«Відкрийте двері навчальних закладів! Хай вступають усі, хто мріє вчитися»
Парламент не скасував, а спростив цьогорічне ЗНО. Яким буде механізм його проведення?
На засіданні Верховної Ради ухвалили законопроєкт про звільнення випускників шкіл 2022 року від проходження підсумкової атестації. А також сказано про те, що вступ до вишів цього року відбудеться за спрощеним механізмом – без використання результатів зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), єдиного вступного іспиту та єдиного фахового вступного випробування.
У парламентському підкомітеті з питань вищої освіти пояснюють: рішення про спрощення ЗНО 2022 року є вимушеним. Адже за умов воєнного часу немає можливості забезпечити належну підготовку всіх без винятку абітурієнтів до тестування, оскільки цивільна інфраструктура, зокрема навчальні заклади, перебувають під загрозою ударів країни-агресора. Тож проведення ДПА, ЗНО та інших випробувань зайвий раз наражатиме молодь на небезпеку. Утім, вступна кампанія до українських вишів цього року не скасовується. Як саме її планують провести, наразі не відомо: представники Комітету з питань освіти і науки разом із Міністерством освіти і науки працюють над цим питанням.
Але чи загалом доцільно в умовах війни проводити ЗНО? Може, варто перенести його на пізніший термін?
Директор Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти Лариса СЕРЕДЯК:
– Усю процедуру проведення ЗНО має прописати уповноважений орган, яким є Міністерство освіти. Наразі жодних документів з Міносвіти нема. Робоча група напрацьовує механізм онлайн-тестування – три предмети за 80 хвилин. Мають намір провести ЗНО у липні цього року. На мою думку, це можна й треба робити тоді, коли закінчиться війна...
Із понеділка треба продовжувати реєстрацію учасників, оскільки на даний час маємо лише 50% зареєстрованих. Тоді усі зареєстровані мають зайти на свою сторінку й підтвердити, чи вони будуть вступати цього року у вищі навчальні заклади, і куди саме мають намір вступити. Це величезний обсяг роботи. Не впевнена, що у липні ЗНО вдасться провести, на мою думку, це краще робити у жовтні. Але у Міністерстві не хочуть посунути дату проведення.
– Чому?
– Мабуть, бояться, що у серпні проводиться вступна кампанія в Європі, і багато дітей захочуть вступати у Польщі. Але, як відомо, хто націлився на польські вузи, той і так це зробить. Але щоб вчитися у Польщі, треба вивчити польську мову, а випускники, на жаль, української не можуть вивчити. Не кажу вже про вступ у Чехії чи Німеччині. Попри те, що у цих двох країнах навчання у вишах безкоштовне, усі предмети викладають мовою цієї країни, куди вступає дитина. Скільки у нас випускників досконало володіють німецькою чи чеською?..
– Якби комплексний тест провели у жовтні, тоді навчання у вишах розпочалося би не раніше 2 січня наступного року?
– Ректори вишів кажуть, нічого страшного. Це зараз навчаються у режимі онлайн. А що було перші пів року? Більше того, бачимо, що у серпні-вересні можна створити платформи, щоб діти мали можливість повторити. Це ж зрозуміло, що львівські учні – в одних умовах, а чернігівські і херсонські – в інших. Дітям треба ще й вийти з того стресу, в якому вони зараз перебувають.
– Ви кажете, що цей комплексний тест проводитиметься на комп’ютерах. Як це має виглядати?
– Спочатку ми повинні мати облік, скільки у комп’ютерному класі є комп’ютерів. Якщо це, до прикладу, 15, то тест писатимуть лише 15 учнів. А в іншій школі є 30 комп’ютерів, то складатимуть 30 дітей. Тому треба мати такий облік усіх шкіл і їхньої справної техніки, щоб посадити за комп’ютери не лише львівських дітей, а й харківських, херсонських... Але це не буде в один час. Український центр готує 20 варіантів. Тобто в один день цих 80 хвилин можна провести у три сесії. До прикладу, одні прийшли на 10.00. До 11.30 здали. Інші прийшли на 12.00. За 80 хвилин вийшли. І третя зміна на 14.00. В одній аудиторії двоє вчителів, які стежитимуть, щоб ніхто не списував. До сесії будуть задіяні і технікуми, і інститути. Головне, щоб був комп’ютерний клас.
