«Не буду ж я полякам пояснювати, де знімали «Трьох мушкетерів»...
Львовознавець з двадцятирічним стажем розповів про особливості сприйняття Львова українськими і закордонними туристами
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/404952/eksfoto.jpg)
Львів — настільки різний, яскравий та динамічний! Турист, який перед приїздом вивчатиме інформацію про наше місто у путівниках, приїхавши сюди, може загубитися у надмірі вражень. У цій ситуації надзвичайне значення має особа екскурсовода, який покаже місто і розповість про нього.
Старший науковий співробітник Львівського історичного музею Ярослав Бишкевич свою першу екскурсію по музею та місту провів 21 рік тому. У грудні 1998 року він прийшов працювати у Львівський історичний музей. Пану Ярославу, як кажуть, сам Бог велів працювати з туристами. Глибоко цікавиться історією Львова, володіє німецькою та польською мовами. Німецька для нього — майже рідна, бо її навчила бабця — наполовину німкеня. Плюс ще опанував віденський діалект німецької мови. Польську засвоїв у дитинстві на катехизі, бо хрещений у католицькому костелі. «Дідо з бабцею, коли влада у 1946 році заборонила УГКЦ, щоб не приймати православ’я, пішли до костелу», — розповідає львовознавець. По бабці та дідові успадкував чотири аристократичні родинні герби — польські та німецькі. Але це не заважає йому бути українським патріотом — у родині завжди говорили українською.
Про особливості праці екскурсовода, про те, як створив власний стиль за 20 років роботи, та про особливості сприйняття Львова українськими і закордонними туристами Ярослав Бишкевич розповів журналісту «ВЗ».
— Кожен турист цікавиться Львовом по-своєму — залежно від країни, з якої приїхав, — розповів львовознавець. — У кожного туриста — свій нюанс. Поляків, як правило, цікавлять кам’яниці — де яка парцеля, скільки квадратних метрів. Українців, особливо східняків, приваблюють такі теми, як зйомка фільмів на вулицях Львова. Наприклад, місця, де знімали фільм «Три мушкетери». Німців цікавить Львів як частина загальноєвропейського контексту. Австрійців — усе, пов’язане з Австро-Угорською імперією, але ностальгії вони не мають.
Відповідно так я й будую свою екскурсію. Не буду ж я полякам розповідати, де знімали «Трьох мушкетерів»? Їм це буде нецікаво. Чи не буду я українцям детально пояснювати про поверхи кам’яниць. Це цікавить більше поляків.
В екскурсії маю «лайфхак»: розповідаючи про Львів, згадую історичні назви дільниць тих міст, звідки приїхали туристи, історичних постатей з тих країн. Наприклад, розповідаючи про розширення Львова в австрійський період, пригадую «клички» історичних дільниць Праги, Відня, Будапешта, Цюріха, Мюнхена, Праги. Туристам це дуже приємно. Якось мав туристів із Відня, то згадав про президента Відня Карла Люгера, порівнявши його із президентом Львова Станіславом Цюхцінським. Хоча хто зараз у сучасній Австрії знає Люгера? Але віденцям все одно приємно, що згадали їхнього земляка.
Свою першу екскурсію я провів для маршалка польського сейму Мацєя Плажинського. За роки роботи доводилося проводити екскурсії багатьом відомим і цікавим людям: у 1999 р. — для бургомістра Бремена, 2002 р. для Юрія Луценка, він тоді ще був депутатом ВР, заступником голови Соцпартії Олександра Мороза, у 2004-му — для прем’єра Кримської автономії Сергія Куніцина. У 2006 р. приймав у Львові внука відомого архітектора Франца Треттера, який у 1851 році побудував львівську Ратушу. І досі з ним переписуюся. У 2008 р. я проводив екскурсію для онука Йони Шпрехера, власника «першого львівського хмарочоса» (площа Міцкевича, 6). У 2008 р. у Львові були Дні Відня, то приїжджала принцеса Люксембургу. Цікаво, що вона про Україну дізналася від лідера ОУН Андрія Мельника.
Приїжджають туристи з усіх куточків України. Кожен регіон — різний. Як мінялися ці люди з 1998-го по нинішній день? Захід України завжди був проукраїнським, а от центр, схід і південь тоді ще були проросійські. У 1995−98 роках приїжджала молодь зі Східної України, яка не була вже лояльною до комуністів. А далі поступово відбувалася еволюція. Уже після Помаранчевої революції поступово схід і південь ставали більш проукраїнськими. А після Революції гідності південь і схід (підконтрольна Україні територія) — ще більш проукраїнськими. Середнє покоління вже на Росію не дивиться. Навіть ті ж Миколаїв, Херсон, Запоріжжя, Дніпро. Так, вони російськомовні, і менталітет такий, щоб їх не чіпали. Після Революції гідності найбільш проукраїнським виявився Дніпро.
