Чи з’явиться на карті України Донбаська область?
Зі змінами до Конституції зміниться не лише адміністративно-територіальний устрій країни
Фініш останнього у 2019 році пленарного тижня у Верховній Раді стане стартом нового перекроювання української Конституції. Президентський законопроєкт вже у парламенті, і з відправкою його на «експертизу» до Конституційного Суду у «Зе!більшості» вирішили не затягувати (голосування анонсували на 20 грудня). Подані пропозиції і поправки вмістилися на семи друкованих аркушах. Але якщо на їх остаточне ухвалення у парламенті таки знайдеться 300 голосів, на країну чекають мегамасштабні зміни. Чи справдилися перестороги про те, що прокляття «мінських угод» з особливим статусом для Донбасу впаде на оновлену Конституцію? Чого очікувати після повальної «кончини» місцевих держадміністрацій? Хто такі префекти, і чим вони вже не догодили місцевим елітам?
Що на Банковій не затягуватимуть з внесенням до ВР проєкту конституційних змін, стало зрозуміло після «нормандського саміту» у Парижі. Конституцію відредагують, заявив президент Володимир Зеленський. І запевнив: ніякого особливого статусу для Донбасу в Основному Законі (як продовжують напирати у Кремлі) не буде — зміни стосуватимуться лише децентралізації.
Переписування Конституції організували у турборежимі, чим викликали небезпідставну критику опонентів. «Попередня влада, яку ви так любите критикувати, вносила зміни до Конституції після засідань Конституційної ради, до якої входили не тільки експерти-конституціоналісти, а й представники всіх політичних партій, у тому числі опозиції. Сьогодні все це народжується в надрах Офісу президента», — обурювалася на погоджувальній раді депутатка від «Європейської Солідарності» Ірина Геращенко. Зауваження щодо «закадрової» підготовки законопроєкту слушні. Чого не скажеш про паралелі з минулою владою від пані Геращенко. Про Конституційну комісію часів президентства Петра Порошенка вона згадала. Але «забула», якою була роль цієї комісії у підготовці того самого проєкту конституційних змін щодо децентралізації, який 2015-го Банкова теж поспіхом до парламенту пропихала — зі скандальним пунктом (у перехідних положеннях) про регламентований законом особливий статус для Донбасу і з пролитою під ВР кров’ю нацгвардійців. І тоді документ писали за принципом «ви подумали — ми вирішили». Хто такі «ми», у Конституційній комісії хіба що здогадувалися. Після двох засідань «комісарів» поставили перед фактом: уже готовий законопроєкт, якого вони в очі не бачили, потрібно терміново узгодити, оскільки до засідання Венеціанської комісії, яка мала дати оцінку документу, залишилися лічені дні.
Тоді на «Венеційку» кивали, нині ж у «Зе!Банкової» — свій аргумент для поспіху. Кажуть, квапляться з розрахунком на те, що Конституційний Суд, отримавши законопроєкт невідкладно, може надати свої висновки до кінця січня. Це означає, що попередньо проголосувати за зміни до Конституції парламент встигне ще на нинішній сесії. А вже навесні законопроєкт винесуть на остаточне ухвалення. В іншому разі процедура затягнеться до осені (прийняття змін до Конституції відбувається упродовж двох чергових сесій парламенту).
Опоненти «Зе!влади», які атакують конституційний законопроєкт Зеленського, пояснюють поспіх Банкової з прив’язкою до запланованої на квітень нової зустрічі у «нормандському форматі». Є, мовляв, установка покінчити з перекроюванням Конституції вже навесні, щоб відзвітувати про результат у Берліні (там, швидше за все, відбудеться черговий раунд «Нормандії»). Відзвітувати про що? Точно не про завершальний етап децентралізації, який Меркель, Макрону і Путіну не цікавий. Про «вмонтування» у Конституцію особливого статусу для Донбасу теж не відзвітуєш, бо такого «зашквару» у конституційному законопроєкті немає. Немає, але є пункт, в якому «адепти Зе! зради» запідозрили міну сповільненої дії. Йдеться про зміни до статті 92-ї Конституції, які передбачають, що адміністративно-територіальний устрій і правовий статус адміністративно-територіальних одиниць визначатимуться законами України. За версією тих, хто закидає президентові капітулянтство, такий фінт у Конституції дозволить у подальшому «застовпити» особливий статус для Донбасу без особливих зусиль. «Привіт ОРДЛО, узаконене простою більшістю Верховної Ради (226 голосів замість 300) у статусі, який визначать потім. А далі можна і фактичну федералізацію під таке формулювання, якщо домовляться. Кількаходовочка», — прокоментував запропоновану зміну до Конституції нардеп з «ЄС» Володимир Ар’єв в унісон із головними рупорами фракції.
Однак страшилки про відкритий шлях до федералізації явно перебільшені. А заяви про спрощену процедуру «відособлення» Донбасу маніпулятивні. Навіть якщо припустити, що в обивателів Банкової несправний інстинкт самозбереження, і вони готові піти на «федерастичний» сценарій, без 300 голосів у Верховній Раді все одно не обійтися: другу статтю Конституції, в якій прописано, що Україна є унітарною державою, ніхто не скасовував. Щодо особливого статусу Донбасу, то для його узаконення і до цього достатньо було простої парламентської більшості. Саме у такий спосіб 2014-го Верховна Рада й ухвалила відповідний закон, дію якого вже втретє продовжили. Закон є. Питання у тому, чи почне він повноцінно діяти (що можливо лише після місцевих виборів на Донбасі, для проведення яких є ціла низка передумов, включно з відновленням Україною контролю на кордоні, на що у Кремлі навряд чи підуть), і як зміниться з урахуванням «формули Штайнмаєра». На цьому акцентують і представники «Руху опору капітуляції». «Моментом істини буде розгляд поправок до чинного закону або ухвалення нового закону про „особливості місцевого самоврядування“ в ОРДЛО», — зауважив співкоординатор «РОК» Михайло Басараб.
