«Коли вперше побачила Федора, відчула містичний потяг»
10 лютого народній артистці України, легенді українського кіно і театру Таїсії Литвиненко виповнюється 90 років
![Людмила Пуляєва з Таїсією Литвиненко і Федором Стригуном перед прем’єрою вистави «Андрей» у Тернопільському драмтеатрі ім. Тараса Шевченка в постановці Федора Стригуна у вересні 2024 року.](https://img.wz.lviv.ua/VzTIc10D6HR_oRHG9xAiv83vkec=/428x285/smart/filters:format(webp)/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/527458/img117391853928142.jpg)
Напередодні ювілею кореспондентка «ВЗ» завітала у гості до зіркового подружжя Федора Стригуна і Таїсії Литвиненко. Вони разом понад шість десятиліть! Як пронести почуття одне до одного крізь бурі й підводні течії житейського моря? Чи є рецепт довгого, а головне — щасливого подружнього життя?
Романтичною є історія знайомства Федора Стригуна і Таїсії Литвиненко. Заочно юний Федір знав свою майбутню дружину ще за кілька років до фактичного знайомства.
— У нас в селі Томашівці на Черкащині по вихідних «крутили кіно» у клубі, — розповідає Федір Миколайович. — Крісел тоді не було — були лавки. Ми з друзями повсідалися на ті лавки і дивилися фільм «Назар Стодоля». Я тоді вчився у 8 чи 9 класі. Фільм «Назар Стодоля» вийшов у 1954 році й ішов українською мовою. Тоді фільмів українською не було. Ще не вийшли фільми «В степах України», «Мартин Боруля»… Тож так приємно було чути українську! Коли фільм закінчився, запала тиша. А я сказав: «Оця Галя буде моєю дружиною!» (Таїсія Литвиненко зіграла головну роль Галі. — Авт.). Хлопці розсміялися…
— Тому вирішили вступати у театральний інститут?
— Тато повернулися з війни у 1945 році, його поставили завклубом. Він вчився в Умані у відомого викладача Замотайла. Дід Олекса не пошкодував грошей — за 18 пудів пшениці віддав мого тата в науку, той став капельмейстером, грав у духовому оркестрі. До нас приходили хлопці, і тато їх вчили музики. Мама казали мені: «Ти слухав музику, коли ще був у мене у животі». Тата запрошували грати на весіллях. Його музика і врятувала: коли совєти наступали після Корсунь-Шевченківської битви, приїхав з Умані капітан Тараненко, який тата знав ще до війни. Сказав: «Дядьку Миколо, зберіть усіх музикантів — хочу в Умані зробити оркестр. Стільки хлопців гине! Ми їх хоронимо… Вже всім набридло — торочать одне й те ж. Священника кликати не дозволяють. Якщо оркестр гратиме траурний марш, буде підтримка». Тато зібрали хлопців, і їх взяли в авіаполк. На одному похороні під Віднем до нього підійшов маршал Конєв, потиснув руку. Татові пропонували залишитися у Відні — давали квартиру. Вони написали мамі: «Марино, збирай дітей — їдемо!». Але мама не захотіли їхати. Як і Тасина мама, якій пропонували співати у хорі Верьовки, а та відмовилася, бо треба було у Київ їхати (18 кілометрів від рідного села). Тато повернулися, і його завклубом поставили. Під час війни німці з клубу зробили гараж, ремонтували машини. Тато постелили підлогу, взяли два куски бляхи і дали мені молоток. А наші теслі робили сцену. Я запитав тата, що то таке, а тато відповіли: «То сцена, там будуть артисти виступати». Я зацікавився, хто такі артисти. І так гарно сцена пахла свіжими дошками! Вже потім, у який театр не потрапляв, нюхав сцену.
Тато навіть вчили мене грати на скрипці, але коли я подивився фільм «Велике життя», мені почав снитися акордеон. Старший брат приїхав з армії у відпустку і привіз мені гармошку. Я навчився грати на ній на слух, без нот. А коли брат після трьох років служби в армії повернувся додому, купив мені баян. А ще пригадую самодіяльну виставу «Сватання на Гончарівці» у клубі. Мій брат Сашко грав Стецька, ходив з тим гарбузом… Я дивився виставу стоячи, поклавши руки на сцену, бо вільних місць не було. І Сашко в якийсь момент став своїм чоботом на мій палець. Той палець у мене і досі «горбатий». А потім була в клубі вистава «Дай серцю волю, заведе в неволю». Там був персонаж — хлопчина — «мальчонка» в Кропивницького. І мені довірили грати цього «мальчонку» — було тоді мені років вісім. Такий кайф одержав!
— Таїсіє Йосипівно, — звертаюся вже до Таїсії Литвиненко, — розкажіть, як ви потрапили у фільм «Назар Стодоля»? Тоді були студенткою?
