Передплата 2025 «Добра кухня»

«Нам добре в кризу і незатишно в спокої»

У Львові вдруге організували Sup Day Forum, де експерти ділилися досвідом розвитку бізнесу в складних економічних реаліях. Економічну кризу в країні, яка воює, треба сприймати не як вирок, а як можливість масштабуватися. Бо криза на фоні війни — чарівний пендель для бізнесу, де виживають сильніші й креативніші. Ця формула для бізнесу працює в усьому світі

Фото авторки
Фото авторки

Про масштабування бізнесу в час війни говорили на Sup Day Forum Lviv українські підприємці. Діловий захід вдруге у Львові організувала Спілка українських підприємців.

Директорка науково-виробничої фірми з виробництва металу та машинобудування Ольга Мелих каже, що масштабування — це значне розширення галузей бізнесу, аби у випадку кризи підстрахуватися. Зараз підприємство може надавати у рази більше послуг, ніж до 2022 року, коли в економіці все було більш-менш гладко.

Коли почалася велика війна, каже пані Ольга, підприємство з виробництва металу зупинилося на пів року: закордонні постачальники не захотіли продовжувати співпрацю (тимчасово), клієнти з Харкова не відповідали на телефонні дзвінки…

Вирішили перезапустити бізнес і для цього інвестували в нове обладнання, прийняли на роботу вимушених переселенців з окупованих регіонів і значно розширили потужності.

«Це був крок для подальшого розвитку. Бо якщо зупинимося в ілюзії, що у нас все добре, то не просунемося, — каже пані Ольга. — Є інші бізнеси, які теж масштабуються і розвиваються. Можемо робити наступні проєкти і рухатися далі».

Автор ідеї та керівник проєкту «Повітряна тривога», єРакета (можна допомагати ППО виявляти в небі підозрілі об'єкти) Степан Танасійчук каже, що не завжди потрібно масштабуватися — потрібно взяти паузу, щоб відпочити і пожити для себе. «Треба думати, чи ти насправді хочеш масштабуватися, — каже. — В тебе часу жити набагато менше».

Автор проєкту «Повітряна тривога», єРакета Степан Танасійчук.
Автор проєкту «Повітряна тривога», єРакета Степан Танасійчук.

На ринку України — вигорання кадрів

Згідно із соціологічними дослідженнями, продуктивність працівників України знизилися за останній рік на 20%, бо виснажилися через ракетні удари та виклики війни. Спікери конференції кажуть, це правда, але важлива підтримка команди — моральна насамперед. Як знайди баланс в житті - важлива корпоративна складова компаній. Головне — не впадати у вигорання надовго, бо конкуренти не сплять.

«Галузь IT — там, де люди регулярно вигорали і до великої війни, — каже Степан Танасійчук. — Коли бачимо вигорання — кажемо, що треба триматися, що треба підніматися. Говоримо з людьми особисто. Чи це проблема? Так! Важко морально допомогти співробітнику з Дніпра, в будинок якого прилетіло».

«Нам добре в кризу і незатишно в спокої»

«Ми не стандартна компанія. Нам добре в кризу і незатишно в спокої. „Кормотех“ виростав саме в часи викликів. І це не випадковість — це філософія. Рух вперед, масштабування, зростання виробництва, нові люди, нові ідеї та продукти — усе це драйвить команду, для якої криза означає можливості, — сказав інвестор Ростислав Вовк. — Важливо бути в колі підприємливих людей, які заряджають на дії. Чим більша компанія, тим складніше таких знаходити — і тим цінніше їх тримати поруч. Підсилювати себе структурованими людьми, які бачить ризики та знають, як ефективно знизити їх вплив на бізнес. Важливо дозволяти правильні помилки, які відкривають простір для експериментів і розвитку. Головне — розрізняти помилки зростання від помилок безвідповідальності. Коли в компанії визнають помилки, аналізують їх і вчаться на них — вона має майбутнє».