2018 році в італійському місті Сієні з ініціативи Джорджтаунського університету відбувалася конференція про уроки ядерного роззброєння України. В ній брали участь ключові посадовці України, США і росії, які були дотичними до цієї теми. Дискусія про наслідки ядерного роззброєння відбувалась на промовистому тлі: росія, підписант Будапештського меморандуму, який гарантував Україні територіальну цілісність, анексувала Крим…
Саме на цій конференції я з’ясував остаточно, хто розробляв у кремлі стратегію ядерного роззброєння України. Її сформував ще до розпаду радянського союзу найбільший розвідувальний центр срср із прозаїчною назвою «Інститут США і Канади академії наук срср». Керував цим інститутом академік георгій арбатов. Перебувала ця установа у структурі кдб.
Один із керівників управління цього інституту сергій рогов також брав участь у конференції у Сієні. І саме його управління розробляло усю стратегію передачі третього у світі українського ядерного потенціалу в руки росії.
Початок цієї стратегії, як сказав сергій рогов, почали формулювати ще до розпаду радянського союзу. І саме тому у Декларації про державний суверенітет України з’явився запис щодо без’ядерного майбутнього України. На моє запитання, звідки взялася у Верховній Раді оця вся ваша «стратегія», він відповів: «Юрію Івановичу, ви повинні розуміти, що і сьогодні у коридорах вашої влади наших спеціалістів, які проводять наші інтереси, дуже багато».
Ми віддали росії найцінніше, що у нас було після розпаду срср, третій ядерний потенціал світу. І не тільки це. «План арбатова» також передбачав скорочення в Україні (замість росії) і звичайних озброєнь. Як відомо, на території України перебувало ударне угруповання колишнього срср, яке виводили з країн Варшавського договору. У нас були тисячі літаків, ударних гелікоптерів, танки, «бетеери». Ми були переповнені зброєю. І, згідно із «планом арбатова», ми (замість росії) знищували велику кількість наших звичайних озброєнь…
Знову нагадую, що, згідно з рішеннями українського парламенту, ядерна зброя України повинна була бути знищена, а не передана в руки потенційного агресора — росії. Я проводив паралельні переговори зі США для того, аби переробляти високозбагачений уран на паливо для українських АЕС. У моїй книзі є документи американської корпорації «Дженерал атомікс», яка займається розробкою ядерних технологій, у тому числі - військових. У 1992−1993 роках вона представила програму співпраці щодо переробки високозбагаченого урану для наших атомних електростанцій. За рік ми мали б виробництво власного ядерного палива і були б незалежними у цьому питанні від росії.
Хочу також нагадати, що у липні 1993 року, коли парламент відхилив пропозицію Кравчука щодо знищення всієї української ядерної зброї, Сполучені Штати надіслали керівництву України розгорнуту програму співпраці щодо руху України до без’ядерного статусу. Вона передбачала, зокрема, створення міжнародного фонду з фінансування ядерного роззброєння, співпрацю України зі США в енергетичній сфері, зокрема переробку ядерних боєголовок на паливо для українських АЕС. А також — стратегічне партнерство зі США. Більше того, уже у липні 1993 року новообраний президент Клінтон домовився із єльциним про тристоронній формат переговорів щодо ядерного роззброєння України. Такий перебіг подій призвів до того, що мене як керівника урядової делегації було відсторонено. Натомість ним було призначено віцепрем'єра Шмарова, який швидко парафував угоду про передачу всіх наших ядерних озброєнь росії.
— І нам не дали жодної компенсації?
— Ні. Америка надала тільки технічну підтримку на 350 млн доларів для того, щоб знищувати цю зброю. Йшлося про техніку для витягання ракет із шахтних пускових установок, а також про кошти для їх подальшого знищення. Єдине, що Україна отримала за американські кошти, — містечко для наших військовослужбовців із 43-ї ракетної армії… Крім цього, за моїм наполяганням американці примусили росію упродовж двох років безплатно постачати нам ядерне паливо на українські атомні електростанції. Але вартість цієї компенсації у вигляді ядерного палива обчислюється сумою менше 1 млрд доларів — тоді як ядерних матеріалів у вигляді високозбагаченого урану і плутонію Україна передала росії на суму понад 100 мільярдів доларів.
Крім стратегічних і тактичних ядерних боєголовок, росія забрала у нас безкоштовно рідкопаливні носії, понад 40 одиниць літаків стратегічної авіації, яка сьогодні бомбардує Київ. росія забрала приблизно 680−750 крилатих ракет з ядерними боєголовками. Ці колишні наші крилаті ракети (щоправда, вже без ядерних боєголовок) атакують Україну. Якщо обчислити все те, що було передано росії незаконно, то стане зрозуміло, що Україна втратила матеріальних цінностей на трильйон доларів. Як це можна назвати? Тож коли я сьогодні чую про те, що Захід примушував нас здати ядерну зброю, натомість жодного слова — про росіян, які нині стирають Україну на попіл, мене тіпає.
Навіщо нам ядерна зброя через 10 років, якщо війна іде сьогодні?
— Чи є у нас шанс відновити статус-кво ядерної держави після вторгнення в Україну одного з гарантів нашої безпеки?
— Про повернення Україні ядерного статусу говорять або невігласи, або російські спецслужби.
Країни, які займалися розробкою ядерної зброї, про це ніколи не говорили. Той же «манхеттенський проєкт», з якого починалася ядерна ера світу (його Америка розпочала у 1943 році), був настільки державною топ-таємницею, що навіть учасники цього проєкту до останнього не знали, чим займаються і для чого.
Коли українська влада починає на пресконференціях говорити про повернення до ядерного статусу, це виглядає політичним невіглаством.
В Україні є величезні поклади уранової руди, є відпрацьоване ядерне паливо. Потенційно ми могли б зайнятися накопиченням високозбагаченого урану і плутонію. Але для створення таких виробництв потрібні десятки мільярдів доларів. Не забувайте: 70 відсотків нашого бюджету сьогодні фінансує Захід. Перш ніж починати «ядерний» проєкт, треба поставити собі питання: де візьмемо гроші?
Ще один аспект — про терміни розробки і накопичення ядерних матеріалів. Для цього потрібні десятиліття. Іран протягом тридцяти років намагається зробити свою атомну бомбу, не шкодує грошей, але наразі не зміг досягти успіху. Виникає питання: для чого Україні ядерна зброя через десять років, коли війна на знищення українців іде сьогодні?
Уявімо, що ми зробили ядерний вибуховий пристрій. Треба ж його тестувати. У нас є ядерний полігон? Для своїх випробувань Франція використовувала африканську пустелю Сахару, безлюдний острів…
Якщо фахово скласти всі ці аспекти, постановка питання про те, що Україна буде повертатися до ядерного статусу, виглядає безглуздою.
І ще одне. Якщо ми сьогодні є учасниками договору про нерозповсюдження ядерної зброї - як без’ядерна країна, то будь-які кроки, які порушуватимуть цю угоду, можуть призвести до міжнародних санкцій. Ми не можемо порушувати міжнародне право, бо тоді позбудемося підтримки Заходу.
Сьогодні п’ять країн мають на своїй території американську ядерну зброю — Туреччина, Італія, Німеччина, Бельгія, Нідерланди. Я пропонував би президенту України ставити питання про те, аби така ж американська ядерна «парасоля» була на нашій землі і захищала нас від божевільного сусіда, допоки Україна не набуде повноправного членства у НАТО і в Європейському Союзі.
Наталія БАЛЮК, Іван ФАРІОН