Передплата 2024 ВЗ

«У „броніки“ вкладали те, що розтоплює серце»

Львівська художниця Ольга Кравченко малювала й продавала у Польщі ікони, а виручені кошти віддавала на потреби ЗСУ

Фото з альбому Ольги Кравченко
Фото з альбому Ольги Кравченко

У перші дні повномасштабного вторгнення росії в Україну львівська художниця Ольга Кравченко (на фото) поїхала до Польщі. Там влаштувалася на роботу в музей, і вже за кілька днів разом з іншими українками та польками зібрали кошти на «бронік» (тоді їх бракувало), щоб передати на передову. Пакунок передавала до Львова чоловікові, а той мав передати в інші руки, які везли його на передову. У пакет жінка поклала солодощі для чоловіка, який залишився в Україні. Не розібравшись, чоловік віддав у військову частину, де хлопці готувалися їхати на фронт. Яким же було здивування Ольги Кравченко, коли хлопці з передової у телефонній розмові дякували їй за цукерки більше, ніж за бронежилет… Цю історію художниця розповіла журналістці «ВЗ».

Понад усе львівська мистки­ня Оля Кравченко любить іконо­писне мистецтво, можливо, саме через це здобула освіту реставратора. Працюючи над іконами, захопилася дав­німи техніками і технологіями. Та воно й не дивно, адже дідусь Олі Кравченко був бойчукістом (бойчукісти — плеяда маля­рів-монументалістів, учнів і послідовни­ків Михайла Бойчука. — Г. Я.). Художниця давно любить темперний живопис.

Пані Оля навіть сьогодні, коли роз­повідає про початок повномасштабно­го вторгнення, не може стримати сліз. Чоловік спакував їй нашвидкуруч валіз­ку, і вже за два дні дружина була у Поль­щі. Спочатку зупинилася у своєї подруги-співачки.

— Мені боліло, що я не в епіцентрі по­дій, не можу нічим допомогти своїй кра­їні, — каже Ольга. — І я собі поставила за мету: робити розголос про те, хто ми і звідки, чому у нашій країні літають ракети і падають бомби, чому гинуть діти і мир­не населення… Щоб привернути біль­ше уваги, з моєю подругою-співачкою ми почали давати перші інтерв'ю поль­ському радіо і виступали на телебаченні. Хвилювалася, бо як буду своєю смішною польською щось розповідати. Але я все одно це зробила, бо знала, для чого це роблю, що це важливо для моєї країни. І коли переступила поріг студії телебачен­ня, увесь страх просто розвіявся. А зго­дом усі бар'єри позникали.

Дівчата розповідали, які були пер­ші відчуття, коли 24 лютого посеред ночі країна опинилася у вогні. Подруга-спі­вачка з чоловіком давно живуть у Вроцла­ві. Чоловік подруги, щойно дізнався, що роблять агресори з його країною, зібрав­ся і поїхав захищати рідну землю. А його дружина почала давати концерти і заро­блені гроші вкладати у потреби ЗСУ. Оль­га поїхала до Варшави, куди її покликали подруги-реставраторки. Там дівчата па­кували пачки з гуманітарною допомогою, медикаментами і засобами гігієни. Усе це відправляли до Львова. Вона не лише допомагала співвітчизницям, а ще й вла­штувалася на роботу у місцевий музей. У вільні хвилини малювала невеличкі ікони. Готові роботи оправляла у рами під скло і продавала через соцмережі.

— Спочатку мені здавалося, що свої ро­боти буду продавати кілька днів, можли­во, й тижнів, — каже художниця. — Але як тільки виставила, за дві години усі були розпродані. Так, я ставила низьку ціну, бо знала, для чого я їх роблю. Стартова ціна була 100 злотих (близько 850 гривень. — Г. Я.), але якщо людина мала бажання, то давала більшу суму, бо знала, з якою ме­тою я малюю і продаю ці іконки.

Одного разу Ольга збирала кошти на купівлю бронежилета і каски для свого знайомого. Сідає, малює - і готову ікону міняє на військові речі. Таким чином на­міняла для друзів з Чернігова, які були на той час в облозі. В один з таких пакетів Оля поклала маленький пакуночок з цу­керками для свого чоловіка, який зали­шився у Львові, бо допомагав тероборо­нівцям.

— Чоловік не розібрався з пакунком, — усміхається Оля. — Усе передав у вій­ськову частину. Найбільшим моїм зди­вуванням було, коли хлопці зателефо­нували не для того, щоб сказати, який класний бронік і яка каска. Вони казали: «Боже, яке то все було смачне! Як же нам такого хочеться і як нам такого бракує!». І тоді я зрозуміла: моє завдання — «обмін­на монета». Тобто малюю маленькі об­разочки, які продаю і за виручені кошти купую солодощі. Той дзвінок став стиму­лом до наступних дій.

