«Коли усвідомила, завдяки кому знімаюся у кіно, задонатила на армію усю зарплату»
Виконавиця головної ролі у серіалі «Я — Надія» Вероніка Дюпіна — про воєнну драму, яку зняли у час повномасштабного вторгнення росії в Україну, та особисте життя
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/483864/diupina-aktorka.jpg)
Акторка театру та кіно Вероніка Дюпіна родом із Маріуполя. Коли розпочалось повномасштабне вторгнення росії, вона була за 780 кілометрів від рідних та дому — у столиці. Евакуація на захід України, окупація батьків, вимушений переїзд до Польщі та жадане повернення в Україну — Вероніка зізнається, що цей рік змінив її та показав, що насправді важливо. А ще він подарував їй першу головну роль — у чотирисерійній воєнній драмі «Я — Надія» (прем'єра — 24 лютого на каналі 2+2). Це історія про працівників «швидкої» у Харкові, які у лютому-березні 2022 року під постійними обстрілами та бомбардуваннями рятували цивільних і військових свого міста. Прототипом головної героїні стала 22-річна фельдшерка, яка у перші місяці війни працювала в оточеному окупантами Харкові. Про зйомки біля замінованого поля, батьків у Маріуполі та виставу, яка назавжди змінила її життя, Дюпіна розповіла в інтерв’ю журналістці «Високого Замку».
/wz.lviv.ua/images/interview/2023/02/%D0%B4%D1%8E%D0%BF%D1%96%D0%BD%D0%B0.jpg)
— «Я — Надія» — перший серіал, який знімали під час повномасштабної війни. Які емоції пережили перед прем’єрою?
— Насамперед вдячна нашим захисникам. Десь на екваторі проєкту, після важкої зміни, мене везли додому і я, мабуть, вперше від початку війни відчула неймовірне щастя, бо я — у професії, займаюсь улюбленою справою, і це моя перша головна роль. Одразу прийшло усвідомлення — якби не наші захисники, цього щастя не було б. Завдяки людям, які свідомо пішли на фронт, у мене є можливість працювати, радіти кожному дню, бути щасливою і живою. Під час війни як ніколи усвідомлюєш, завдяки кому це все можливо. Тоді на цих радощах я задонатила усю зарплатню, яка у мене була (сміється. — Г. Я.). Ну і, звісно, є певне хвилювання. Це перший серіал за час повномасштабної війни, та є надія і віра в те, що він буде певним піклуванням про душі глядачів. Це історія не про війну, це історія про людей та їхню силу.
— Війна внесла свої корективи у знімальний процес. Які зміни на майданчику відчули ви?
— Усі ми стали більш стресостійкими. Зйомки в принципі доволі напружений процес, бо на майданчику одночасно працює багато людей, і при цьому обмаль часу, щоб зробити усе добре. Але під час війни відчуваєш ще й постійний психологічний тиск. Адже ми не тільки знімаємо історію на тлі війни, тривог, прильотів, ми також досі живемо у цьому. Щодня я отримувала нагадування, що це не кіно, це — наше життя. Під час однієї зі змін у Київській області я сиділа на гримі, як раптом у рації прозвучало: «Будь ласка, будьте обережні. За нашими бусами, з іншого боку, мінне поле». Я заклякла. Це був цікавий досвід: на майданчику з нами працював військовий експерт, який контролював, аби ніхто не виходив за заздалегідь розміновану, безпечну територію.
— Які ще спеціалісти консультували вас під час проєкту?
— Коли в Ірпені ми знімали сцену «після прильоту», нам допомагали рятівники ДСНС. Мене вразили їхня внутрішня сила, стійкість і спокій. Як вони зібрано, технічно роблять свою роботу. З нами постійно були медики. До цього я не проходила жодних курсів медичної підготовки, тому мала навчитися багатьох речей, прямо тут і зараз. Я дуже вдячна фельдшерам, які працювали на майданчику, за те, що швидко пояснювали механіку кожного процесу. Тепер я вмію знаходити і діставати кулі з тіла, робити уколи, кардіограму, перев’язки. На зйомках я практично пройшла експрес-школу медика.