— Ні, ще не була. Тільки вступала. Дивовижний рік був — приїхало багато дівчат з усієї України вступати у театральний інститут: дочки секретарів горкомів, обкомів… У розкішних сукнях, з довгим волоссям… Стоїмо в черзі на Хрещатику. Підходить до мене якийсь чоловік і каже: «Можна вас на хвилинку? Ми будемо знімати фільм „Назар Стодоля“. Запрошую вас попробуватися на епізодичну роль дівчини на вечорницях».
— Тася вже закінчила перший курс педагогічного інституту, — вступає знову в розмову Федір Миколайович. — Це ж який треба мати характер, щоб кинути той інститут, нічого не сказати батькам і вступити у театральний!
— Вас запросили на епізодичну роль, а як вийшло, що зіграли головну — Галю?
— Чоловік, який підійшов до мене, був Григорій Чухрай — другий режисер у Віктора Івченка, якого було прислано зі Львова для «оздоровлення українського кіно». В ролі Галі знімалася красива актриса, але режисери продовжували шукати героїню. Актрисі було 23 роки, а то не 16, як мало бути Галі. Частина комісії вирішила мене знімати у ролі Галі. А частина була проти, бо ж багато професійних актрис, а тут абітурієнтка! Мене запросили на художню раду. Був там директор кіностудії ім. Олександра Довженка Василь Цвіркунов — чоловік Ліни Костенко. Він сказав: «Хай буде ця дівчинка!». Переселили мене до кіностудії. Я знімалася і вчилася, хоча на лекції не ходила: моїми лекціями була кіностудія.
— Упродовж навчання в інституті ще знімалися…
— Так, знялася у ролі Параски у фільмі «Григорій Сковорода», доля якої схожа на долю Галі: її теж віддавали заміж за старого й нелюбого чоловіка.
— Коли вперше побачили Федора Миколайовича?
— Я уже була актрисою Київського театру ім. Івана Франка, були репетиції з Добровольським, Кусенком… Мені мали дати від театру квартиру на Шота Руставелі. У нас була традиція ходити в інститут і дивитися на абітурієнтів, чи достойні туди вступають… Я пішла. Бачу — на майданчику між поверхами стоять парубки і регочуть. Серед них Федір. Побачила його усмішку і відчула якийсь містичний потяг. Я поклала свою руку йому на плече і сказала: «Що, хлопчику, смієшся? Ти вступиш, все буде добре». І пішла далі. А потім я почала помічати, що цей хлопець ходить на мої вистави, аплодує… Але ми не знайомилися. Аж минув рік, я уже була замужем за Володею Ткаченком, уже народила Юрка і приїхала на дипломну роботу курсу театрального інституту. Ми зупинилися у директора інституту — тата Володі. Він запропонував подивитися ту дипломну роботу, сказав, що дуже хороший хлопець закінчує той курс. «Тасю, подивися, може, запросиш його, — буде тобі гарний партнер», — сказав директор. І ми пішли. Стригун мені сподобався. Я зайшла у його гримувальну. Біля нього сиділа красива дівчина-блондинка. Я стала між нею і ним і сказала: «Хлопче, давайте знайомитися, я — Таїсія Литвиненко, актриса Запорізького драмтеатру, граю там Галю у „Назарі Стодолі“. Хочете приїхати до нас в театр і грати зі мною?». І він приїхав…
— Федоре Миколайовичу, і ви зіграли Назара Стодолю?
— Я не грав з Тасею Назара Стодолю.
— Яка була перша вистава, де зіграли разом?
— Вистава Кузнецова «Два кольори». Ввели мене з двох репетицій, — відповів Федір Стригун.
— Я все життя грала Олічок, Олюсь, Ольг Миколаївних, одне слово, нічого порядного не грала, — роздумує Таїсія Йосипівна. — Як сталося, що я стала в один ряд з видатними актрисами?
— Як то ви нічого порядного не грали?
— То вже пізніше я зіграла Філумену…
— Грала, грала! — заперечує Федір Миколайович. — «Дівчинка-веснянка» гарно грала.
— А в мене ж тоді ще мала дитина була. Думала: за що мене публіка боготворить?
— Але ще був фільм «За двома зайцями», в якому ви зіграли Химку, хоча пропонували головну роль…
— Мого Юрка покусала собака. Він лежав з моєю мамою в лікарні у Києві. Я бігла з кіностудії, коли мене перестрів режисер і запитав, куди біжу як божевільна. Сказав, що він знімає «За двома зайцями», шукає героїню. Я відмовилася від ролі Проні, сказала, що хочу грати Химку. І це ж треба було так зіграти служницю, щоб стати знаменитою! Як сказав режисер, важливу роль зіграло те, що я зі села. Тому була дуже природною у тій ролі.
