Щоб справи Майдану у трубу не злили...
Чому перехід майданівських проваджень до ДБР викликав острахи і хвилю протестів?
«Справам Майдану — труба!» — з вуст рідних Героїв Небесної сотні та їхніх адвокатів це застереження прозвучало як невтішний пролог до шостої річниці початку Революції гідності. Якщо упродовж попередніх п’яти років лунали заяви про випадки саботажу розслідування злочинів проти майданівців, зливу окремих справ, навмисного затягування судових процесів, то тепер говорять про масштабнішу загрозу, яка може не лише надовго зупинити подальше розслідування справ Майдану, а й взагалі пустити його під укіс. Убивчий вирок стане остаточним, застерігають адвокати родин Небесної сотні, якщо парламент затягуватиме з ухваленням змін до Закону «Про Державне бюро розслідувань», а новостворене управління ДБР, яке надалі займатиметься справами Майдану, не убезпечать від політичних впливів і тиску.
Про те, що 20 листопада 2019 року стане переломною датою, починаючи з якої органи прокуратури втрачають функції слідства, було відомо ще два роки тому. Точку відліку зафіксувала тодішня Верховна Рада — ухваленням відповідних змін до Кримінального процесуального кодексу. Що означала ця дата з прив’язкою до справ Майдану? Те, що досудове розслідування злочинів, яке не завершили у Генпрокуратурі, перейде до ДБР і частково до Національного антикорупційного бюро.
Здавалося б, часу, аби продумати й організувати усі необхідні для передачі справ і безперервності їх подальшого розслідування процедури, було більш ніж достатньо. Але ні у Верховній Раді, ні в Генпрокуратурі, ні у ДБР, яке все ж запрацювало з запізненням на рік, не поспішали вирішувати те, що знову і знову вдавалося відкладати на завтра. Чим довше бездіяли, тим гучніше і тривожніше звучали звернення родин Небесної сотні, їхніх адвокатів, правозахисних організацій: зволікання може мати непоправні наслідки!
Змінилися президент, Верховна Рада, генпрокурор, й обіцянки про те, що розслідування справ Майдану ніхто і ніщо не загальмує, зазвучали вже з вуст нової влади. Навіть прогрес намітився: від запевнень, що у ДБР створять окремий підрозділ, який зосередиться на розслідуванні справ Майдану, до словесних гарантій, що у цьому підрозділі працюватимуть досвідчені кадри з управління Сергія Горбатюка, яке займалося розслідуванням справ Майдану у Генпрокуратурі упродовж останніх п’яти років.
Обнадійливим сигналом прозвучала і звістка про те, що подані на розгляд Верховною Радою (тоді ще у першому читанні) зміни до закону про ДБР враховують можливість переведення у Бюро кваліфікованих співробітників з інших органів за спрощеною процедурою, без обов’язкового конкурсного відбору. Але у попередньо ухваленій редакції ця норма наразилася на критику. В Адвокатській дорадчій групі, яка об’єднала адвокатів родин Небесної сотні, заявили, що прописана у такий спосіб кадрова процедура не вирішує питання щодо переведення у ДБР співробітників Генпрокуратури, які зарекомендували себе у розслідуваннях справ Майдану. Гарантій, що ці люди зможуть продовжити роботу у Держбюро розслідувань, немає. Зате забезпечується лазівка, яка дає можливість безперешкодно працевлаштувати у ДБР «цінні» кадри звідки завгодно.
Щоб виправити ситуацію, в Адвокатській дорадчій групі запропонували прописати можливість безконкурсного переведення/призначення кадрів до ДБР із обов’язковою умовою. «Для забезпечення безперервності й ефективності досудових розслідувань кримінальних проваджень (йдеться, зокрема, і про справи Майдану. — „ВЗ“) слідчі Національної поліції, органів прокуратури, прокурори можуть бути призначені або переведені до Державного бюро розслідувань без обов’язкового проведення конкурсу у разі, якщо вони проводили досудове розслідування (не менше чотирьох місяців входили до складу груп слідчих і прокурорів) у кримінальних провадженнях, які підлягають передачі за підслідністю до Державного бюро розслідувань», — внесення такої поправки до закону про ДБР стало однією з вимог, які наприкінці жовтня адресували у своєму зверненні до президента, прем’єра, парламенту, генпрокурора і директора ДБР Адвокатська дорадча група, ГО «Родина Героїв Небесної сотні» та ще кілька правозахисних організацій. Підписанти вимагали також невідкладно забезпечити створення у ДБР окремого управління для розслідування справ Майдану, призначити його керівником вже згадуваного Сергія Горбатюка і гарантувати невтручання у діяльність ДБР колишнього «придворного юриста» Януковича Андрія Портнова та інших «захожих» осіб.
Прізвище Портнова вже не перший місяць тягнеться брудним шлейфом за ДБР. Точніше — за директором Бюро Романом Трубою. З кожним наступним тілорухом Труби в унісон із «хотєлками» Портнова (йдеться у тому числі про кримінальні провадження, відкриті за портновською «наводкою») підозри про «магічний» вплив колишнього заступника голови президентської Адміністрації Януковича на нинішнього очільника ДБР лише міцнішали. Тож озвучені адвокатами й активістами застереження щодо руйнівної діяльності Портнова були цілком виправданими.
