Маяк посеред поля: незвичайна історія туристичної перлини Херсонщини
- 06.09.2020, 19:55
- 1 725
Майже на межі Херсонської та Миколаївської областей посеред південного степу стоїть маяк. Дивує його розташування - навкруги лише поля. Подібних споруд в Україні немає
Якщо піднятись на маяк, то можна побачити лиман. Проте туристам зробити це неможливо. Маяком можна милуватись тільки з землі, інформує BBC.
Хабловський задній маяк — це частина комплексу з трьох дороговказів. Ще є середній та передній маяки. Названі вони на честь хазяїна хутора, колись розташованого неподалік.
Маяк, збудований двічі
Історія Хабловського заднього маяка розпочалась у 1866 році. Про це розповідає фахівчиня екскурсійного супроводу Наталя Шальнова. Дніпро-Бузький лиман — мілководний. Тож для того, аби судноплавство було безпечним, у лимані зробили канал та відбудували цілу мережу маяків. Саме вони в сукупності і показували шлях морякам.
Хабловський задній — її частина. «Якщо йти від моря вверх, ми побачимо спочатку маяк в Дніпро-Бузькому лимані, потім маяк на території Миколаївської області, Хабловський передній, і наш, Хабловський задній. Далі „шуховський“ маяк 35 метрів заввишки і наступний „шуховський“, 65 метрів, найвищий», — розповідає пані Наталя.
/wz.lviv.ua/images/gallery/2020/09/photos/_114245354_liza_082620_59.jpg)
Напрямок руху по кожному відрізку каналу показує пара маяків. Розташовані один вище, другий нижче, вони мають для мореплавців зійтися в одну лінію, якщо розходяться — курс треба коригувати.
Під час Другої світової Хабловський задній маяк спалили. У 1952 році його відновили на тому ж місці і на тому ж фундаменті.
Цей маяк не перебуває на державному обліку в Херсонській обласній інспекції з охорони пам'яток історії та культури. Про це розповів старший науковий співробітник інспекції Олександр Волошин. Проте об'єкт є потенційно цікавим. На обліку вже перебувають чотири маяки: Генічеський, Джарилгацький та два Станіславо-Аджигольскі. Хабловський задній потенційно може стати п'ятим.
Туристичний об'єкт без інфраструктури
Водій Юрій Сергєєв розповів про те, як доїхати до Хабловського заднього маяка. З Херсона треба вирушити у сторону Білозерки, там на розвилці біля танку повернути направо в сторону Станіслава. Від Станіслава головною дорогою треба доїхати до Олександрівки, за нею буде маяк.
«Від Олександрівки дорога в жахливому стані, дуже сильно розбита, глибокі ями, — каже Юрій. — Однак якщо їхати з Миколаєва, дорога не краща».
Засновник туристичного проєкту «Скелька Тур» Олег Марчук кілька років розвиває місцевий туризм. Каже, що не возить сюди людей групами, причина — погані дороги. Водії відмовляються їхати. «Якби дорога була з Миколаєва сюди, в район Станіславу, то 100% сюди більше туристів поїхало, тут цікаві місця», — розповідає Олег.
/wz.lviv.ua/images/gallery/2020/09/photos/_114245356_liza_082620_48.jpg)
Він також каже, що Хабловський задній маяк буде більш привабливим для туристів, коли вони зможуть підійматись на нього. Нині такої можливості немає.
«З поля незрозуміло, а от коли ти підіймаєшся на гору, то розумієш, що маяк є орієнтиром. Але поки що на державному рівні це досить складно, навіть ті чотири маяки, які зробили типу екскурсійними, є досить умовно екскурсійними, бо підійматись можна тільки на один Генічеський маяк, а біля усіх інших можна лише постояти», — розповідає Олег.
Додає, що хотів би, аби в Україні використовували європейський досвід, коли туристам дозволяють не просто підійматись, а й жити на маяках.
Популярний серед туристів
Хабловський маяк — герой багатьох селфі. Олег Марчук каже, що часто бачить у стрічці соціальних мереж фото з маяком: «Я не знаю, це правда чи ні, але є інформація про те, що цей маяк — один із перших у топі фото у Херсонській області. Так погортаєш Instagram, а там — Хабловський, Хабловський, Хабловський».
Під час нашої розмови з Олегом до маяка під'їжджали тричі, щоразу не більше ніж на десять хвилин. Кілька фото — і авто їде далі. Люди розповідали, що просто бачили незвичайний об'єкт, з яким можна зробити гарне фото.
Херсонська акварелістка Світлана Юр'єва вирішила намалювати маяк. Його фото посеред жовтого поля вона побачила у своїх друзів. «Він такий гарний з одного боку. З іншого вітри фарбу відірвали. Але мені це сподобалось — він такий харизматичний, тож надихнув на створення нової акварельної роботи», — ділиться Світлана.
/wz.lviv.ua/images/gallery/2020/09/photos/_114245358_liza_082620_61.jpg)
Наталя Шальнова розповідає, що особливо привабливий маяк навесні, коли все цвіте, та вночі, коли можна побачити, як він працює. «Я не бачила ще жодної людини яку б маяк залишив байдужим, напевно, туди їздили б частіше дивитись, якби була дорога», — каже Наталя.
Відсутність дороги та заборона підніматися на маяки не дає й Олегу Марчуку втілити його ідею — не просто возити туристів на Хабловський маяк, а зробити тур по маяках Прибужжя.
Поряд є ще один туристичний об'єкт, так звані «Станіславські гори». Сюди приїздять милуватися заходом сонця над лиманом. Популярною ця місцина стала не так давно, а Хабловський задній маяк може стати ще однією родзинкою для тих, хто подорожує Україною.