Гроші в обмін на суд

За словами представника Міжнародного валютного фонду Джеррі Райса, «незалежний» Вищий антикорупційний суд" є «критично важливим» чинником для того, аби МВФ прийняв позитивне рішення про продовження співпраці з Україною. Зрозуміло, якщо усі вимоги наших західних партнерів не будуть враховані, МВФ не зможе вважати Антикорупційний суд «незалежним». І тоді, ймовірно, не дасть нам грошей.


«Сага» про створення в Україні Вищого антикорупційного суду тягнеться вже півроку: відповідний президентський законопроект зареєстрували у Верховній Раді 22 грудня 2017-го. У першому читанні законопроект був ухвалений 1 березня цього року, і ось тільки зараз, у травні, він переданий до Верховної Ради для ухвалення у другому читанні та в цілому.

Чому «сага» така тривала? Усе через зауваження міжнародних партнерів України, зокрема, Європейського Союзу, «Великої сімки», Міжнародного валютного фонду (МВФ). Партнери наполегливо просили Київ привести законопроект про Вищий антикорупційний суд у відповідність з вимогами Венеційської комісії. За словами Петра Порошенка, днями «абсолютну більшість рекомендацій закордонних партнерів, включаючи Венеційську комісію, було враховано рішенням парламентського комітету». Але при цьому комітет, розповів його голова, «виніс за дужки» одну з ключових вимог західних партнерів: право міжнародних експертів накладати вето на кандидатури суддів Вищого антикорупційного суду. За інформацією ЗМІ, переговори спікера В Р Андрія Парубія з МВФ і Венеційською комісією результатів не принесли. А вже у четвер, 24 травня, законопроект мали би розглядати у другому читанні…

Непоступливість західних партнерів можна пояснити: Венеційська комісія наполягала на тому, аби міжнародні експерти мали «вирішальний» вплив на формування складу Вищого антикорупційного суду. У такий спосіб західні партнери хочуть допомогти Україні зберегти такий дорогоцінний для неї час. Адже, якщо у Вищому антикорупційному суді працюватимуть нечесні судді, він не зможе бути ефективним. Можна буде, звичайно, розігнати «неправильний» суд і знову взятися за створення «правильного», але ж зробити це швидко не вийде… Тож чи не краще відразу зробити так, аби новий орган став справжньою грозою корупціонерів?

Що буде, якщо Україна проігнорує вимогу ЄС і МВФ про право вето для міжнародних експертів? За словами представника Міжнародного валютного фонду Джеррі Райса, «незалежний» Вищий антикорупційний суд" є «критично важливим» чинником для того, аби МВФ прийняв позитивне рішення про продовження співпраці з Україною. Зрозуміло, якщо усі вимоги наших західних партнерів не будуть враховані, МВФ не зможе вважати Антикорупційний суд «незалежним». І тоді, ймовірно, не дасть нам грошей.

У найближчі чотири роки, розповів нещодавно прем'єр-міністр Володимир Гройсман, Україна має віддати 27 мільярдів доларів зовнішніх боргів. «Колосальні кошти», — визнав глава уряду. Зрозуміло, без зовнішнього фінансування Україна з такими виплатами за боргами не впорається. Можна знову позичити? Так. Але, по-перше, позичати на зовнішніх ринках у багато разів дорожче, ніж у МВФ. А по-друге, позичальники дивляться, зокрема, на те, чи працює конкретна країна з МВФ. Якщо так, гроші дають набагато охочіше.

А іноді гроші, які нам готові дати за кордоном, узагалі неможливо отримати, поки в Україні не працює програма МВФ. Наприклад, нещодавно профільний комітет Європейського парламенту підтримав програму макрофінансової допомоги для України, у розмірі мільярда євро. Європарламент може затвердити цю програму вже у червні, — якщо до того часу знатиме про відновлення співпраці Києва з МВФ.

Є, звісно, ще один варіант: заплатити зовнішні борги, використавши золотовалютні резерви НБУ. Але, на жаль, ці резерви у нас не настільки великі. Тож на курсі гривні такий оригінальний крок обов'язково позначиться…