«Біль і образи від рідних — це ціна близькості»
Психологиня Лариса Дідковська у дитинстві хотіла стати дресирувальницею тигрів. У часи її молодості ця професія була менш екзотичною, ніж фах психолога. Про вибір професії, психологію влади, символізм снів, залежність від думок інших та багато інших тем — у розмові з пані Ларисою на Ютюб-каналі «Балючі теми»
«Якщо боїтесь бути поганим, не треба бути керівником»
— З вересня ви очолюєте Український вільний університет, що у Мюнхені. Як вам керівна посада ректора, як почуваєтесь у новій іпостасі?
— Про університет можна дізнатися на сайті закладу, або на Фейсбуці, де є моя інавгураційна лекція про ресурси української ідентичності. Український вільний університет заснований у 1921 році, і це єдиний україномовний університет в екзилі, тобто за кордоном. Він засновувався як осередок збереження української науки, культури, ідентичності світу. Його засновники прагнули зберегти свої попередні досягнення для своїх потомків, не розчинитися в іноземному світі. Започатковувався заклад у Відні, але Відень — дороге місто. Згодом переїхав у Прагу, але Прага стала частиною Варшавського договору і частиною соціалістичного табору. Щоб врятуватись від засилля тоталітаризму, університет переїхав до Мюнхена і залишається там донині.
Якщо запитати, нащо мені потрібне ректорство, то дотепер не знаю відповіді. Але у добрих традиціях святої Галичини — хай буде. З одного боку, посада ректора — це спокусливо, це новий статус, нові можливості. Але, з іншого боку, я з тих «круглих» відмінників, для котрих «п'ятірка» не була самоціллю, бо означала відповідальність. Є дві категорії людей, які хочуть мати владу. Чим відрізняються добрі вчителі від поганих? І ті, і другі мають владу над учнями, але одних дітки люблять, а других — ні. Чому? Коли до влади приєднане слово «відповідальність», тоді все гаразд, бо всі отримують те, що потребують. Але є ті, котрі хочуть влади, але не готові до відповідальності. І такі зазвичай нарікають: «То електорат поганий», або «То учні дурні». Я з тих, хто до слова «влада» завжди приєднували відповідальність, тому для мене це не лише про нові можливості, а й про нові обов’язки.
— Окрім відповідальності, які ще обов’язкові якості чи риси характеру повинен мати керівник?
— Так званий емоційний інтелект, тобто чутливість до того, що переживають інші люди, вміння це зрозуміти та правильно зреагувати. XX століття — час толерантності, гуманізму, розширення меж… Є ще одна конче потрібна якість: він повинен бути достатньо сміливим, щоб не боятись непопулярних рішень. Якщо владу не проявляють, її відбирають. Якщо ви людей хвалите, нагороджуєте, дякуєте, то ви для підлеглих — чудова людина, бо їм подобається таке ставлення. Проте, якщо керівник лише хвалить, натомість не звільняє порушників дисципліни, не виносить догани тим, хто не виконує своїх обов’язків, він не буде ефективним. Якщо боїтесь бути поганим, не треба бути керівником.
— А ви на посаді ректора не боїтесь бути «поганою»?
— Уже ні.
— Раніше боялися?
— Боялась все життя!
— І як вам вдалося подолати цей страх?
— Через психотерапію. Психотерапія — це шлях до себе, це можливість довідатись про себе не тільки райдужну правду, а й всяке різне. Лише коли ми приймаємо різні частини себе, не тільки свої здобутки і успіхи, а й свої недоліки, дефіцити, тільки тоді можемо бути цілісними. А коли ти цілісний, ти стабільніший. Пригадуєте легенду про Ахілла? Якщо у тебе буде вразливе місце, воно може тебе вбити. Психотерапія дозволяє не боятися своїх вразливих місць, визнавати їх у собі, приймати, і тоді тебе не можна знищити.
— А чого керівник не повинен робити у жодному разі?