Донецькі приїжджали ще до Помаранчевої революції, то дивувалися, чому у львівських кнайпах відвідувачі… сидять без ножів. Часто бувало, що туристи зі сходу у церкві шапок не знімали. Безкультур’я! А інші донецькі дуже тішилися, побачивши в нашому Історичному музеї картину відомої художниці Емми Андієвської, бо вона родом із Донецька.
Закарпатці — поліглоти. Знають українську, російську, угорську, чеську, німецьку мови. Як правило, спілкуються між собою так званою русинською. Одного разу у мене на екскурсії була сім’я циганського барона з Закарпаття — тато, мама, декілька дітей — які «відшили» циганських жебраків.
Одесити — патріоти свого міста незалежно від національностей і релігій. Буковинці порівнювали себе з галичанами: у нас історично побутували українська, польська й німецька мови, а у них — українська, румунська й німецька.
Білоруси — теж різні. Одні хвалять бацьку, кажуть, у Росії самі євреї. А от білоруські євреї незадоволені, бо бацька юдофоб і того не приховує. Вірмени цікавилися Чорною кам’яницею, бо довший час власниками цієї будівлі була вірменська родина Никоровичів.
Грузини й азербайджанці, як у тому анекдоті, — «дружать» проти вірмен, тож в екскурсії — «мінус вірменська дільниця». У 2013 році була цікава екскурсія для киян — колишніх директорів продуктових магазинів. Тоді казали, «серйозні люди». Серед них був один караїм. Ми ходили по храмах. Усі хрестилися, він ні. Але це його релігійне право. У Вірменську церкву він не зайшов, чекав на вулиці, кажучи: «Я у Вірменську церкву не піду принципово, я мусульманин». Але це його релігійне право.
Німці (як правило, це Західна Німеччина) цікавляться Голокостом, бо відчувають вину перед євреями. Східна Німеччина, тобто колишні НДРівці, навпаки: у них юдофобія. Багато екскурсій замовляли австрійці, особливо з організації «Чорний хрест» (вони займаються пошуком і вшануванням військових поховань, незалежно від країни поховання). Шведи цікавляться Італійським двориком, бо шведський генерал Магнус Стенбок, який взяв Львів у 1704 р., провів в Італійському дворику євангелістську месу з оказії перемоги Швеції над Польщею. Крім Італійського дворика, місцями шведської окупації у Львові є Високий замок, за який йшла війна, особливо за Кармелітський кляштор (нинішня вул. Кривоноса), Ратуша, де брали контрибуцію, Низький замок, де була резиденція Карла ХІІ. Для австрійців я переважно проводжу тематичні екскурсії — місцями Захер фон Мазоха, Йозефа Рота, Франца Ксавера Моцарта, Альфреда Редля, імператора Франца Йосифа.
Були у мене на екскурсії «німецькі гуцули». Спочатку онук німецьких поселенців у Гуцульщині, який виїхав у Німеччину під час війни. Приїхав на батьківщину свого діда, закохався в гуцулку. А вона закінчила спецшколу з поглибленим вивченням німецької мови. Потім їхні знайомі почали приїжджати з Німеччини і одружуватися з нашими гуцулками.
Були туристи з Угорщини та Чехії. Вони, як правило, приїжджали з австрійцями. Такий собі «інтернаціонал». Під час Помаранчевої революції я приймав колег з Музею Арпадів з Будапешта, водив екскурсію німецькою мовою. Вони розповідали мені випадки з професійного життя. В одного угорця-екскурсовода дідо теж був екскурсоводом. То він розповідав, як його дід проводив екскурсію у Будапешті у 1919 році. Там тоді була «заварушка» у зв’язку з проголошенням соціал-демократами і комуністами Угорської Радянської Республіки. То дід проводить екскурсію і каже: «Подивіться сюди — тут монархісти на чолі з Габсбургом, подивіться туди — там республіканці, подивіться туди — там комуністи, а там офіцери. Давайте відійдемо вбік, не будемо їм заважати». А вони там стріляли одне в одного.
Я довгий час працював у відділі еміграції Львівського історичного музею і у 2010 р. провів екскурсію для групи української діаспори з різних країн світу. Які вони різні! Українці з Британії були в мундирах СС «Галичина», українці з Америки — в мундирах УПА, українці з Франції — у козацьких строях. До церкви Св. Юра пішли зі мною УПІвці і «дивізійники», а «козаки» сказали — не підемо, вона не православна. Розповідав про Івана Підкову, Тараса Шевченка — мене слухали козаки і УПІвці, а «дивізійники» не хотіли. В Успенську церкву пішли УПІвці і «козаки». «Дивізійники» кажуть: ми почекаємо. Про Ратушу слухали лише «дивізійники» і УПІвці. «Козакам» то було не цікаво. А вже коли був палац Любомирських (пл. Ринок, 10), «козаки» мені подякували і запросили на обід. Нагадаю, саме у палаці Любомирських 30 червня 1941 року було проголошено Акт відновлення Української держави — з ініціативи ОУН під проводом Степана Бандери. То між «дивізійниками» і УПІвцями почалися «розбірки». Бандерівці кажуть, що Акт відновлення — їхній, а мельниківці цього не визнають.