«Потрібен уряд національної ефективності, де буде команда менеджерів-державників»
Але проблема в тому, каже ексміністр інфраструктури Володимир Омелян, що політичної волі на створення такого уряду влада не має…
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/530092/uryad-nd.jpg)
Історія засвідчує: у часи складних випробувань, найперше — під час гострих економічних криз, воєн — країни, які стикалися з такими викликами, успішно долали їх з допомогою урядів національної єдності. Так було у Великій Британії під час Великої депресії та Другої світової війни. У травні 1940-го, звертаючись зі студії Бі-Бі-Сі до співвітчизників, легендарний Вінстон Черчилль промовив слова, що пророче звучать для нас і нині: «Я повторю перед Палатою те, що вже сказав тим, хто приєднався до нового уряду: «Я не можу запропонувати нічого, крім крові, важкої праці, сліз і поту. На нас чекає суворе випробування. Перед нами багато довгих місяців боротьби та страждань. Ви мене запитаєте, яким є наш політичний курс? Я відповім: вести війну на морі, суші й у повітрі, з усією міццю та силою, яку дає нам Бог; вести війну проти жахливої тиранії, яка перевершує будь-який людський злочин. Ось наш курс. Ви запитаєте, яка наша мета? Я можу відповісти одним словом: перемога, перемога будь-якою ціною, перемога, попри весь жах, перемога, яким би довгим і важким не був шлях! Тому що без перемоги не буде життя».
А ось зовсім свіжий приклад державного підходу до питань національної безпеки. У жовтні 2023 року, під час збройного конфлікту із палестинськими бойовиками на чолі з ХАМАСом, прем'єр Ізраїлю Беньямін Нетаньягу, забувши про особисті амбіції, сформував уряд національної єдності з членами опозиції, колишніми генералами. Ця місія теж себе виправдала…
11 рік триває війна в Україні, четвертий рік — повномасштабна. На жаль, не відчувається, що нинішня владна команда, яка має вплив на всі інституції у державі, працює злагоджено, ефективно — як того і вимагає надзвичайна ситуація. Тому й позитивних результатів обмаль. Одним із варіантів вирішення цієї проблеми опозиційні політики, політичні експерти вважають створення уряду національної довіри.
У грудні 2024 року під час опитування, яке провів Київський міжнародний інститут соціології, 47% українців позитивно оцінювали створення уряду національної єдності - як широкого об'єднання всіх патріотичних сил у парламенті і поза ним. 10% опитаних сприйняли таку ініціативу негативно, 37% поставилися до цього нейтрально.
У кінці лютого цього року із закликом сформувати у парламенті коаліцію національної єдності, а також — уряд національної єдності, перезавантажити владу, виступив п’ятий президент України Петро Порошенко.
Наскільки актуальною і доречною є постановка такого питання зараз — намагаємось з’ясувати із Володимиром Омеляном, успішним міністром інфраструктури в урядах Арсенія Яценюка та Володимира Гройсмана, а від 2022-го — капітаном ЗСУ, якого торік на сам День Незалежності було важко поранено на фронті…
Не всі хочуть бачити українську владу сильною…
— Як ви, колишній кабмінівець, сприймаєте ідею формування уряду національної єдності? Яка у ньому потреба? Що Україна від нього виграла б?
— Поділяю думку, що нам потрібен уряд національної ефективності. Бо ми його давно вже не мали. І тут питання навіть не щодо політичної єдності, не про те, щоб зібрати під одним дахом по одній-дві людини від кожної парламентської партії чи від інших двохсот зареєстрованих політсил. Ідеться про те, щоб сформувати команду з продуктивних державних менеджерів. Зробити це було б під силу одній людині - президенту. На жаль, його оточення не може дати якісний продукт для держави. Ми у цьому вже переконалися. Всі думали, що при нинішньому президентові будемо сміятися, а виходить — плачемо… (Наш співрозмовник натякає на завершальну фразу із промови Володимира Зеленського під час інавгурації 20 травня 2019 року, коли він сказав: «Протягом свого життя я намагався робити все, щоб українці усміхалися. Це була моя місія. Тепер я робитиму все, щоб українці принаймні більше не плакали». — І. Ф.).
