«Безмовних» у Раду не братимуть, «гулящих» мандатом каратимуть...
Що ще обріжуть у парламенті, крім недоторканності?
У книзі парламентських «най-най» Верховна Рада 9-го скликання сходу стала би рекордсменкою не лише у номінаціях «Наймолодша» і «Найжіночніша», а й у категорії «Найпідірваніша». Швидкість, з якою нинішній парламент видає на-гора ухвалені на різних стадіях законопроекти і постанови, одні називають турборежимом, інші — «скаженим принтером». За два сесійні тижні, відзвітував спікер Дмитро Разумков, під парламентським куполом розглянули 110 законодавчих ініціатив, 44 законопроєкти схвалили у першому читанні, ще дев’ять — у цілому. Чи не найбільший резонанс спровокувало остаточне «прощавай» депутатській недоторканності. Але і, крім нього, у списку найпомітніших і найбільш обговорюваних ініціатив, які стосуються депутатів і роботи парламенту, є на чому зупинитися.
Мінус 150 депутатів, плюс «безмажоритарщина» у Конституції
Результати запланованого на 2020 рік Всеукраїнського перепису населення, який так довго відкладали (попри рекомендації ООН проводити перепис кожні 10 років, остання всеукраїнська «перекличка» була 2001-го) і на проведення якого нарешті передбачили кошти у проєкті бюджету, лише підтвердять те, за що 92% українців і так обома руками за. Часи, коли в Україні було 52 мільйони населення, давно у минулому. Народу вже навіть 40 мільйонів не залишилося, а народних обранців як було 450, так і зосталося. З поправкою хіба що на відмінусовані мажоритарні округи в окупованій частині Донбасу та у Криму (26 крісел у парламенті залишаються порожніми).
На виконання роками заїждженої обіцянки про скорочення парламенту до 300 депутатів політичної волі лише у нинішній ВР вистачило. Відповідний проєкт змін до Конституції таки скерували на розгляд Конституційного Суду. Під поодинокі зауваження тих, хто називає рішення безпідставним і киває на сусідні Польщу та Чехію, де з розрахунку на душу населення парламентаріїв більше, ніж в Україні (у польському варіанті — 560 депутатів на 38 мільйонів населення, у чеському — 281 на 10 мільйонів). Тільки економічно Україна — не Польща і не Чехія: скорочення депутатського корпусу на третину — некопійчана економія для бюджету, в якому з року в рік видатки на Верховну Раду мільйонними «добавками» примножувалися.
За ініціативою про обрізання парламенту майже непоміченими залишилися дві інші новели у згаданому законопроєкті змін до Конституції. Перша — запровадження мовного цензу для претендентів на парламентський мандат. Володіння державною мовою буде обов’язковою вимогою для народних обранців, закріпленою у Конституції поряд з віковим цензом (21+) та цензом осілості (постійне проживання в Україні не менше останніх п’яти років перед виборами).
Друга новела — прописка в Основному Законі для виборів без «гречкосійної» мажоритарки. «Верховна Рада України обирається за пропорційною виборчою системою», — пропонують записати у Конституції. Конституційна прописка значно ускладнила б можливість радикально змінювати виборчі правила (внести зміни до Конституції важче, ніж перекроїти закон — потрібна не проста, а конституційна більшість голосів у ВР). Виборча система закріплена у конституціях багатьох країн, серед яких — Швейцарія, Фінляндія, Нідерланди, Данія, Італія, Швеція, Естонія, Латвія, Португалія, Норвегія, Грузія… Ось тільки в українському варіанті напрошується одне важливе «чи»: чи не варто було б конкретизувати — «за пропорційною виборчою системою з ВІДКРИТИМИ СПИСКАМИ»? Тоді б не виникало сумнівів, що виборчі правила будуть обов’язково прописані не просто під «пропорційку», а під систему з відкритими списками.
Без мандата — на вихід
У боротьбі з парламентськими прогульниками і «піаністами» в усіх скликаннях Верховної Ради перемагали прогульники і «піаністи». Таке враження, що обидві зарази передаються під куполом повітряно-крапельним шляхом. Одвічні болячки вже й серед тих гуляють, хто запевняв у стійкості до такого роду бацил. Піонерами «Зе!кнопкодавства» стали Сергій Литвиненко та Олена Копанчук. Після прочухана обоє пообіцяли спокутувати гріх, переказавши свою місячну зарплату на благодійність. Може, ще й свічку у церкві поставили, дякуючи за те, що президентський законопроєкт про санкції для парламентських порушників ще на стадії розгляду у Конституційному Суді. Був би він остаточно узаконеним, грішникам довелося б не зарплату, а мандат з кишені виймати.
