«Одне з наших завдань у цій війні — не перетворитися на маленьку росію. Бо маленька росія програє великій росії»
В той час, як увага більшості українців прикована до ситуації на лінії фронту та до подій на міжнародній арені, від яких значною мірою залежать наші успіхи чи невдачі на передовій, в середині країни, зокрема на політичній арені, також відбуваються карколомні події. Про внутрішньополітичні виклики та нові зовнішні загрози ми поговорили з відомим політологом Євгеном Магдою
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/513578/mahda.jpg)
— Народна депутатка від «Слуги народу» Мар’яна Безугла продовжує атакувати керівництво Збройних сил. Спочатку вона писала критичні, чи навіть образливі, пости проти Валерія Залужного, тепер взялася за нового Головнокомандувача Олександра Сирського та інших генералів, яких називає, зокрема, «м'ясниками». Що це за явище таке в українській політиці — Мар’яна Безугла?
— Нагадаю, Маряна Безугла була обрана до Верховної Ради у Києві від району Оболонь за мажоритарним округом від партії «Слуга народу» Тоді, у 2019 році, всі мажоритарні округи у Києві виграли «слуги». Дискредитація військового керівництва в умовах війни — це погано для всіх українців, оскільки усі ми залежимо від успіхів наших захисників. Якщо у Збройних силах виникають проблеми, то це і наші проблеми. Армія побудована за ієрархічним принципом, тож весь час намагатися атакувати верхівку Збройних сил — небезпечна гра. Мені дивно, що людина з майже п’ятирічним досвідом роботи у Верховній Раді цього не розуміє.
— Яка мета такої діяльності пані Безуглої?
— Не знаю. Не маю логічного пояснення. Якщо будемо виходити з тієї думки, що вона навмисно дискредитує керівників армії, виходить, її місце на лаві підсудних. Чомусь усі вже забули, що є постанова про її виключення зі складу профільного парламентського Комітету з питань національної безпеки, оборони і розвідки, за яку проголосував комітет. Але цю постанову керівництво парламенту вперто не виносить у сесійну залу на голосування. А я впевнений, за неї проголосувала би конституційна більшість. Бо Безугла діє деструктивно в умовах війни, в умовах, коли значна частина українського суспільства виснажена. Сумніви, які вона засіває, лягають на втому, роздратування, незадоволення, на те, що немає перемоги так швидко, як би хотілося.
— Взагалі, в умовах війни критикувати військове керівництво припустимо, якщо, наприклад, на це є суттєві підстави?
— А це ребус. Бо одне з наших завдань у цій війні — не перетворитися на маленьку росію. Адже маленька Росія програє війну великій росії. На сьогоднішній момент ми переважаємо росію лише за рахунок морально-вольових якостей. Критика має бути обґрунтованою. Бо якщо якісь процеси в армії критикує сержант Збройних сил у відставці Юрій Гудименко, який не просто робив політичну кар’єру до війни, а з перших хвилин широкомасштабного вторгнення добровольцем пішов у ЗСУ і звільнений з армії через важке поранення, то це одне. А коли хтось з цивільних критикує, сидячи на дивані у глибокому тилу, це інше. На підставі чого такі люди мають давати оцінки фаховим військовим?
— Те, чим займається Безугла, потрапляє під визначення інформаційної диверсії?
— Це більше схоже на інформаційно-психологічну операцію в тилу українського суспільства. Агенти впливу існують у будь-якому суспільстві…
— Нещодавно була знакова рубіконова дата — п’ять років президентства Зеленського. Одразу наголошу, що я не ставлю під сумнів легітимність президента Зеленського після 20 травня (формального закінчення його повноважень), оскільки розумію, що в умовах війни будь-які вибори неможливі і неприйнятні. Хоча бачу, що сама команда Зеленського з цього приводу дуже нервує і рефлексує, що, як на мене, шкодить, бо свідчить про якусь невпевненість…
— Команда президента упустила той момент, коли могла б звернутися до Конституційного Суду і отримати фахові роз’яснення, що повноваження президента тривають до обрання нового президента.
— Упустила чи свідомо того не зробила?
— Цього не знаю. Можливо, одним з факторів було те, що в Конституційному Суді могла бути проблема з кворумом. В такому разі це питання могло б зависнути, і тоді ця невпевненість транслювалась би на усе суспільство. Тут є велика проблема з комунікацією із суспільством. В умовах війни вона має бути снайперською, точно влучати в «десятку». Якби президент зараз наголосив би, що це його єдиний президентський термін, як це казав у 2019 році, це був би сильний і політично виграшний крок. Він би таким чином продемонстрував, що не чіпляється за владу, не боїться піти з президентської посади. А якби цей крок ще й поєднав би з формуванням, скажімо так, «уряду перемоги», це було б стратегічно дуже правильно. Влада має показувати, що вона разом з громадянами, а не перебуває виключно у своїй бульбашці.
— Оцінюючи п’ять років президентства Зеленського, що вважаєте найбільшим позитивом, а що — найбільшим мінусом?