За словами Олі, її подруга-реставра­торка Анна Кудзя організувала у Поль­щі організацію Ukraina: Pomagamy, що співпрацювала з львівським медичним батальйоном. Українки і польки збирали гроші не лише у Польщі, а й у Швейцарії, за ті кошти купували бронежилети та інші необхідні на війні речі. Оля допомагала їм з тим пакуванням. Усе йшло спочат­ку до Львова, а потім — на схід. Вона при­їжджала з грошима до дівчат, йшли у су­пермаркет, де купували море солодощів, і вже в кожну кишеньку броніків вклада­ли цукерки. А також у тактичні рукавиці, у кожен футлярчик та інші речі запихали цукерки — де по одній, а де й по жмені.

— Коли ми пакували смаколики, нас це дуже розчулювало. Можу тільки уяви­ти реакцію захисників, коли вони їх отри­мували, — каже мисткиня. — Розкривають пакет, одягають бронік, а звідти стирчать жувальні ведмедики, чи якісь інші «смок­тульки». Там було те, що само не топить­ся, але розтоплює серце. А потім вони надсилали нам фотографії і відео, як вони одягають броніки і витягують звід­ти усю цю смакоту. Це той момент, коли я зрозуміла, що роблю те, що насправді принесе користь Україні.

Смаколики – жуйки і цукерки – розпихали у кишені, щоб нашим хлопцям було солодко на передовій.
Смаколики – жуйки і цукерки – розпихали у кишені, щоб нашим хлопцям було солодко на передовій.

Поки Ольга Кравченко була у Польщі, звідти щотижня в Україну їхали пакунки з речами захисту і солодощами. Не до­сипала, бо знала, що треба доверши­ти роботу над іконою. За тиждень тво­рила від 6 до 8 іконок. Але цією працею вона допомагала не лише армії, а насам­перед — собі. Бо не мала права бути спо­стерігачем у той час, коли в Україні ги­нули беззахисні мирні люди. Окрім того, Оля постійно давала свої роботи, які їй зі Львова до Польщі передавав чоловік, на різноманітні аукціони.

Спочатку їй здавалося, що свої роботи буде продавати кілька днів, можливо, й тижнів. Але як тільки виставила, за дві години усі були розпродані.
Спочатку їй здавалося, що свої роботи буде продавати кілька днів, можливо, й тижнів. Але як тільки виставила, за дві години усі були розпродані.

— У мене була така картина, намальо­вана у стилі іконопису, — продовжує ху­дожниця. — У Кракові її продали за високу ціну — майже за 10 тисяч злотих (85 ти­сяч гривень). Усі гроші пішли на підтрим­ку ЗСУ.

У той час, коли була у Польщі, Олі вда­лося привезти власні картини, з яких мисткиня створила персональну вистав­ку «Глибина». І на цій виставці вона роз­повідала не лише про свої картини, а й про українські традиції, про їхню глибину, про все, що нас болить. Вона проводила авторські екскурсії, під час кожної роз­повідала про біль українців.

Звісно, не все було гладко у Польщі. Пригадує не один випадок, коли виму­шені переселенці зверталися до неї ро­сійською. Відповідала, що не розуміє, про що вони кажуть. І тоді наші співвіт­чизники переходили на українську. На жаль, не всі поляки розуміють відмін­ність, і не раз Олі казали, що «ви і так всі розмовляєте російською». А все через те, що наплив російськомовних українців дуже великий… І вона знову розповідала історію України ще з «тамтих часів», ро­била все для того, аби поляки зрозуміли, чому все саме так…

Але пані Олю страшенно тягнуло до­дому. Повернулася до Львова, ще біль­ше здружилася з організацією Ukraina: Pomagamy, і далі передає свої роботи для продажу за кордоном.

— На жаль, люди втомлюються, — зі­тхає жінка. — Нема вже того ажіотажу, запалу, як це було на початку вторгнен­ня. Я спостерігаю спад. Але я знову пе­редаю одну роботу до Польщі на участь в аукціоні.

Це правда, що кожен повинен на своє­му місці робити те, що він вміє, але з мак­симальною віддачею для нашої Перемо­ги. Саме так і вважає художниця Ольга Кравченко. Зараз розмальовує гільзи, які хлопці передали з фронту, і віддає на різноманітні аукціони. І байдуже — дадуть за роботу 500 гривень чи 5 тисяч. Голо­вне, що це її внесок у підтримку ЗСУ. Вне­сок у нашу Перемогу!

Схожі новини