«Кузьма — не просто образ, який можу собі придумати. Це шалена відповідальність»
Ексклюзивне інтерв’ю з виконавцем головної ролі у фільмі за однойменним твором Андрія Кузьменка «Я, „Побєда“ і Берлін» Іваном Бліндаром
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/444896/ivan-blindar.jpg)
З’явився промоційний ролик фільму, знятого за мотивами повісті «Я, „Побєда“ і Берлін» відомого музиканта, шоумена і продюсера Кузьми Скрябіна. Події пригодницької комедії відбуваються у 1990-х роках. Головний герой, музикант Кузьма, купує стару раритетну автівку «Побєда», щоб поїхати нею до Берліна і там знайти колекціонера ретро-автомобілів, який обміняє її на сучаснішу. У дорозі з ним та його другом Бардом трапляються різні пригоди. Зйомки фільму відбувались у Берліні та Львові упродовж серпня-жовтня минулого року. У головних ролях знялися Іван Бліндар, Володимир Гева, Марія Стопник, режисер — Ольга Ряшина. Прем’єру стрічки запланували на весну 2022 року. Про роль легендарного шоумена й термінове схуднення заради зйомок журналістці «ВЗ» розповів актор Іван Бліндар.
/wz.lviv.ua/images/interview/2021/10/Ivan_Blindar_IMG-8217.jpg)
— Іване, як потрапили на головну роль у фільм «Я, «Побєда» і Берлін? Вас взяли через вашу схожість з Кузьмою?
— Мені запропонували пройти кастинг. Для початку треба було записати самопроби. Я вирішив записати щось цікавеньке, тому й зробив так, як хочу. За задумом, це був невеликий кліп. Поїхав до Тернополя, взяв ровер «Україна», взув ґумаки, сів на той ровер і поїхав по… снігу. На ровері співав пісню «Танець пінгвіна». Надіслав те відео на кастинг, але відповіді не отримав. Згодом дізнався, що на роль Кузьми начебто затвердили когось іншого, та й заспокоївся. А влітку зателефонували і запросили на повторний кастинг. Я поїхав до Києва. І мене затвердили.
— Які відчуття у вас були тієї миті, коли почули, що саме ви зіграєте роль Кузьми?
— Я повернувся з проб додому, а за два-три дні мені зателефонувала кастинг-директорка Алла Самойленко й повідомила, що я — Кузьма. Сказати, що я відчув радість, — нічого не сказати! Я був щасливий і гордий. Але водночас прийшло розуміння, що небагато часу залишилося до початку зйомок. А це означало, що треба було і вагу скинути, і багато літератури про Андрія Кузьменка перечитати. Бо це ж не просто образ, який можу собі сам придумати, а шалена відповідальність. Це людина-легенда, яку треба зробити.
— Чи правда, що заради цієї ролі ви схудли на 14 кілограмів?
— Так, схуд. Робив я це планово. Вікова категорія Кузьми у цьому фільмі — 23 роки. І він був дуже худий. Мені ж на той час було 28, і я важив 80 кілограмів. Це було після карантину, під час якого я набрав зайвих кілограмів. Довелося звернутися до професіонала — Оксани Гулій. Це мій тренер і дієтолог. За місяць і тиждень домоглися бажаного результату.
— Чи були ви знайомі з Андрієм?
— На жаль, ні.
— Мама Кузьми, Ольга Михайлівна, консультувала вас?
— З нами працювала Світлана — дружина Андрія. Тож поради, зауваження чи побажання давала лише вона.
— Може, вам довірили співати бодай одну пісню у фільмі, адже ви також співаєте?
— На стадії зйомок ми записували одну пісню у моєму виконанні — для чорнового варіанта. Але вона не увійде у фільм. У стрічці прозвучать 15 чи 18 пісень у виконанні професійних артистів. От недавно у трейлері прозвучала «Побєда» у виконанні Хаята. Він зробив свою версію цієї пісні.
— Іване, ви — актор Івано-Франківського театру імені Івана Франка. І франківці вас добре знають за театральною сценою. Однак останнім часом багато знімаєтеся у кіно. Тож де вам комфортніше — на сцені театру чи на знімальному майданчику?
— Кілька років тому, коли ще не мав досвіду у кіно, надзвичайно комфортно було на театральній сцені. Але за останній час можу впевнено сказати, що кіно мені страшенно подобається. Хочеться більше розвиватися й удосконалювати свою роботу в кадрі. Попри те, що у мене в дипломі написано «актор театру і кіно», ми кінематограф не вивчали. Тому мої «університети» з кіношної дисципліни відбулися тут, на знімальному майданчику. Режисери й оператори пояснюють такі речі, які, здавалося б, я би мав вивчити в інституті. Тому для мене зйомки у кіно — це ще й додаткове навчання.
