Передплата 2024 ВЗ

«Скорочення вчителів точно не буде!»

У школах оптимізують природничі науки. Участь у пілотному проекті може брати будь-який навчальний заклад

Цього року Міністерство освіти запустило пілотний проект: інтегрований курс «Людина і природа». Освітяни пропонують об'єднати у школах хімію, біологію, географію, фізику та астрономію в один предмет. Тож учні 10−11 класів зможуть вивчати предмети, які не стосуються їхнього профілю, за полегшеною програмою.

Про деталі пілотного проекту і чи не призведе така ініціатива до масового скорочення вчителів, журналісту «ВЗ» розповіла методист Методичного центру міського управління освіти Наталія Левицька.

Раніше йшлося і про те, аби об'єднати в один предмет алгебру і геометрію, але наразі це питання не вирішене. Тим часом освітяни ламають голови, як розвантажити шкільні навчальні програми? Торік в інтерв'ю «ВЗ» заступник міністра освіти і науки Павло Хобзей сказав: «Предметів багато, і ніхто ґрунтовно нічого не знає».

У міністерстві пропонують, аби в 10−11 класах тільки дев’ять предметів були обов’язковими, решта діти зможуть вивчати за допомогою інтегрованих курсів. Спершу взялися за природничі науки.

«Якщо школа має бажання брати участь у такому пілотному проекті, може спробувати, — каже Наталія Левицька. — У Львові наразі не зголосилася жодна школа. Це питання вивчається. Чому цей проект запропонували цього року? Нинішні дев’ятикласники навчаються вже за новою освітньою програмою. У 10-му класі змушені будуть обирати для себе гуманітарний, природничий або математичний профіль. Якщо, наприклад, обирають гуманітарний профіль, то природничі та математичні предмети вивчають за спрощеною програмою. Їм буде достатньо тих знань, які пропонує інтегрований курс».

На запитання, чи не призведе така оптимізація до скорочення штату вчителів, за словами фахівців, про це не йдеться. «Скорочення штатів точно не буде, — запевняє Наталія Левицька. — Пояснюю, чому. Хімія у 10-му класі - це одна година, у деяких класах — дві години. Якщо говорити про гуманітарний цикл, там взагалі по півгодини на тиждень того чи іншого предмета. Фактично вчитель може втратити лише годину-дві максимум. Але він може отримати додаткові години у 7, 8, 9 класах».

Чи зможе один вчитель фахово викладати і хімію, і фізику одночасно? «Спочатку здається, що це неможливо, — веде далі пані Наталія. — Насправді програма складена на досить доступному рівні. Вчитель, який закінчив, скажімо, хімічний або фізичний факультет, інтегрований курс „Людина і природа“ зможе викладати без проблем. Почуватиметься комфортно. Там немає перевантажень формулами і задачами. Інтегрований курс дасть можливість розвантажити шкільну програму. Кількість годин на профільні предмети збільшиться, їх вивчатимуть поглиблено, а на всі решта — зменшиться. Відтак дитина зможе краще підготуватися до ЗНО».

А ось питання з підручниками для інтегрованих курсів наразі не вирішене. Авторам підручників, за словами освітян, запропонували долучитися до цьогорічного пілотного проекту.

Щоправда, деякі вчителі з пересторогою ставляться до такого нововведення. Побоюються, що залишаться без роботи. Батьки старшокласників натомість кажуть, інтегровані курси — непогана ідея. Адже «технарів» насправді у школах не такий великий відсоток, а гуманітаріям усі ці численні математичні формули і задачі навряд чи у житті знадобляться…

Схожі новини