Директор департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації Олег ПАСКА:
– Ми пропонували перенести ЗНО на пізніше. А ще зменшити кількість предметів. До прикладу, зробити один обов’язковий – українська мова, а другий – за профілем. Це би спростило ситуацію. Самі завдання треба спрощувати – з огляду на те, що в Україні йде війна, діти не мають можливості настільки якісно здобувати освіту, як у мирний час. Але ми повинні зберегти сам принцип вступу у заклади вищої освіти, бо іншого об’єктивного шляху, ніж зовнішнє оцінювання, нема.
Міністерство освіти має розробити так званий інтегрований іспит. Можливо, при вступі на гуманітарні спеціальності вищий коефіцієнт бала має бути за гуманітарною складовою цього іспиту. Якщо ж це точні спеціальності, то треба подумати над тим, як враховувати результат наших випускників у цьому інтегрованому іспиті. Для Міносвіти зараз є серйозний виклик, і вони спочатку повинні добре подумати, як враховувати цей інтегрований іспит і його результати, а також забезпечити його об’єктивність.
– А як ставитеся до того, щоб усі охочі могли вступити у вузи?
– Ми це розглядали також. Діти подають документи туди, де хотіли би вчитися. Вчаться протягом першого семестру дистанційно, а потім за результатами першого семестру провести ЗНО, вже враховуючи специфіку того чи іншого навчального закладу, спеціальності і факультету. І тоді стало би зрозуміло, хто би залишився вчитися далі.
– Дехто пропонує перенести ЗНО на пізніший термін...
– Я би не розглядав цього. На жаль, через війну ми втрачаємо інтелектуальний потенціал України. І це серйозна проблема. Бо діти, які знають мови, можуть вступити наприкінці літа в навчальні заклади за кордоном. У мене навіть була така ідея – просити міністерства освіти європейських країн, щоб вони як гуманітарну допомогу Україні забезпечили би навчання студентів, особливо тих вузів, які зруйновані. Щоб потім ті студенти повернулися в Україну розбудовувати країну після війни. Нам буде катастрофічно не вистачати фахівців. Розумію, що це ідея фікс, але можна спробувати...
Директор ліцею імені Івана Пулюя Львівської міської ради Ірина ХМІЛЬ:
– ЗНО для нас, українців, – невід’ємна складова життя. Воно має бути. У час війни його можна провести по-іншому, але не відміняти – у жодному разі. На жаль, досі не вирішено, як усе це має відбутися. Те, що цьогоріч планують зробити комплексний тест – три в одному (українська мова, історія і математика) – протягом 80 хвилин, зрозуміло. Але де дитина має це писати? Яким має бути цей механізм? Чому сьогодні не враховують інтереси тих дітей, які хочуть вступати на іноземну філологію, у медичні заклади, у мистецькі вузи? Не йдеться про ті іспити, які би хотіла обрати дитина... І найгірше те, що перенесли на липень.
– А що би запропонували ви як директор ліцею?
– Якщо ми цьогоріч скасовуємо ДПА (і ще раніше пропонували скасувати навіть ЗНО), то я би радила відкрити вищі навчальні заклади для всіх охочих дітей. Дайте дітям тільки цього року подати документи до того вузу, до якого вони хочуть. Нехай подадуть документи і вступлять усі, хай навчаються онлайн. А через пів року кожен вуз побачить, наскільки дитина стягне цю програму, хто з дітей може вчитися, хто має таке бажання і хто насправді хоче, а хто прийшов випадково. Більша половина дітей відсіється. Бо навчання – це важка праця. Загалом, чому сьогодні ми говоримо про те, що всі повинні мати вищу освіту? Та ж є прекрасна профільна освіта.
– А якщо дуже багато вступників подадуть документи в один університет?
– Вступники би показали запит, що вони хочуть, і те, як вони будуть вчитися далі. І вони за ті пів року покажуть рівень своєї підготовки. Це буде дуже гарне випробування для освіти, для вищої школи. Бо, на жаль, вища школа не реформується.
Читайте також: Як цьогоріч випускники складатимуть ЗНО?