— Хто ваша героїня?
— Надя — молода дівчина, фельдшер, яка на початку російського вторгнення вирішує залишитися у місті і рятувати людей, які опинилися під обстрілами, отримали ушкодження та поранення і потребують екстреної допомоги. У Наді є хлопець, який спочатку виїжджає на захід України, а потім за кордон, і просить дівчину поїхати з ним. Але Надя відмовляється виїжджати, вона переусвідомлює для себе, хто і що насправді має для неї цінність. Це те, що близьке мені. Влітку мене відправили по роботі другою режисеркою до Польщі. Коли я приїхала за кордон, мені було важко, я не могла там бути, мене так тягнуло в Україну і я не розуміла — чому. Знайомі казали мені залишатися там, бо за кордоном безпечно, але я повинна була зробити свій вибір, відштовхуючись від того, чого я хочу і де бачу своє майбутнє. А я його бачу тільки в Україні. Так само Надя — робить вибір не на користь безпеки, а йде за внутрішнім покликом.
Багато у чому ми схожі. Під час війни у мене теж сталося переусвідомлення — що насправді важливо для мене, де я корисна, чого я хочу і чого точно не хочу. Історія Наді підсвітила для мене головне — варто чути себе і залишатися вірною своєму рішенню, попри те, що кажуть батьки, друзі і твій мозок, який часто керується лише страхом.
— Ви родом із Маріуполя. Коли почалася війна, де були у цей момент?
— Я була в Києві, а вся моя сім’я — у Маріуполі. Всі були шоковані тим, що почали бомбити столицю. Всі переживали за мене. Але ми з хлопцем майже одразу виїхали на захід України, і у нас все було більш-менш нормально. Наскільки я пам’ятаю, на 4−5 день війни почався жах із Маріуполем, і мої рідні перестали виходити на зв’язок. Спочатку тато — він мешкає на околиці міста, у районі заводу імені Ілліча. З одного боку стояли наші, з іншого — межа, за якою вже були війська окупантів. Десь у тому районі почалися перші бої, і я втратила з ними зв’язок. Останнє, що почула від них: «Ми лежимо в коридорі на підлозі, і над нами літають ракети».
Потім перестала виходити на зв’язок і мама… Я картала себе, бо коли почалася війна, ні я, ні батьки не подумали про те, що може бути щось із Маріуполем. Напевно, через те, що у нас вже був 2014 рік. У нас, маріупольців, залишився той досвід — що нас відбили, що ми вистояли. Тому, коли розпочався повномасштабний наступ, усі думали, що буде так само.
— Що ви пам’ятаєте з того періоду?
— Коли у 2014 році все почалося, я була у школі. Тоді не було повітряних тривог, ми дізнавались, що нас обстрілюють, тільки за звуками градів. Я пам’ятаю цей стан розгубленості, коли уроки зупиняють і ніхто не знає, що з нами робити, — відправляти додому чи ні. Я жила біля школи, це межа міста, і з нашого боку було чутно обстріли. Ми йшли додому, а під ногами тряслася земля. Ніби землетрус. Наш будинок здригався і тремтів від обстрілів, і страшенно лякали звуки літаків, які були десь далеко.
— Чи вдалося батькам виїхати з Маріуполя? Вони зараз поруч з вами?
— Ні, не поруч. Мама в Італії, намагається там влаштувати своє життя заново. Бабуся, дідусь, тато з дружиною залишилися в Маріуполі. І це мій особистий біль.
— Який спогад про Маріуполь зігріває серце?
— Я дуже люблю море. Це один з видів медитації. Усім, хто виріс на морі, не вистачає його після переїзду. Найбільша насолода — сидіти на пляжі під час заходу сонця або вночі слухати, як хвилі б’ються об берег. Це така романтика, це так наповнює. У цей момент ти відчуваєш життя.
