Іронія, еротика, гротеск…
У Палаці мистецтв відкрилася унікальна виставка, присвячена 40-річчю творчості Богдана Білінчука
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/384518/img6348.jpg)
Після нічної зміни, де могло бути і кілька важких операцій, хірург Богдан Білінчук змінює скальпель на пензель чи пластилін. Або ж береться писати черговий художній твір. 40 років тому молодий лікар захопився скульптурою. Згодом почав писати літературні твори, а 15 років тому і малювати картини. Колеги, як із лікарського середовища, так і з мистецького, іронізують, мовляв, Богдан Білінчук є найкращим лікарем серед художників і найкращим художником серед лікарів. Він сам людина іронічна. Зрештою, уся його творчість просякнута, як зараз модно казати, тонким тролінгом.
У Львівському палаці мистецтв відкрилася персональна виставка Богдана Білінчука, формально присвячена 40-річчю його творчості. Гріх було не глянути на роботи цього багатогранного митця, які свого часу наробили багато галасу…
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6330.jpg)
Заходжу у величезну залу на третьому поверсі. На стінах яскраві картини, посеред залу на численних підставках — не менш яскраві скульптури. У глибині залу помічаю автора виставки, який показує якійсь пані свої картини. Придивляюсь і впізнаю Катерину Ющенко. Що ж, не буду заважати господарю знайомити віп-відвідувачку з його творчістю. Привітаюсь згодом. Йду самостійно знайомитись з його творами. Признаюсь, я не є великим знавцем живопису та скульптури, тим паче мистецьким критиком. Художні твори сприймаю за єдиним критерієм — подобається чи ні. Картини Богдана Білінчука припали мені до душі з першого погляду. Вони піднімають настрій. Те саме стосується і його скульптур. Чого митцю не бракує, то це почуття гумору. А його фірмовий стиль можна охарактеризувати одним словом — гротеск.
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6356.jpg)
Тим часом екскурсія для пані Ющенко завершилась. Як я згодом дізналася, пані Катерина приїхала до Львова на святкування четвертої річниці медичного центру «Ново», створеного її фондом на базі Львівської міської дитячої лікарні. Вітаюся і принагідно цікавлюся у гості її враженнями від виставки. «Цікаві, яскраві, символічні і навіть філософські роботи», — каже Катерина Ющенко. Запитую, яка робота найбільше запам’яталася? Замислюється. «Мабуть, та сама, що свого часу сподобалася Гілларі Клінтон. Скульптура називається „Весна“: два закохані котики, що йдуть поруч». Коли Гілларі Клінтон відвідувала Львів, а це було у 2006 році, купила цю роботу Білінчука. Не стримуюся і цікавлюся у пана Богдана, за скільки продав колишній першій леді Америки своїх котів. «За сто доларів. Це була символічна ціна. Не хотіла, аби їй дарували», — каже митець. Згадує, після цього на керамічній фабриці усі почали ліпити котиків. Деякі скульптори питали пана Богдана, як йому вдається зробити таких душевних котиків, у них такі не виходили. «Знали б вони, як я тих котів робив, — сміється. — Попросив сусідських дітей, аби зловили котів на вулиці. Принесли мені їх у майстерню, і з них ліпив. Обмацував тварин, дивився, як у них лапки згинаються…».
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6342.jpg)
Принагідно запитала Катерину Ющенко, чим займається зараз? «Займаюсь дітьми, — каже. — Хоч уже виросли, але з ними ще є роботи. Одна донька вже вчиться в університеті, друга — вступає, син у школі вчиться… А ще зі знайомою відкрили фірму, яка допомагає українським бізнесменам виходити на західні ринки, біржі. Крім того, я у наглядовій раді Банківського університету та у наглядовій раді ще одного фонду, який займається питаннями прозорості у виборчому процесі». «Якщо згадали про вибори, то чи вже визначились, за кого будете голосувати на президентських виборах?» — запитую. «Мені сподобалося, як сказав міністр Омелян, що зараз є один вибір — між Порошенком і Путіним».
Пані Катерина прощається. Богдан Білінчук дарує їй на пам’ять невеличку скульптуру чорної пташки…
Тепер автор виставки готовий і мені провести екскурсію. Прошу показати найсвіжішу роботу. «Найсвіжіші залишились у майстерні, — каже митець. — Серед представлених на виставці — картина «Вас попереджали», написана у 2017 році. На думку автора, саме так виглядатиме наступна Революція у Києві. «Я не закликаю до чергового Майдану, лише застерігаю», — каже. У центрі картини три свині, яких смажать на вогні. Навколо — різні люди. Серед них і майданівці з попередньої Революції гідності з шинами, і Кличко на велосипеді, і сміття зі Львова, і жінка на інвалідному візку з порожньою тарілкою, і люди, що безтурботно сидять за столиком та п’ють каву, бо їх усе це не обходить… Три свині символізують зажерливу владу. Чому три? Як три гілки влади. Зауважую автору, добре, що не чотири, бо тоді журналісти на нього образились би. Пояснює, що четверта гілка влади — прогресивна і не зажерлива. «Журналісти завжди на мої роботи звертали увагу. Через це мав купу проблем», — каже. Прошу з цього моменту — детальніше.