Я хотів би повторення ефекту 2014 року, коли після перемоги Євромайдану до уряду запросили найкращих наших менеджерів із приватного сектору, із бізнесового, культурного середовища, дали їм максимальний обсяг повноважень. І ще дали гарантію, що їх потім за надуманими приводами не переслідуватимуть правоохоронні органи. Бо реформи мало кому подобаються, особливо тим, хто заробляє «чорні» гроші за рахунок корупційних схем, патронованих владою.
Якби рішення про створення такої команди було ухвалено і тепер, ми у максимально несприятливому середовищі могли б, образно кажучи, «виплисти». Якщо ж це буде просто ширма, мовляв, давайте створимо уряд національної єдності разом із опзж, з депутатськими групами, які мають неоднозначну репутацію, то позитивного результату це не дасть.
До того ж маємо розуміти, що, на превеликий жаль, у нас дуже мало партнерів чи союзників, які зацікавлені у справді сильній, ефективній українській владі. Більшість «друзів» влаштовує варіант, коли Україна буде слабкою, коли влада у ній — некомпетентна, легко піддається тиску і не дбає про національні інтереси своєї держави…
— Як змінилася б внутрішньополітична, економічна, воєнна, можливо, ментальна ситуація в Україні із появою такого уряду національної ефективності?
— У нашій економіці є дуже багато можливостей, великий потенціал. Але дуже часто він або не реалізований, або показує нульову рентабельність і прибутковість в Україні, а потім осідає у вигляді легалізованих доходів десь за кордоном, переважно у країнах Заходу, а віднедавна — і в Азії. Якби працювала ефективна економіка, у нас був би різкий ріст доходів до бюджету. А подивіться на виробництво валового продукту у нас! ВВП України не порівняти із польським чи із ВВП тих держав, які пройшли значні трансформації. У нас досі тіньовий сектор становить близько половини економіки країни. Корупційні схеми і їхні режисери вбивають Українську державу, суттєво знижують продуктивність і ефективність ухвалених рішень.
Зміни у команді Зеленського можуть бути ширмою
— У президента Володимира Зеленського є політична воля для створення такого високопрофесійного уряду?
— Немає! Проблема Зеленського у тому, що він — уже минуле. Єдине, що його цікавить, — питання персонального виживання. І це дуже погано. Бо президента у цей важкий час має цікавити передусім не особисте майбутнє, а майбутнє держави, яка довірила йому управління собою, і яке за шість років було катастрофічним. Я не вірю, що Зеленський пристане на пропозицію створення ефективної, але не лояльної до нього управлінської команди. Я не вірю, що він здатен змінитися. Якщо якісь зміни і відбудуться, то зроблено їх буде для показухи. Так, замість одіозного Єрмака та «іже з ним» можуть привести нову команду. Але насправді вона буде ширмою. Бо я не бачу з боку президента бажання боротися з корупційними схемами, які руйнують Україну.
— Ви кажете про ефективний Кабінет міністрів — очевидно, він мав би бути технократичним. Назвіть бодай кількох професіоналів, які гідно виконували б свою місію у такому уряді нової якості?
— Я не вірю, що у нашій багатомільйонній державі не можна знайти одного потужного прем'єр-міністра, два десятки відповідальних міністрів, три сотні таких же народних депутатів і до тисячі представників центральних органів виконавчої влади, ефективних управлінців в областях, районах. Ідеться про небажання це робити, бо комусь хочеться на цьому всьому (на своїй присутності у владі) щось заробити.