— Самостверджуватись за рахунок інших. Чому люди прагнуть влади? Для самореалізації, самоствердження, для підвищення соціального статусу, для фінансової переваги. Також це сатисфакція: я зміг досягти того, чого не змогли інші. Світ конкурентний. Коли ви виходите на старт з 30 спортсменами, то разом із золотою медаллю отримуєте 29 ворогів. Вони теж хотіли мати золоту медаль, але вам вийшло, а їм ні. Анна Фрейд, донька Зигмунда Фрейда, казала ще в 1963 році: «Найбільша біда сучасної людини — її одночасне прагнення бути першим і улюбленим, що явно неможливо».
«Серед українських біженців є категорія паразитів…»
— Хочу поговорити про наших біженців у Німеччині. Чи не змінилося ставлення німців до українських біженців?
— Я ніколи не казала, що є правильне і неправильне рішення щодо того, як людина розпоряджається своїм життям. Це її відповідальність, але кожен з її виборів матиме ціну. Українці, які втікали за кордон після початку повномасштабного вторгнення, вибрали такий спосіб для свого порятунку. Чи всі мали на то підстави? Більшість так, бо це переважно жителі сходу України, окупованих територій, або хто втратив житло. А далі відбувається селекція. Є три категорії біженців. Ті, які чекають, поки все закінчиться і вони повернуться додому. Ті, хто користується можливостями і перевагами соціальної допомоги. Є третя категорія — які спочатку думали, що поїдуть і повернуться, а згодом знайшли себе у Німеччині: вивчили мову, адаптувалися до соціуму, діти пішли до школи… Мабуть, найбільше претензій — до другої категорії. Бо це споживацька, паразитуюча категорія. Вони спокусилися на соціальну допомогу країни і намагаються витягнути з неї по-максимуму. Але Німеччина вже ставить фільтри — на знання мови, наприклад. Німеччина вважає, що за три роки людина або знайшла себе в тій країні, або намагається країну дедалі використовувати. І ось таких Німеччина буде фільтрувати — зокрема, відправляти на роботи. Не примусові у табори, а припинятимуть допомогу. Гостям радіють двічі: перший раз, коли приходять, і другий раз, коли йдуть.
— За вашими відчуттями чи багато українських біженців повернуться на батьківщину? Вважається, з кожним роком цей відсоток буде все меншим і меншим…
— Ми усі умовно рефлекторні. Якщо рефлекси не підкріплювати, вони згасають. Колись ми десять років ходили до школи, але у дорослому житті до школи вже не тягне, хоча колись це був єдиний спосіб нашого життя. Бути студентом — це також умовний рефлекс. Але зараз студентське життя нас не вабить. Те саме стосується еміграції. Тобто умовний рефлекс жити на рідній землі, бути в рідномовному оточенні, мати свої соціальні зв’язки поволі згасає. Натомість нові умовні рефлекси формуються: вивчаєш мову, звикаєш до нового способу життя. Наприклад, зручно, що на всіх зупинках написано, о котрій годині та хвилині приїде транспорт, і він приїде саме у цей час. Це може затягувати… Але за статистикою, і це відомо ще з довоєнної еміграції, приблизно третина навіть концептуальних емігрантів, які свідомо залишали країну, аби спробувати себе у нових можливостях, повертається.
— Ви щодо певної категорії українських біженців вжили слова «претензія». Мені здається, оця претензія тих, хто залишився в Україні, до тих, хто виїхав з країни, у нашому суспільстві все більше і більше визріває… Чи бачите у цьому небезпеку для фрагментації суспільства?
— Єдине, чого б я не робила зараз, не посилювала цієї конфронтації. Війна і так поляризує, ділить на своїх і чужих. Якщо будемо посилювати це протистояння, то ллємо воду на млин путіна. Всі ці претензії можна з’ясовувати потім, а зараз завдання — на консолідацію. Той, хто виїхав, і той, хто залишився, не є погані і хороші чи більші патріоти або менші патріоти. Маємо стільки корупційних скандалів зі «слугами», які не втекли, але чому не втекли? Можливо, тому, щоб більше награбувати: у мутній воді найлегше рибу руками ловити. Пані Марія Пришляк, яка була попередньою ректоркою вільного університету, народжена у Мюнхені, в депортаційних таборах. Її батьки після Другої світової війни не могли повернутися в Україну, бо це було небезпечно. Їх або вбили б, або відправили до Сибіру. Вона пів життя жила у хаті, де стояли зібрані валізи. Її батьки мріяли повернутися на рідну землю, вони не зраджували Україну, але так склалися обставини. Натомість вони залишилися її патріотами, зберегли мову, традиції, ідентичність. Мали Україну у серці, хоча більшість життя прожили за кордоном.