— Можу припустити, що акторство у Маріуполі — не найпопулярніший вибір професії серед студентів…
— Це вийшло абсолютно випадково. Я у дитинстві займалася вокалом, але у 13 років покинула колектив і ламала собі голову — що ж тепер робити. Тим часом у місті проводили вибори, у школі організували виборчу дільницю, відповідно, усіх учнів звільнили від уроків. Наша класна керівничка, яка активно залучала нас до мистецтва, вирішила, що в цей день ми підемо в БК «Молодіжний». Якби ви знали, як я не хотіла туди йти! Я зробила все, аби не потрапити в театр, — проспала, спізнилася, одне слово, ледве дійшла (сміється. — Г. Я.). Яким же було моє здивування, коли побачила виставу. Я була шокована! Це історія про підлітків, які народилися у 1923 році, і коли розпочалася Друга світова, пішли на війну. Були сцени, де вони у школі, розважаються, радіють життю, закохуються. А між ними — епізоди, де вони у полоні, де їх катують, де з’являється образ смерті. Я сиділа у заціпенінні, затамувавши подих.
Ця історія зачепила усі струни мого серця. Саме тоді я подумала, що хочу навчитися цього мистецтва. Під враженням від виступу просто там почала розпитувати, як потрапити в трупу. Зрештою, керівничка поговорила з режисером Антоном Тельбізовим, і я почала ходити на заняття. Уже тоді почала замислюватися над вступом у театральний.
— Батьки підтримували ваш вибір?
— Частково. Мама з татом розлучені. Мама підтримувала. Вона дизайнер інтер’єру, творча, активна, сонячна. Вона у мене вірила. А тато був проти. Є багато стереотипів та упереджень щодо акторської професії, особливо у батьків, яким це не подобається. Тато не творчий, на той момент він працював електриком на «Укрзалізниці» і хотів, аби я була перекладачем. Тато думав швидше про те, щоб у мене була фінансова стабільність. Під цим впливом я, наївна і молода, обирала — творчість і бідність чи нудьга, але забезпеченість. Урешті-решт я обрала Театральний університет імені Карпенка-Карого. Хотіла бути драматичною актрисою, готувалася і навіть дійшла до другу туру, але доля розпорядилася по-іншому. І я почала вчитися на актрису театру ляльок.
— Як потрапили в кіно?
— Скажу чесно, коли вступила, була трохи засмучена. Здавалося, що тепер буду стояти за ширмою усе життя, а доступ до зйомок і театру мені закритий. Мені постійно казали: «Ти маленького зросту, який драматичний театр? Тебе ж ніхто не побачить!». Я обурювалась, хіба ж я винна, що народилася маленькою, це ж не моя провина. Чому я не можу стати повноцінною акторкою?! Хотіла зламати це упередження. Почала зніматися у студентів у дипломних роботах. І на третьому курсі зіграла головну драматичну роль на сцені Театру драми і комедії. Я вірила в себе, і на моєму шляху зустрічалися правильні люди, які допомогли зруйнувати цей стереотип.
— Окрім кіно, ви граєте в театрально-комедійній імпровізації. Які теми викликають у глядачів найбільше сміху? Чи є табуйовані історії?
— Наша команда не про каламбури і жарти. Ми ближче до театральної імпровізації, задіюємо образи, музику, простір. Війна закриває нас від світу, аби ми просто нічого не відчували. Ми вирішили змінювати це. Наша мета — не викликати сміх, а допомогти людям знову відчувати. Людям найбільше подобається чути про справжнє, щире, аудиторія реагує на емоції. Серед табуйованих тем — війна. Ми не граємо про фронт, бійців. Але ми можемо торкатися політичних контекстів і показувати своє ставлення до цього. Це глядачам подобається.
— Для імпровізації потрібна внутрішня енергія, запал. Звідки у цих обставинах берете сили?
— Насамперед, треба закривати усі базові потреби — достатньо спати, їсти, відпочивати. А вже далі рухатися у натхнення, творчість. Допомагає звичка, яку я досі опановую, — відсікати зайве. Інколи практикую медитацію, дивлюся фільми. Останнім часом мені дуже подобається слухати Андреа Бочеллі. Музика та танці допомагають вивільнювати енергію. Надихає стиль дарк-кабаре. У студентські роки я побачила виставу у цьому жанрі, і він досі запалює мене, дає купу енергії.