— Розкажіть про переїзд до Львова із Запоріжжя у 1965 році.
— Ми розуміли, що із Запоріжжям пора прощатися і почали писати у різні театри. Вирішили: хто перший відповість, до того і поїдемо.
— Козачковський знімався у «Назарі Стодолі», — продовжує Федір Стригун. — Тася написала йому листа про те, що хотіли б працювати у Театрі Заньковецької у Львові. Козачковський дав номер телефону директора театру. Я подзвонив і чомусь говорив з ним російською, а він: «Ви можете українською говорити?». Сказав, щоб ми приїжджали, він буде радий.
— Нас тут радо зустріла помічник режисера Рита Іллівна Пінькович, — каже Таїсія Литвиненко.
— Понад 60 років віддали Театру ім. Марії Заньковецької. Пригадайте найприкріший і найщасливіший моменти?
— Не може артист відтворювати те, чого не знає, — каже Федір Миколайович. — Українського театру не буде, якщо не знати природи, менталітету українських людей. Коли в театрі працюють люди, в яких немає в серці України, театру українського не буде, бо театр — це насамперед національний вияв! Український театр найбагатший саме тому, що він народний. Ми приїхали до Львова і почули, що тут говорять українською, на відміну від Запоріжжя і Києва, де була повна русифікація… У Львові побачив людей, які горді тим, що вони українці. Чому я зійшовся з Іваном Миколайчуком? Бо зустрів чоловіка, який був гордий тим, що українець. Ми з Тасею п’ять сезонів працювали у Запоріжжі, я їй весь час торочив: «До Львова! До Львова!». Перше, що ми тут зіграли, вистава «Вій, вітерець!». Кожен театр має свою атмосферу, свій такт, свою повагу. Ніхто краще не знає артистів, як самі артисти, — хто талановитий, а хто ні. Але… У Львові не любили «східняків». Перші роки ми записки з намальованими гробами отримували: «Ви самі поїдете чи вас вигнати?».
— Вночі дзвонили у двері, каміння у вікна кидали, — продовжує Таїсія Йосипівна.
— Але ми все одно мали хороший театр! Може, саме тому, що ставили палиці у колеса, — каже Федір Миколайович. — Коли Кропивницький зіграв Стецька у «Сватанні…» і привіз цю виставу в Одесу, його не відпускали зі сцени, так аплодували! Це у російськомовній Одесі!
— Нарешті в Одесі Барнича ставлять, — доповнює Таїсія Йосипівна.
— Ви все життя закохані в театр і одне в одного. Як вдалося цю любов пронести через усі роки?
— Вона стала дуже нервова, — скаржиться Федір Стригун. — Але скажу чесно: з того часу, коли вперше побачив її на екрані, з того часу, коли вона підійшла до мене в інституті, коли я вступав (повертаюся, іде богиня! — краси неймовірної!), з тих пір я у неї закоханий. Був такий Коля Капустинський, який теж був у Тасю закоханий. Ми, два ідіоти, ходили в Театр Франка на всі її вистави. І яка ж трагедія була, коли вона вийшла заміж! Але раптом після дипломної вистави заходить у гримерку, як завжди усміхаючись, і пропонує їхати у Запоріжжя, щоб грати з нею в «Назарі Стодолі». І я поїхав не в театр запорізький, я поїхав до Литвиненко! Але на той момент я уже три дні був у Львові, побачив Театр Заньковецької і знав, що колись приїдемо сюди. А щодо секрету щастя… Вам ніхто того не скаже. Коли вона запросила мене в Запоріжжя, я ні про що не думав! Мені запах її подобався — вона молоком пахла, вона була вся моя… Я це відчував, бачив. І коли я один раз її образив і подивився їй в очі — вона заплакала — мені стало страшно, що я її образив!
— Навіть півень Стригунів мене признав, — втручається Таїсія Литвиненко.
— Так, коли я привіз Тасю у село, давав їй вранці поспати. Півень кукурікав уже тоді, коли сніданок готували. А як вона всім сподобалася! Тато сказав: «За таку можуть і підрізати». А він у жінках розбирався… І до цього часу в мене до неї така ніжність…
— А я у нього закохалася, — доповнює Таїсія Литвиненко. — Спалахую швидко, і швидко «відходжу». Не ношу образ. Переживала за нього…
— А він за вас…
— І ми того варті, тому що пройшли через усе життя. Інколи згадую наших друзів, багато з яких потратили своє життя ні на що. Багато чого не розумію, не розумію, що відбувається з людьми. Ми дуже багато говоримо зайвого. Робимо за інших висновки — неправильні, бо в кожного своє життя. Ми з Федором Миколайовичем прожили його гідно, багато зробивши для театру, для кіно, для людей.