«Діти у 5-му класі не знають букв…»
Як здолати навчальні прогалини легко і цікаво: допоможе благодійна програма
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/528562/shkola.jpg)
За час повномасштабного вторгнення якість освіти в Україні значно погіршилась.Чимало експертів говорять про освітні втрати у навчальних закладах… Як їх подолати? Як мотивувати дітей до навчання? Про це розповіла комунікаційна директорка ГО «Навчай для України» Оксана Зьобро.
— Освітні втрати — це глобальна проблема, яка має уже величезні наслідки, — каже Оксана Зьобро. — І матиме ще більші наслідки у майбутньому. Ми стикаємося з ситуаціями, коли діти в 5 класі не те, що не вміють читати, не знають букв.
Така ситуація може бути, наприклад, у багатодітних сім'ях, де батьки недостатньо приділяють увагу кожній дитині. До таких наслідків призводить, зокрема, і онлайн-навчання. У прифронтових регіонах немає змоги перейти на офлайн-навчання. Діти пропускають матеріал у величезних обсягах! Якщо дитина пропускає теми, наприклад, з фізики, хімії, математики, надалі не може їх сама надолужити.
Коли почався карантин, діти перейшли на онлайн-навчання. Якість освіти уже тоді почала знижуватися… Коли почалося повномасштабне вторгнення, освіта перестала бути пріоритетом. У першу чергу пріоритетом для вчителів та батьків стала безпека дітей.
У нинішніх реаліях дітям значно важче вчитися. Вони перебувають у хронічному стресі. Прифронтові регіони і надалі не мають змоги повернутися до офлайн-навчання, бо у школах немає укриттів на достатню кількість місць.
У Херсонській та Миколаївській області, наприклад, небезпечно навіть йти в школу. Зрозуміло, що і сам навчальний заклад є під постійним прицілом ворога. А у деяких школах досі не обладнані укриття, бо немає для цього технічних можливостей.
Я була у багатьох різних укриттях, — продовжує розмову Оксана Зьобро. — Є такі, які поділені на певні сектори. У таких укриттях є змога проводити уроки. Але є укриття, у яких діти перебувають усі разом, ні про який навчальний процес не може бути й мови. У таких умовах навіть розмовляти між собою складно.
— У деяких регіонах, зокрема, у Запоріжжі облаштовують підземні школи…
— Це поодинокі випадки. Тому що це дороговартісне будівництво з нуля. Збудувати такі школи у малих громадах — нереально. Педагоги роблять у цій ситуації все, що можуть. І що важливо у нинішніх умовах — потрібно навчити дитину вчитися! Допомогти їй не втратити соціальні навички. Під час онлайн-навчання діти не мають змоги спілкуватися з однолітками. Більше часу проводять у смартфонах.
ГО «Навчай для України» має два основні напрямки: це програма «Освітній Суп» — безкоштовні заняття для дітей з прифронтових регіонів та ВПО (5−11 клас). Діти мають змогу, онлайн, протягом восьми тижнів, надолужити, той, чи інший предмет.
— Тобто у дитини шкандибає математика, вона реєструється і підтягує цей предмет?
— Так. Заняття проходять у невеликих групах. Що важливо, під час занять вчителі (тьютори) окрім предмета, приділяють увагу також психоемоційному стану дитини. Допомагають дітям стати більш впевненими у собі.
— Який предмет діти найчастіше обирають за цією програмою?
— За програмою «Освітній суп» можна обрати лише українську мову та математику. Ці предмети викладають вчителі-наставники. Є ще інші програми, де предмети викладають студенти-волонтери. Якщо студент знає добре той, чи інший предмет, допомагає підтягнути його дитині. За цією програмою можна обрати всі предмети, і найбільший запит — на англійську мову.
— Є загальна платформа, де усі ці освітні програми діти можуть знайти?
— Наразі немає. Торік у грудні відбувся Форум громадських організацій, які ділилися власним досвідом. За програмою «Освітній суп», наприклад, з 2022 р. було проведено понад 120 тисяч занять. Участь у цій програмі брали понад 20 тисяч учнів.