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6322.jpg)
Пан Богдан підводить мене до роботи «Український вулик». «Свого часу ця скульптурна композиція наробила галасу, — розповідає. — Це було в 2010 році, якраз напередодні президентських виборів. Тоді в Українському домі у Києві проходив великий скульптурний салон. Я вперше туди потрапив. Мої роботи запхали у найвіддаленіший кут. Ну бо хто я такий? Там виставлялися найвідоміші скульптори України, а я — любитель. Серед робіт був і „Український вулик“. Раніше виставляв його у Львові — нуль уваги. Потім хотів виставити у Спілці художників у Києві, але там її заблокували. Вони Ющенка не любили. А на скульптурному салоні ця робота зробила фурор серед журналістів. У мене навперебій брали інтерв’ю. Вирішив цю скульптуру подарувати президентові, коли він прийшов на виставку. Вона має чимало підтекстів. Окрім Ющенка, Катерини і їхніх дітей, є люди-бджоли. Це не звичайні люди, а депутати, які обліпили Ющенка. Дехто йому мешти чистить, дехто у його кишеню залазить, двоє б’ються за портфель, Юлька сидить на його плечі і нашіптує щось на вухо. До того, як вони розійшлися, певний час вона ним керувала… Після цього ажіотажу я стільки ворогів серед скульпторів нажив! На другий рік вже Ющенко не президент, і мене колеги підколюють, мовляв, і що ти цього разу покажеш? А я виставляю роботу „Баден-Баден“. Знову журналісти набігли…».
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/51376338_2055841364529155_47380679050133504_n(1).jpg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6325.jpg)
Йдемо дивитись цю роботу. Вона — посеред залу. «Баден-Баден — це відоме курортне містечко, де збираються сильні світу цього без краваток обговорювати світову політику. Я її зробив у 2009 році. Ось вони сидять навколо басейну. Тоді Євросоюзом керував Баррозо. Перед ним на воді — картковий будиночок зі символікою Євро. Те, що він на воді, свідчить про хитку конструкцію. Поруч сидить Саркозі з колесом від велосипеда, бо захоплюється велоспортом. Біля нього Берлусконі з хитрим виразом обличчя. Далі — Меркель по пояс у воді п’є каву на брудершафт з Путіним. А Путін тримає руку на картині, яку сам намалював. На картині зображена українська засніжена хата. До речі, цю картину свого часу за мільйон доларів купив якийсь російський олігарх. Біля Путіна — труби газогону, які свідчать, що Путін хоче заморозити Україну. А поруч я зобразив козака, який нібито замерзає, але тримає вила… Поруч — Ющенко, який, як будівельник, вимощує через басейн дорогу в Євросоюз. Вже збудував кілька сходинок. Біля нього Тоні Блер, який сам сидить у басейні, але назовні вийняв валізку з грошима. Це символізує те, що Британія не хоче відмовлятися від своєї валюти. Ну, і Обама, який засунув у басейн одну ногу, щоб перевірити, яка температура води. Усе з підтекстом. Журналісти накинулись на цю роботу, і я, як і рік тому, опинився у центрі уваги. Усі скульптори знову злі на мене. А особливо директор Українського дому. Бо у мене після такої реклами почали купувати роботи. Скульптуру маленької пташки за тисячу доларів купили. Вона побачила і покликала мене на розмову. Сказала, мушу платити відсоток з продажу робіт. Я здивувався. Адже за участь у виставці заплатив, здається, 12 тисяч гривень. А про відсоток ніде не було обумовлено. Одне слово, мав з нею конфлікт. Пообіцяла, що ноги моєї більше тут не буде. На другий рік вона перейшла на роботу в Мистецький арсенал, а я роблю „Євро-2012“. Це величезна робота, яка складається з 88 скульптур! Пропоную її на виставку в Арсенал, але мою участь блокують. Розумію, чому вони її заблокували. Вона би знову опинилась у центрі уваги. А їй розходилося піарити наближених скульпторів, які, мабуть, давали їй відсоток з продажу своїх робіт. То я виставив цю композицію у Львові біля палацу Потоцьких. Бразильський телеканал навіть документальний фільм про мене і про цю роботу зняв».
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6348.jpg)
Йдемо з паном Богданом до цієї епохальної роботи. На виставці представлено лише фрагмент. Уся б зайняла багато місця. На футбольному полі скульптор розмістив фігури видатних футболістів світового масштабу. Я у футболі не дуже розбираюся, але такі прізвища, як Фернандо Торрес, Криштіану Роналду, Златан Ібрагімович і, звичайно, Андрій Шевченко, чула. Другу частину композиції можна побачити на фотографії. На ній зображені відомі функціонери від футболу, тренери, футболісти, які сидять на трибунах. Серед них автор і себе зобразив. Він сидить у куточку і замість того, щоб дивитись футбол, малює картину. Робота справді вражає своїм розмахом. Уявляю, скільки часу, сил і грошей на неї пішло! Автор каже, що тільки на матеріали витратив сім тисяч доларів. Робив її день у день протягом півроку. Каже, готовий її продати. Як, втім, і кожну свою роботу. Головне, аби знайшовся відповідний купець.
Насамкінець прошу пана Богдана показати найулюбленішу роботу. Таких, каже, кілька. Одна з них — «Портрет художника». Впізнаю Михайла Демцю. Його голову обіймає оголена жінка. «Це — муза», — пояснює автор. Підходимо до ще однієї скульптури: чоловік і жінка купаються в одній ванні. Називається «Жарти». «Це така собі прелюдія до сексу, загравання — пояснює автор. — Все починається з жартів…».
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6327.jpg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6314.jpg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6343.jpg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6320.jpg)
/wz.lviv.ua/images/articles/2019/01/IMG_6328.jpg)