Дивилися «Євробачення» — думали й про вибори
Скандал із підрахунком голосів на шоу-проєкті поставив хрест на ідеї електронного голосування під час політичних кампаній
У минулі вихідні багато було розмов про «Євробачення», про збої з голосуванням за його переможця, якого мали визначити через мобільний застосунок «Дія», розроблений Міністерством цифрової трансформації України. А нам мимоволі згадалося про вибори. Бо саме з «Дією», цим своїм розпіареним «ноу-хау», нинішня владна команда пов’язує голосування на майбутніх політичних перегонах. Цікаво: як «супертехнології» зможуть опрацювати десятки мільйони голосів виборців, якщо під час пісенного конкурсу не дали собі ради з кількома сотнями тисяч і «загнулися» на перших секундах? Про хибність непродуманих підходів до серйозних речей ми спілкувалися із членом Центральної виборчої комісії України у 2004−2018 роках, експертом із конституційного права Андрієм Магерою.
Не результати розважальних шоу цікавлять росію…
— Що ви подумали, коли дізналися про конфуз із електронним голосуванням за переможця шоу-проєкту?
— Зовсім не здивувався, що таке могло трапитися під час війни, коли існує стільки ризиків для української державності. Лише дуже наївна людина може вірити, що у такий час буде безпечно застосувати будь-який елемент електронних виборів — зараз чи пізніше, через кілька років. Це неможливо через те, що через можливе стороннє втручання в «електроніку» сьогодні ніхто не може гарантувати дотримання двох основоположних принципів виборчого права. А саме: принципу вільних виборів — тобто, що ніхто не буде тиснути, впливати на того чи іншого виборця. А також — дотримання принципу таємності голосування (що ніхто не знатиме, як саме той чи інший виборець проголосував).
Приклад з «Дією» засвідчив те, про що експерти давно говорять і через що застерігають владу, чого їй робити не варто. Але інколи, знаєте, дитина хоче набити власні ґулі перед тим, як послухати-повчитися в інших…
— Люди, дотичні до «Дії», запевняють, що йшлося не про вплив ворожих хакерів, а про надзвичайну активність власних громадян. Можна лишень собі уявити, що було б, якби за «Дію» взялися кібертерористи…
— Російські спецслужби не дуже цікавляться результатами українського національного відбору на «Євробачення». Їм від того, за великим рахунком, ні холодно ні жарко. Але коли йтиметься про вибори чи референдум, коли на кону стоятимуть підсумки якогось важливого голосування в Україні, то, очевидно (я про це давно кажу), для російської федерації не існує такої ціни, яку вона не заплатила б за те, аби втримати Україну в орбіті своїх інтересів. Навіть якщо громадянам рф доведеться ходити в лаптях, сидіти на хлібі-воді, їздити на фірі з кіньми, у кремлі зроблять все для того, щоб вплинути на цей процес.
Дехто з опонентів, ратуючи за електронне голосування, наводить приклад зручності банкінгу. У мене він теж є. Але це непорівнювані речі, коли йдеться про втручання в якийсь банківський рахунок окремо взятої людини — і про втручання у результати виборів чи референдуму у країні, які мають істотне значення для подальшого розвитку і подальшого майбутнього країни. Бо якщо зламати доступ до рахунку у банку, ціна зламу — лише вартість коштів, які є на цьому рахунку. А ціна зламу системи голосування на виборах чи на референдумі не матиме вартості. Її не можна визначити ні у мільйонах, ні у мільярдах. Бо йдеться про безцінне — державу!
— Ще про новітні технології. У законопроєкті про мобілізацію пропонують запровадити електронний кабінет призовника. А якщо і у цій системі обліку військовозобов'яза-них станеться збій?
— Такі ризики існують, вони досить великі. Якщо в електронний кабінет зможуть залізти ворожі спецслужби, то на якомусь файлі у деталях отримають дані про всіх без винятку військовозобов'язаних в Україні. І тоді виникає питання: чи не нашкодимо ми своїй безпеці? Де гарантії, що цього не станеться? Тут серйозна проблема. Вже не кажу про те, що жоден закон України не зобов’язує наших громадян мати електронну пошту чи купувати смартфон…
Вакууму влади у державі бути не може
— У листопаді глава МЗС Дмитро Кулеба заявляв, що президент розглядає можливість організації виборів під час воєнного стану, «зважує різні плюси та мінуси». А згодом сам Володимир Зеленський заявляв інше: «…всі ми розуміємо, що зараз, у воєнний час, коли є безліч викликів, абсолютно безвідповідально — якось так… легковажно та граючись вкидати в суспільство тематику виборів». Для чого наші вожді так довго «жують-пережовують» тему виборів під час війни?
— У них буває «сім п’ятниць на тижні». Чіткого бачення не мають. А головне — немає знань і професіоналізму. Немає розуміння стандартів проведення виборів. Вибори — не річ у собі. Це процес, який ґрунтується на певних принципах і засадах. Якщо їх неможливо реалізувати під час дії воєнного стану, то про жодні вибори мови взагалі бути не може.