Я мав честь працювати у двох урядових командах — Арсенія Яценюка і Володимира Гройсмана. Попри те, що з Володимиром Борисовичем у нас були серйозні розбіжності, він був ефективним прем'єр-міністром. Арсеній Петрович запам’ятався «глибоким» главою уряду — на жаль, його публічно дискредитували, і це велика проблема. Як на мене, ми могли Яценюка розумно використати з користю для України…
У нас був дуже потужний Андрій Коболєв (колишній голова правління НАК «Нафтогаз України»), якого теж «спалили». У нас був суперовий міністр інфраструктури Андрій Пивоварський — він теж міг би стати достойним віце-прем'єром і прем'єр-міністром. І його зараз «знищують».
У нас була чудова міністерка охорони здоров’я Уляна Супрун, проблема якої полягала у тому, що встигла завершити одну реформу (і ми всі маємо переваги від первинної медицини), а решту не встигла. І за це її публічно «з'їли».
Справжніх урядовців у нас більш ніж достатньо, на кожну позицію у Кабміні може бути по дві-три гідні кандидатури. Просто немає бажання їх призначати. Бо сильна людина — інтелектуально спроможна, зі стратегічним баченням — це загроза наявним корупційним схемам, які слугують для чийогось збагачення.
Із популістами погубимо Україну
— Як привести у владу державників?
— До створення ефективної управлінської команди ми повинні йти демократичним шляхом, маємо контролювати владу, щоб вона не допустила зради України (зрад у нас було вже достатньо у недавньому минулому).
Також за найменшої можливості треба йти на вибори, перезавантажувати політичну систему. Це питання вже однозначно назріло. Бо те, що бачимо зараз, пов’язано з тим, що влада, яка і так не була сильною, виснажилася до кінця.
І третє. Маючи у полі зору найрейтинговіших кандидатів, ми не повинні відмовлятися від практики відкритості… Тобто, якщо людина йде на найвищу посаду у країні, якщо балотується у парламент, то партія, яка її висуває, повинна чітко презентувати суспільству свою команду. Не бити себе у груди і казати «все буде добре», а пояснити, яким бачить уряд, із кого він буде сформований, якою буде його програма, якою буде програма кожного міністра, що саме той планує зробити протягом п’яти років роботи у Кабміні. І надалі суспільство має контролювати кожен Божий день їхньої праці в уряді - щоб знати: високопосадовець виконує розроблену програму діяльності чи десь вештається по ресторанах, купує нерухомість і краде гроші? Ось тоді у нас буде результат. Якщо ж ми на емоціях знову когось понавибираємо — бо «той воював», «той чесний», «той не втік», знову опинимося біля розбитого корита. Наступного разу це розбите корито може закінчитися десь на Галичині. У кращому випадку…
Я кажу про дуже серйозну загрозу. У нас є шанс останніх виборів. Якщо знову виберемо популістів, можемо залишитися без України. І я не жартую.
— Якби надійшла відповідна пропозиція, в «уряд національної ефективності» ви увійти погодилися б?
— Вважаю, що своїй державі віддав усе, що міг. За моїми плечима чотири роки реформ. Хтось подякував за це, хтось кидав каміння у спину — хоча я ні копійки не вкрав. Три роки чесно віддав Збройним силам України. Але при тому нікого з нинішніх колег чи звільнених членів Кабміну часів Зеленського на фронті не бачив — податися туди ніхто з них не планує і близько.
А зараз… Якщо є здібні, здатні, спроможні - з радістю готовий їх підтримати. Що стосується мене особисто — хотів би взяти певну паузу.
— Із преси знаємо, що під час перебування на фронті внаслідок атаки позицій російськими керованими авіабомбами (кабами) у вас було перебито кістку, у тіло потрапило понад десяток осколків. Як почуваєтеся зараз?
— На жаль, воно все залишиться зі мною. Така доля кожного пораненого. Дай Боже дожити до пенсії, а вона у мене точно буде «веселою». Здоров’я потребує певної уваги до себе. Це один із тих чинників, чому я зараз не розглядаю своєї участі в активній політиці. Хіба що складуться якісь надзвичайні обставини і мені скажуть: Україна без тебе загине…