— Під час вистав чи зйомок трапляються смішні речі й навіть курйози. Що такого було у вас?
— Особливо у театрі майже під час кожної вистави може трапитися щось непередбачуване. Але з деяких, на перший погляд смішних речей, насправді зовсім не смішно. Оскільки у залі — глядачі, і треба за частку секунди опам’ятатися і продовжувати грати, ніби нічого й не було. Траплялося, і слова забував. Треба було відповідати «своїми словами»… Щось подібне відбувається і в кіно. Але там можна перезняти.
— А коли ви зрозуміли, що сцена — це ваше?
— У першому чи другому класі. Нас усіх зігнали в актову залу, діти голосно розмовляли, одне слово, було як у вулику. Але щойно на сцену вийшов гуморист і почав щось розповідати, усі відразу замовкли. А нас було понад 300 осіб. Мені було так дивно, бо ж іноді вчитель не може заспокоїти, а тут артист тримав таку величезну аудиторію «у руках»… Нам було смішно і, що головне, дуже цікаво. Захотів дізнатися, що це за така магія, що може привернути увагу такої кількості дітей?
— І після цього ви почали ходити до театру?
— Та де там! Почав відвідувати гуртки художньої самодіяльності (сміється. — Г. Я.). Вчив і розповідав гуморески, виступав на сцені. Потім у літніх таборах проводив усі концерти, першим біг брати участь у конкурсах. Пригадую, навіть проводили кінофестиваль у таборі і робили свої власні версії на відомі фільми і казки.
— Тож після школи не стояло питання, куди вступати?
— Ні! Після п’ятого класу я захопився біологією, і мріяв стати ветеринаром. А після дев’ятого вступив в електротехнічне училище. І лише після його закінчення — у театральний інститут.
— Батьки не заперечували проти вашого вибору?
— У мене дуже лояльні батьки. Я вдячний Всевишньому, що вони такі всерозуміючі. Кожен мій вибір підтримують. Із розумінням поставилися до мого вибору і цього разу. Навіть обіцяли на початках платити за навчання в інституті. Але мені пощастило вступити на державну форму навчання, тож питання з оплатою відпало.
— Мабуть, на свою першу виставу відразу запросили батьків?
— Так. Це ще не було у театрі. Моя перша вистава — курсова робота з акторської майстерності на першому курсі. Звісно, це була легенька драматургія, грали ролі студентів, тобто самих себе. Батьки приїхали і ще хтось з родини. Казали, їм сподобалося.
— Ви перший актор у вашій родині?
— Так. Дідусь був музика-самоук. Грав на багатьох інструментах. Тобто задатки до музичного і, можливо, акторського мистецтва мав.
— Чи складно зараз українським акторам отримати роль у кіно? Адже у нашій країні багато продюсерів з Росії, які надалі запрошують своїх…
— Звісно, це неприємно, навіть боляче. Але я наразі не брав участі у таких проєктах, де керують росіяни. Це прикро, що у нас знімають російські кіношники фільми, де у головних ролях їхні актори. Я би взагалі закрив кордон для їхніх артистів, продюсерів і режисерів! Країна-агресор пішла на нас війною, та ще й спокійнісінько почувається у нас на знімальному майданчику… Водночас мене тішить, що все більше почали знімати українське кіно, де наші актори — у головних ролях. Приємно і те, що український кінематограф у копродукції знімає фільми з польськими, балтійськими і навіть ізраїльськими кінематографістами. До прикладу, актор нашого театру Роман Луцький зараз знімається у Польщі.
— Знаю акторів, які зійшли з театральних підмостків і пішли на фронт. Якби вам прийшла повістка, ви би пішли?
— Мені повістка не приходила. Ми часто їздимо на схід і виступаємо перед атовцями. Якось говорили з нашими захисниками на цю тему. І я почув таку відповідь: «Якщо ти актор — роби свою роботу професійно там, де ти маєш її робити. Тримай свою лінію фронту. Якщо ти волонтер — то роби чесно все для допомоги нужденним. А якщо ти воїн — тримай оборону на фронті. Бо у кожного з нас свій фронт». Ми були у Сєвєродонецьку з виставами Марії Матіос. Дуже багато людей виходили враженими. Дуже багато жінок підходили до нас і казали: «А мы не знали, что у вас такое же было. Как у нас сейчас, понимаете? Наверное, мы теперь будем думать по-другому». І після ось таких слів розумієш, що наші вистави мають вплив на свідомість людей. Наші друзі-атовці кажуть: «Автоматами ми їх не переконаємо, автоматами ідею нації ми їм у голову не вб’ємо. А у вас, акторів, є така зброя, яка змінює свідомість людей і може змінити душу людини. Тому іноді ваш фронт набагато сильніший, ніж наш».
Читайте також: «Впізнаваність стала для мене проблемою»