«До Лесиного ювілею художники готувалися цілий рік»
У Львівському палаці мистецтв відкрили виставку до 150-ліття від дня народження Лесі Українки
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/431247/img7244.jpg)
Виставка «Своїм життям до себе дорівнятись» — мистецький проєкт, що об’єднав відомих львівських художників. Ще задовго до відкриття відомий художник, ініціатор виставки Орест Скоп, розповідав, що ця виставка буде тематичною. Близько десятка художників представили свої роботи, а готувалися до виставки цілий рік: художники спеціально написали картини, присвячені Лесі Українці та її творчості.
— Це не така виставка, як іноді буває: зателефонували, люди принесли роботи, які мали, і повісили, — розповів журналістці «ВЗ» організатор виставки Орест Скоп. — До Лесиного ювілею наші художники готувалися цілий рік. Кожен мав певні теми. До прикладу, при вході робота Олександра Крохмалюка «Маленька Леся», а поруч — батьки. З іншого боку — моя робота, триптих. Леся Українка їздила Україною і записувала кобзарів на валки (тоді було винайдено грамофон). Леся ті валки передавала Філарету Колессі, а він записи з тих валків «розшифровував» і видавав народні пісні українською мовою, тоді забороненою…
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/03/IMG_7246.jpg)
У творчому портфелі Ореста Скопа — великий музейний досвід. Художник колись оформляв музей Лесі Українки у Києві. Він запропонував зробити композицію на банерній сітці, яку встановили посеред залу. Це кімната Лесі Українки у Києві. Пан Орест знав і про ту штору, і про лист до матері, який написала Леся. Позаду письменниці — чорна штора. Їй забороняли виходити на світло, і ця штора відділяла Лесю Українку від сонячних променів. Це був період, коли Леся Українка повернулася з Єгипту до Києва, а згодом поїхала у Кутаїсі, де за дуже короткий час написала «Лісову пісню». На банері є лист письменниці до матері про те, що вона здавна мріяла написати «Лісову пісню».
— Я зробив цей банер, — каже Орест Скоп, — а Петро Сипняк намалював Мавок, яких повісили за банером. Так виглядає, ніби ті Мавки привиджуються за чорною сіткою. А Михайло Демцю намалював зустріч Лесі Українки з Іваном Франком, що відбулася у Карпатах. Поруч — роботи подружжя Буряків «Зачарований ліс» та «Леся Українка».
— Кожен художник зробив те, що я просив, — продовжує пан Орест. — Хлопці відгукнулися і творчо підійшли до теми святкування 150-ліття від дня народження Лесі Українки. Тому ця виставка вийшла не хаотична, а зорганізована.
Пан Орест уже відтепер виношує мрію відзначення іншого ювілею. Наступного року — 150 років від дня народження знаменитої співачки Соломії Крушельницької. «Вже зараз з Петром Сипняком та іншими хлопцями починаємо готувати нову виставку, — каже пан Скоп. — Бо такі речі за день-два чи навіть за місяць зробити неможливо».
У виставковому залі представлено також твори відомої художниці Карафи Корбут, яка зробила ілюстрації до «Лісової пісні» та інших відомих творів Лесі Українки. Ці ілюстрації (з власної колекції) на виставці представив Степан Давимука.
Інший зал Палацу заповнений картинами тернопільського художника Богдана Ткачика. Поки шанувальники мистецтва оглядали роботи, почула, як один пан казав іншому: «Та за такі роботи, як у Ткачика, треба давати Шевченківську премію».
— Це виставка усього мого життя, але я представив лише десяту частину того, що написав, — каже пан Богдан. — Тут 100 вибраних творів різних років, але приурочена виставка до Шевченківських днів.
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/03/IMG_7219.jpg)