«Кажу студентам, що ми працюємо унітазом»
— Як і чому ви захопилися саме психологією? Це був вибір професії зі самого дитинства?
— Коли я писала випускний твір на тему «Ким ти хочеш бути?», я написала, що буду дресирувальницею тигрів. У час моєї юності професії психолога не існувало. Було два факультети психології на весь радянський союз — у москві і ленінграді, і декілька відділень на решту 15 республік. Україна мала два відділення психології - у Харкові при університеті Каразіна і у Київському університеті. Коли ми з мамою приїхали у Харків, пані в деканаті каже: «Дитино, тут 28 претендентів на місце, може, ти інший факультет вибереш». Я отримала п’ятірки з історії, з твору, а пані, яка приймала у мене біологію, була російськомовною і поставила мені четвірку. А я мала друге місце по області з олімпіади з біології, я все відповіла добре. А потім я зрозуміла, що вона ні слова не знала українською. А я відповідала українською. На іспиті вона весь час повторювала: «хорошо, хорошо»… Мама мені потім сказала: «То вона й поставила тобі «хорошо».
Я ніколи не пошкодувала про те, що вибрала це ремесло. Воно не є найлегше, це мазохістична професія, бо постійно маєш справу з чужими проблемами. Я кажу студентам, що ми працюємо унітазом, адже на нас скидають усе токсичне, усі людські страждання… Але є і перевага у тому, що ти можеш допомогти людям, можеш бути корисним. Люди під час терапії зазвичай нарікають одне на одного, осуджують одне одного, ти при цьому залишаєшся нейтральним, але не байдужим.
— Це, мабуть, найскладніше — залишитися нейтральним і небайдужим…
— Це і є суть психотерапевта. Приходять люди, які розповідають, що їхні жінки, або чоловіки, або діти — жахливі створіння. З цього зазвичай починається візит до психотерапевта. Основні герої клієнтських запитів — це мама-тато, чоловік-жінка, діти, котрі виросли, брати-сестри. Це є ціна близькості. Бо якщо вас скривдив сусід через три під'їзди, вам не буде дуже боляче. Але якщо вас образить ваша дитина чи ваша дружина, буде боляче. Нам байдуже до чужих людей, і це є відстань байдужості і безпеки. Щодо рідних — це відстань близькості і небезпеки. Тому клієнти скаржаться на тих, хто на близькій відстані. Натомість саме ці люди у разі халепи прийдуть вас рятувати чи допоможуть вам фінансово. Коли психотерапія закінчується, коли людина вже пройшла шлях до себе, шлях рефлексії і самоаналізу, вона вже не нарікає на близьку людину, а каже: «Що я роблю такого, що зі мною це трапляється?». І це головна трансформація психотерапії: коли людина стає господарем власного життя, коли розуміє свою відповідальність або обмеженість у можливостях впливу на інших. Моя свобода закінчується там, де починається свобода іншої людини. І це є місце найбільшого напруження, найбільшого конфлікту інтересів. Бо людина швидше погодиться бути нещасною, ніж неправою. Ми хочемо, щоб було по-моєму, але інший теж хоче, щоб було по його. Є дітки, з якими ніхто не хоче дружити. Це дітки, які завжди хочуть, щоб було по-їхньому, хочуть завжди вигравати. Наприклад, він буде у грі лише лікарем, а інші - пацієнтами, чи вчителем, а інші - учнями. І з цими дітками ніхто не хоче бавитись, бо з такими дітьми нема шансу бути переможцем, залишається опція переможеного І в стосунках так само. Якщо хочемо, щоб наші сімейні чи наші дружні стосунки тривали, то цього разу має бути по-моєму, але наступного разу я маю бути готовий, що буде по-твоєму.