Апогеєм «портновщини» стала історія з двома томами майданівської справи, які зникли з Управління спецрозслідувань Генпрокуратури і знайшлися у ексюриста Януковича. Портнов пред’явив «знахідку» у ДБР, після чого там порушили кримінальне провадження за фактом втрати матеріалів слідчими ГПУ. За версією, яку озвучив Горбатюк, до «переміщення» зниклих матеріалів міг бути причетний прокурор Микола Ніколаєв, щодо якого неодноразово виникали підозри про злив інформації у справах Майдану та саботаж. Але ні скарги до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів, ні заяви на ім’я генпрокурора (тоді ще Юрія Луценка) не давали результату. Ніколаєва звільнили з ГПУ лише місяць тому. Пакуючи речі, ще, бува, чогось зайвого не прихопив — для загашників Портнова?
Зрештою, залишаються запитання і до тепер вже колишнього керівника Управління спецрозслідувань ГПУ Горбатюка. І не лише щодо його персональної відповідальності за організацію та результативність роботи довіреного йому підрозділу (оцінки тут розходяться: від «робив, що міг» — до «за п’ять років результати далекі від очікувань»). Неоднозначну реакцію викликала історія зі звільненням Горбатюка з ГПУ, якій передувала його відмова подати заяву встановленого зразка на прокурорську переатестацію. Своє рішення Горбатюк мотивував претензіями як до процедури атестації зокрема, так і до механізмів заявленої новим очільником ГПУ реформи органів прокуратури загалом. Коли ж його таки звільнили, з прив’язкою не до переатестації, а до розформування (у зв’язку з втратою прокуратурою функції слідства) очолюваного ним управління, він заявив, що його просто позбулися як неугодного новому керівництву Генпрокуратури. А заяви про те, що йому пропонували продовжити роботу у ДБР чи у нещодавно створеному в ГПУ Департаменті процесуального керівництва у справах Майдану, назвав брехнею. «Нічого мені не пропонували. Лише обіцяли, що, може, колись щось буде», — заявив Горбатюк в інтерв’ю «Главкому». Але у наступних його відповідях прочитується: бачив себе на посаді щонайменше керівника згаданого вище Департаменту.
— А у ДБР не хочете? — поцікавився журналіст.
— Колись ще хотів стати керівником ДБР. Але мене не допустили… Перехід у ДБР не проблема. Тільки не хочу ще наступні п’ять років нести весь тягар відповідальності, не маючи можливості рухатися вперед. А для цього треба хоча б, щоб прокурори були ті, які проявили себе у справах і мають принципи та фах. Тоді можна й у ДБР працювати.
І знову звучить як заявка не на рядову, а на керівну посаду у ще не створеному на той час підрозділі ДБР щодо розслідування справ Майдану. Можна, звісно, виправдовувати високі ставки пана Горбатюка тим, що на менше він не заслуговує. Але тоді й акценти варто по-іншому розставляти. Для людини, яка запевняє, що розслідування справ Майдану — справа честі, важливіше, чим особисто вона може бути корисною у цьому процесі чи на якій посаді?
Одна річ — демарш через власні невиправдані амбіції, інша — небажання працювати у системі, яка у принципі не здатна задовольнити високі і благородні наміри. Перестороги щодо застою чи регресу у подальшому розслідуванні справ Майдану є — серйозні і небезпідставні. Достатньо плям і на Генпрокуратурі, і на ДБР. Не розрубано гордіїв вузол «Труба-Портнов». Набатом звучать заяви активістів й адвокатів родин Небесної сотні про те, що з такою організацією, яка є на сьогодні, передані з ГПУ справи Майдану можуть застрягнути у «чорній дірі» ДБР щонайменше на пів року, а у гіршому випадку результати розслідувань можуть бути втрачені. Навіть заява Труби про те, що у ДБР нарешті створили окремий підрозділ щодо справ Майдану, теж викликала радше занепокоєння, а не полегшене зітхання. «Ми відібрали кращих, професійних слідчих, які працюватимуть над справами Майдану далі», — повідомив у своєму Telegram-каналі директор ДБР, який ще два тижні тому лякав призупиненням розслідування майданівських справ через те, що у ДБР катастрофічно бракує слідчих. «П'ять тисяч томів матеріалів, які будуть передані новим слідчим. П’ять років розслідування, які потрібно відмотати назад та дослідити зі самого початку», — ці слова Труби і справді прозвучали як «похоронка» для справ Майдану.
Але у цьому потоці страхів і пересторог усе ще залишається місце для надії. Принаймні у це хочеться вірити. Після ухваленої Верховною Радою відповідної поправки до закону про ДБР, яка, по суті, запустила відлік часу до зміни нинішнього керівництва ДБР, жевріють сподівання, що після кадрових змін змита у трубу репутація Бюро піде на поправку. Хочеться вірити, що у розслідуванні справ Майдану не знадобиться «нульова» відмотка (про яку казав Труба), бо Верховна Рада все ж ухвалить необхідну поправку до закону, що дозволить продовжити роботу у ДБР досвідчених кадрів, які займалися розслідуванням майданівських справ у Генпрокуратурі. Ось тільки важливою у цьому процесі є не лише якнайшвидша дата прийняття зазначеної поправки (родини Небесної сотні, їхні адвокати і правозахисні громадські організації озвучили вимогу щодо проведення позачергового засідання ВР) та змін до закону про ДБР у цілому, а й продумані до дрібниць нюанси, які дозволять убезпечити потрапляння у «майданівський» підрозділ ДБР (без конкурсного просіювання) таких досвідчено-сумнівних кадрів, як «прославлений» експрокурор Ніколаєв. Тут визначальна не лише кількість, а й якість. Бо на кону — ще один, і, мабуть, останній шанс довести українцям та світові: обіцянки гучних вироків у справах Майдану — не «фішечка» для піару, яка від влади до влади переходить.