Дострокове позбавлення депутатства загрожує не лише за кнопкодавство і передачу картки для голосування (факти мають бути підтверджені у судовому порядку), а й за злісне прогульництво. Пропущена без поважних причин третина пленарних засідань та/або засідань комітету упродовж однієї чергової сесії = «без мандата на вихід».
Ось тільки не зрозуміло, яким боком до запропонованих конституційних санкцій ухвалений у першому читанні законопроєкт, в якому передбачене грошове покарання для депутатів-прогульників. У ньому прописали: «У разі, якщо народний депутат протягом календарного місяця упродовж однієї чергової сесії Верховної Ради без поважних причин не бере особисту участь у більш ніж одній третині пленарних засідань або більш ніж половині засідань комітету, до складу якого входить, такому народному депутату не відшкодовуються витрати, пов’язані з виконанням депутатських повноважень, за відповідний календарний місяць».
У комплексі якась каша-малаша виходить. Конституцію хочуть доповнити так, щоб була можливість випроваджувати з парламенту депутатів за третину прогуляних пленарних засідань та/або засідань комітету. Прогуляних за час сесії, тобто не за один, а за кілька місяців. А у змінах до Закону «Про статус народного депутата» пропонують рахувати прогули за місяць і карати гривнею. Причому позбавлятимуть «гуляк» не всіх місячних виплат, а лише коштів, передбачених на виконання депутатських повноважень, або так званої другої зарплати. До наступного читання є над чим попрацювати, а то одні санкції з іншими не в’яжуться.
Із «Зе!кайданками» «невдобно» вийшло…
У запропонованій «Зе!редакції» статті Основного Закону про підстави для дострокового припинення депутатських повноважень пункт про депутатів-«відщепенців» залишився без змін. Йдеться про позбавлення мандатів тих, хто, пройшовши до парламенту від партії, відмовився увійти до її фракції чи вийшов з фракції. У Верховній Раді минулого скликання цією процедурою скористався «БПП»: після виходу з фракції без мандатів залишилися «незгідні з партлінією» Микола Томенко та Єгор Фірсов.
У нинішньому парламенті нагоди випробувати конституційну палицю з двома кінцями (один помічний проти «тушкування» депутатів-списочників, інший — для приборкання норовливих) ще не було, але скандал уже розгорівся. Запальничкою стали одразу два законопроєкти, зареєстровані з підписами «Зе!депутатів», але ініційовані, схоже, із «Зе!верхів» (і не лише парламентських). «Розпорядники» партійної лінії вирішили перестрахуватися від обміління парламентських «Зе!рядів» на всі випадки життя. Так, щоб одним махом відохотити депутатів і від думок про вихід з фракції, і від злісного «нєпослушанія».
Згадану вище статтю Конституції про позбавлення мандата за «відщепенство» спробували розширити змінами до Закону «Про статус народного депутата». «У разі невходження народного депутата до депутатської фракції політичної партії, за списками якої його було обрано у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі чи яка була суб’єктом його висування в одномандатному виборчому окрузі, або припинення його членства в такій фракції, його повноваження припиняються з моменту ухвалення рішення вищим керівним органом відповідної політичної партії», — таке положення заклали в один законопроєкт, а потім для надійності ще й в іншому продублювали.
Усього два нюанси, але які! Перший: під статтю про «відщепенство», крім нардепів-списочників (прописана у Конституції «імперативна» норма саме їх стосується), і мажоритарників підвели. Обирався по мажоритарці не як самовисуванець, а під партійним брендом — у парламенті, як і у колег зі списку, одна дорога: у фракцію цієї партії. Не увійшов — здай мандат. Вийшов — здай мандат. Виключили — теж без мандата залишишся. Позбавлення депутатства після виключення з фракції і є тим другим нюансом, який у «Зе!верхах» сподівалися вмонтувати у Закон «Про статус народного депутата». Причому вмонтувати в обхід Конституції, яка не містить «приписів» про дострокове припинення депутатських повноважень не за добровільний вихід, а за виключення з фракції.
Не дивно, що спроба максимально вкоротити депутатський поводок викликала обурення «слуг народу», головно — мажоритарників. Судячи з того, що керівництво «Зе!фракції» без заминки дало задню (скандальні пропозиції, які, по суті, запроваджують жорсткий імперативний мандат, відкликали на доопрацювання), бунт назрівав недитячий. Залишилося дочекатися, якою буде фінальна розв’язка конфлікту, і чи вдасться напрацювати компромісний законопроєкт, про який заявляв очільник фракції «СН» Давид Арахамія.