— З позитивів — Закон про продаж землі. Другий очевидний плюс — виборчий кодекс з відкритими партійними списками. Але біда у тому, що відкритих партійних списків бояться всі лідери наявних в Україні партій. Бо відкритий список — це механізм ротації партійного лідерства. У нас, як правило, лідер партії триєдиний: він і голова партії, і ідеолог, і грошовий мішок. Відкритий партійний список створює ліфт для пересічних партійців, відтак є загрозою для лідера. Тож прогнозую, що цю норму будуть намагатися скасувати.
Щодо мінусів.
Президент продемонстрував, що керувати країною, набираючи досхочу повноважень і не задіюючи потенціал суспільства, проблемно. Оця його фраза про «п'ять-шість менеджерів» стала крилатою, оскільки знайшла відлуння у багатьох людей, які стикалися зі специфікою такого керування. У Зеленського був величезний кредит довіри, який не був використаний ефективно. На долю Зеленського випали серйозні випробування — спочатку пандемія ковіду, потім велика війна, але якщо такі виклики використовувати виключно для концентрації влади, а не для змін, то це історія про втрачений час. Широкомасштабна війна триває понад два роки, і в цій ситуації розраховувати лише на емоції та намагатися Заходу довести, що «ви нам винні» — безперспективна тактика. Наші партнери вміють висувати претензії не гірше за нас, хоча і роблять це зазвичай за зачиненими дверима. Нам треба бути конструктивними. А я, наприклад, не бачу у воюючій країні парламенту, який працює як годинник: розробили закон, внесли на розгляд, проголосували. Де монобільшість? Куди вона вивітрилась? Вже колишня опзж, яка підголосовує «слугам», не допомагає… Це дезертирство, коли в умовах війни народні депутати не виконують своїх функцій!
— До роботи цього парламенту є чимало претензій, зокрема і до спікера Руслана Стефанчука. Ходили чутки, що голову парламенту можуть змінити…
— Я також чув такі чутки. Але це можливо лише за умови, якщо його перекинуть у Конституційний Суд.
— Пан Стефанчук, по суті, блокує діяльність політичної опозиції, зокрема фракції «Європейська Солідарність»…
— А це вже питання політичної відповідальності, яка неодмінно прийде. Багато наших політиків забувають, що не лише «рукописи не горять», а й у нинішню цифрову епоху все фіксується і колись вилізе боком.
— путін відвідав свого васала лукашенка і знову з’явився ризик того, що білорусь може повноцінно вступити у війну, і тоді лінія фронту розтягнеться ще на понад тисячу кілометрів. Як вважаєте, путін не полишає спроб втягнути «батька» у війну з Україною. І чи зберігається така небезпека?
— Принагідно нагадаю, що у липні цього року лукашенко святкуватиме 30-річчя перебування на посаді президента. Щодо вступу у війну, то наразі не бачу в білоруському суспільстві настроїв, які дозволяють говорити, що білорусь може легко вступити у війну. У білорусів, як і в українців, немає імперської свідомості. У білорусів ще більш драматична історія боротьби за свою незалежність від російської імперії, аніж в українців. Вони ще сильніше були розділені між своїми сусідами, мають проблеми у стосунках з поляками, литовцями, та й з Україною. У нас не забули, звідки летіли сотні ракет у 2022 році. З росією вони раз на рік пишаються битвою під Оршею (1514 року об’єднані армії Великого князівства Литовського та Королівства Польського (сучасні Україна, білорусь, Польща і Литва) розгромили московське військо, зупинивши експансію москви у цьому напрямку майже на півтора століття. — Авт.) при цьому не пишаються, що росія зараз скупила чи не весь приватний бізнес у білорусі. Хоча формально стратегічні підприємства там належать державі, і для росії це ласий шматок.
Протести 2020 року у білорусі показали, що багато білорусів не задоволені лукашенком. Відтак виникає питання — як він буде організовувати призов і озброювати цих людей? Може напоротися на те, що цю зброю розвернуть проти нього. Крім того, зараз білорусь отримує значні доходи за те, що обслуговує російський військово-промисловий комплекс. Торік громадяни білорусі мали найвищі доходи, рахуючи від 1991 року. Думаю, лукашенко боїться, що безпосередній вступ білорусі у війну для нього особисто несе ризики перебування при владі. Але не виключаю, що білорусь може бути використана для провокацій проти Польщі, Литви і Латвії, з якими також має спільні кордони. білорусь — це не відома нам сусідка. Взагалі, питання ефективної взаємодії з країнами-сусідами в Україні провалено. У нас, крім тисячі кілометрів кордону з білоруссю, є понад тисячу двісті кілометрів кордону з Молдовою. У нас посол Данилов нарешті доїхав до Молдови? Щось я не чув новини про це. У нас немає політики добросусідства. Ми нічого не знаємо про наших сусідів, і так виглядає, що не хочемо знати. Чи ми багато знаємо про поляків? А ось поляки про українців знають відчутно більше. Бо у них є дослідницькі центри з вивчення України. Чи що ми знаємо про Угорщину, де, до речі, досі немає посла? Що Орбан — гівно? Чи що поранений словацький прем’єр Роберт Фіцо — гівно? Такий підхід в умовах настільки масштабної війни, яку проти нас розгорнула росія, використовувати не можна. У нас ворог один — росія, решта може бути недоброзичливцями, опонентами, але не ворогами. З ними треба працювати. Бо якщо будемо плодити навколо лише ворогів, то наша ситуація лише погіршуватиметься. Але це окрема тема для широкої розмови…