У «Слузі народу» від закидів у спробі «задобрити» Путіна убивчими для України змінами до Конституції відхрещуються. «Зміни не передбачають жодного особливого статусу для жодних окремих територій. У нас усі регіони особливі. У всіх повинен бути особливий, однаковий статус», — заявив перший заступник голови фракції «СН» Олександр Корнієнко.
У подробиці, навіщо хочуть підправити вже згадувану 92-гу статтю Конституції, у «Зе!команді» не вдаються. Але за однією з неофіційних версій, на Банковій розглядають варіант об’єднання неокупованих територій Донбасу в одну адміністративно-територіальну одиницю (у разі, якщо реальністю стане так званий план Б — про стіну з ОРДЛО?). Якщо законопроєкт конституційних змін ухвалять, зробити це можна буде простою більшістю голосів у ВР. Тобто теоретично можна припустити появу на карті України нової області. А це пояснює інший момент у поданому президентом законопроєкті, який теж викликав запитання і підозри. Йдеться про ініціативу прибрати з Конституції перелік областей. 133-ю статтю Основного Закону хочуть прописати без нього, лише з указанням, що систему адміністративно-територіального устрою України складають громади, округи, області, Автономна Республіка Крим. Як зазначено у законопроєкті, «порядок утворення, ліквідації, встановлення та зміни меж, найменування і перейменування громад, округів, областей визначаються законом (який мають ухвалити після узаконення змін до Конституції. — «ВЗ».). Керуючись виписаною процедурою, Верховна Рада, по суті, зможе «перемальовувати» карту України, маючи не 300, а 226 голосів. А це викликає застереження, чи не зловживатиме парламент таким інструментом.
Якщо ви уважно прочитали складові нового адміністративно-територіального устрою, то помітили, що жодної згадки про райони, міста, селища і села там немає. Перші замінять округами (замість майже пів тисячі районів буде 100−150 округів). А міста, селища і села будуть частинами об’єднаних територіальних громад, створення яких триває з 2015 року і має завершитися 2020-го.
Районні й обласні держадміністрації залишаться у минулому. А за округами й областями будуть закріплені префекти (з трирічним терміном повноважень), яких у законопроєкті визначили як «представників держави» на місцях. Новела з префектами, котрих призначатимуть і звільнятимуть на Банковій за поданням Кабміну, стала другою каменюкою (після закидів про федералістські замашки) у город президента від опонентів «Зе!команди». У списку претензій — надмірні повноваження для «державних новоприставлених» і спроба посилення президентської влади.
Ініціативу щодо префектів «бомбардувальники» розцінили як намагання президента узаконити своїх «смотрящих» на місцях, наділивши їх ще й прокурорськими функціями. Про яку децентралізацію, кажуть, йдеться, якщо, відмовившись від губернаторів, Банкова знову розставить всюди своїх наглядачів? Та ще й із нагайками, якими можна і територіальні громади шмагати, й органи місцевого самоврядування. У запропонованих змінах до Конституції прописано право префекта зупиняти (з одночасним зверненням до суду) дію актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо запідозрить у них невідповідність законам чи Конституції. У такий спосіб можна заблокувати будь-яке «неугодне» рішення на місцях, обурюються опоненти. І кивають на ще одну запропоновану у змінах до Конституції новелу, яка передбачає можливість із президентської подачі достроково припиняти повноваження «громадівських» голів і рад, а також окружного й обласного «парламентів».
«Громади будуть значно залежними від президентської вертикалі. Це остаточно повертає Україну у президентську модель правління, ще й доволі авторитарну», — заявила депутатка від «ЄС» Вікторія Сюмар. А її колега по фракції Ірина Геращенко звинуватила Банкову у намаганні «скасувати європейську модель децентралізації». Ось тільки і Сюмар, і Геращенко «забули», що чотири роки тому проголосували за точно такі ж «префектно-авторитарні» новели, якими тепер витикають Зеленському. Усі ці статті, одна до одної, були у поданому тодішнім президентом Петром Порошенком законопроєкті змін до Конституції щодо децентралізації. На закиди про насаджування «смотрящих» на Банковій тоді відхрещувалися, розповідаючи, що дбають не про розширення президентських повноважень, а про законність і державну безпеку. Префекти, мовляв, будуть «очима держави», які стежитимуть, аби органи місцевого самоврядування не виходили за межі законів і своїх повноважень. Цією ж благою метою виправдовували і право президента призупиняти повноваження голів громад і місцевих рад (у разі ухвалення ними рішень, які суперечать Конституції чи загрожують державному суверенітету, територіальній цілісності або національній безпеці) з призначенням тимчасового державного уповноваженого (читайте — введенням прямого президентського правління). Називали це «червоною кнопкою» для президента проти сепаратистських замашок на місцях. Мовляв, реакція має бути блискавичною, а тому і потрібно довірити «пожежну» кнопку президентові, аби викурювати небезпечні прояви, не гаючи часу на збори ВР чи Кабміну.
Прізвище президента змінилося, але загрози і виклики для України залишилися. І тепер вже на «Зе!Банковій» аргументують запропоновані зміни до Конституції турботою про законність і безпеку. Ось тільки оцінити, чим насправді керувалися (благими намірами чи владними апетитами), можна буде лише після того, як нововведення з префектами і «каральними» повноваженнями для президента почнуть втілювати у життя. А для цього спершу ще 300 голосів за конституційний законопроєкт потрібно знайти…