Що я порадив би українській владі? — хоча навряд чи вона ці рекомендації братиме до уваги. Треба, поки не пізно, звернутися до Конституційного Суду по офіційне тлумачення окремих положень Основного Закону, зокрема статті 108: чи можливе проведення в Україні виборів під час дії воєнного стану? Якщо це неможливо, то слід пояснити, що відбуватиметься з виборними органами і посадовими особами, строк дії представницького мандата яких уже вичерпано. Думаю, КС, розтлумачивши цю норму, як кажуть юристи, забезпечив би реалізацію принципу правової визначеності. Тоді ситуація була б зрозумілою раз і назавжди. І вже ні у кого не виникало би ні «семи п’ятниць на тижні», ні «семи четвергів на тижні».
Моє розуміння: під час воєнного стану жодні вибори неможливі. Статтю 108 Конституції можна протлумачити так: президент виконує свої обов’язки доти, поки після припинення воєнного стану не буде проведено нові президентські вибори, а після них його на своєму посту замінить інша обрана особа. Тільки до того часу. Це не тільки право президента, а й обов’язок. Тому що вакууму влади у державі, особливо під час воєнного стану, бути не може.
Дуже хотів би отримати щодо цього рішення Конституційного Суду. Але немає не те що його — відсутнє саме звернення. Його не скеровували у КС ні президент, ні члени парламенту.
— Народний депутат кількох скликань Михайло Косів каже, що 20 травня завершаться президентські повноваження Володимира Зеленського, відтак він перестане бути легітимним як у нашій країні, так і поза її межами. А це, мовляв, «може призвести до неконтрольованих трагічних наслідків». Пан Косів каже, що на кінець травня треба призначити нові вибори президента. Проясніть ситуацію щодо легітимності, «неконтрольованих трагічних наслідків».
— Глибоко поважаю Михайла Косіва — одного з батьків новітньої української державності. Водночас це не означає, що він не може не помилятися у певних судженнях, оцінках. Зокрема, коли говоримо про Конституцію. Неправильно вважати, що після спливу п’ятирічного терміну повноважень президента Зеленського відразу ж першого наступного дня глава держави стане нелегітимним. У частині 1 статті 108 Конституції написано, що президент України виконує свої повноваження до вступу на пост новообраного президента України. Цим коротким реченням багато що сказано. Зокрема те, що президент не може просто так піти зі своєї посади і не виконувати своїх обов’язків, усунутися від їх виконання — як свого часу зробив це Янукович (то був дуже поганий приклад).
До якого моменту президент має виконувати свої обов’язки? Конституція теж про це каже — доти, поки його не замінить новообраний президент. А обраний він має бути на виборах. А вибори які мають бути? — лише на засадах тих принципів, які визначені і у Конституції, і у міжнародних документах. Зокрема, на принципі вільного виборчого права: щоб ніхто ні на кого не впливав, щоб у кожного була свобода пересування і вибір місця проживання, право на мирні зібрання, свободу думки і слова. Реалізацію цих прав зупинено під час воєнних дій, їх неможливо реалізувати. Має також бути гарантовано принцип загального виборчого права, коли усі без винятку громадяни України повинні отримати можливість проголосувати — а з цим дуже великі і великі проблеми.
Я зачепив лише два принципи, а їх є п’ять.
От кажуть, що про повноваження парламенту у Конституції написали прямим текстом, а про президентські - начебто ні. Але ж Конституція — це не папуга! Вона не повинна повторювати очевидні речі у кожному розділі - зокрема про повноваження президента, місцевих органів влади. У своєму четвертому розділі Конституція показує вектор розуміння проблеми під час дії воєнного стану. Четвертий розділ передує п’ятому (про президента України) і розділу 11 (де йдеться про місцеві ради, міських, сільських, селищних голів, яких теж обирають на виборах). Не бачу проблеми у розумінні Конституції. Але важливо, щоб Конституційний Суд України дав офіційне тлумачення.
Чому з парламенту втікають «слуги»?
— Інша грань виборчої теми. Ряди парламентської монобільшості регулярно рідіють. «Слуги» відмовляються від своїх мандатів. Є інформація про те, що заяви про складення депутатських повноважень написали ще 17 представників президентської фракції. Що за цим стоїть? Чи не йдеться про якусь політичну спецоперацію з метою паралізувати парламент?
— Формально народний депутат може скласти свій мандат навіть під час дії воєнного стану. Але є і моральна складова: чи має право член парламенту у такий важкий для країни час ухилитися від виконання своїх обов’язків і, по суті, втекти від відповідальності? Це дуже і дуже неправильно. Пів біди, коли йтиметься про депутатів-списочників — їх легко замінять наступні кандидати у партійному виборчому списку. Небезпека криється у складанні мандатів депутатами-мажоритарниками. За законом, їх можуть замінити інші депутати, обрані у цьому ж окрузі на наступних проміжних виборах. А вони не відбуваються у час воєнного стану…
Проблема з відмовниками-мажоритарниками особливо гостра через те, що фактичний склад парламенту нараховує трохи більше 400 законодавців (а мало би їх бути 450). За Конституцією, рішення ухвалюють 226 депутатів — безвідносно до того, якою є фактична кількість народних депутатів. У нас голосує не більшість присутніх, а більшість конституційного складу Верховної Ради. Із цим можуть бути труднощі. Дуже гострою проблема стане, коли фактична кількість нардепів стане меншою за 300. Тоді склад парламенту буде неповноважним…
Чому «слуги» йдуть з парламенту? Це відповідальність президента — він їх знайшов, покликав у свій список. Ці люди були абсолютно не відомі суспільству, потрапили у парламент завдяки колись високому рейтингу нинішнього президента. Підводити главу держави, Верховного Головнокомандувача щонайменше дуже не гарно.