«Старші ґазди купували яблука дружинам і запрошували їх до танцю»
«Яблунева ялинка» у Гусакові: раз на рік на сосну «вбирають» до 150 кілограмів яблук!
Уже другий рік поспіль дивуюся: чому «Яблуневу ялинку» досі не віднесли до Списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО? Яворівський гречаний пиріг і яворівська забавка до цього переліку увійшли. А традиція вбирати сосну у яблука, якої дотримувалися ще наші пращури, — ні… У прикордонному селі Гусакові, що на Мостищині, цю традицію бережуть як реліквію. І передають у спадок дітям і онукам — щоб знали історію свого роду й зберігали цікаві народні звичаї.
Програма подорожі, яку організувала туристична фірма «Карпатія-Галич-Тур», мала кілька пунктів. Але її «цвяшком» стала саме коляда й унікальне дійство у Гусакові. До речі, у нашій групі серед туристів був італієць, сеньйор Вінченцо. Чоловік, який ніколи раніше не бачив нічого подібного, був вражений колоритом і серйозною організацією свята.
«Яблунева ялинка» — це «той третій празник», як співається у колядці. І відзначають його уже два роки поспіль 6 січня. Але для нашої групи його провели ще раз, 18 січня — у Народному домі села.
Мостищину люблю з дитинства. Тут народилися мої батьки, тут улітку, під час канікул, минало моє дитинство. Люди тут привітні, будинки — задбані. Видно, що тут живуть господарі. У Гусакові є велика школа, у якій навчаються понад 200 дітей — не лише з цього села, а й з навколишніх. Директорка школи Оксана Кебус за два роки на посаді зробила багато. У школі діють кілька гуртків, тут зроблено сучасний ремонт, у класах нова техніка — комп’ютери, телевізори…
У школі нас частували запашним чаєм і смачнющими пампушками. Ми б ще довго спілкувалися, але директорка Народного дому і керівник художньо-просвітницького колективу «Фольклорний переспів» Марія Тарас (діє у селі 34 роки, без нього не обходиться жодне весілля чи хрестини) телефонувала вже кілька разів. Мовляв, діти чекають: попереду не лише концерт, а й майстер-клас з нанизування яблук на шнурок. А ще смачна мачанка, гречаний пиріг і «весільні» пляцки…
— Про традицію яблуневої сосни чи ялинки чула від своїх родичів, — каже Марія Тарас. — Коли прийшла до Гусакова на роботу, вирішила «докопатися», що ж то таке, та яблунева сосна. Знайшла старожилів, які мені розповіли про деревце, на яке в’язали яблука на Водохреще. Ймовірно, та сосна колись була не така красива, як ми тепер її відродили… Як згадують старі люди, у Гусакові та яблунева сосна з незапам’ятних часів. Але за «совєтів» свято заборонили відзначати. Тодішня влада бачила у цьому дійстві щось націоналістичне й антирадянське… Досі не можу зрозуміти, що націоналістичного можна бачити у сосні, яка вбрана у яблука.
Марія Романівна з гусаківцями цю народну традицію відродили. Наступного року у селі ювілей — святкуватимуть 35-річчя «Яблуневої ялинки».
— Ялинка, яку ми показали вашій групі, — не зовсім така, яку встановлюємо на Водохреще, — каже Марія Тарас. — До війни це дійство було просто фантастичним. Були і феєрверки, і вогні світилися… Уявляєте, вбрати ялинку у 120−150 кілограмів яблук? Несуть дерево шестеро неодружених хлопців. Двоє йдуть збоку. Ялинку несуть з колядою до церкви, встановлюють у певному місці. Після того, як священник освятить яблука, хлопці знову підіймають дерево і несуть до Народного дому.
Найцікавіше дійство, звісно, у Народному домі. Бо там починається торг. (За Польщі, розповіла Марія Романівна, за одне яблуко кавалер платив 5 ґрошів. Заможніші могли дати навіть злотий). До великої війни були гучні забави з танцями. Але, за словами пані Марії, ані танців, ані гучних забав у селі не буде — аж до нашої Перемоги.
— А колись забаву починали старші ґазди, — продовжує пані Марія. — Купували яблука своїм дружинам і запрошували їх до танцю. Потім те саме робили такі пристарші кавалєри, і далі молодь. Це було таке йорданське народне гуляння, що тривало аж до рання… Тепер такого нема. Залишилися коляда, ялинка і частування.
— Ялинку привозять з лісу чи хтось з господарів віддає зі свого обійстя?
— За три дні до Водохреща неодружені парубки їдуть до лісу і шукають таку сосну, щоб мала три куполи. Це ніби Бог Отець, Бог Син і Бог Дух святий. Хлопці привозять деревце до Народного дому і зв’язують каркас. Після Щедрого вечора (5 січня. — Г. Я.) яблука на нитку нанизують незаміжні дівчата. Але самі дівчата яблук на ялинку не вішають. Це роблять хлопці. Цьогоріч участь у нанизуванні взяло майже 40 дівчат. Тішить те, що до традиції долучається і молодь з сусідніх сіл. Внизу яблука меншого розміру, а вгорі - великі. А на самісінькому вершечку — найбільше яблуко. Бо воно на торгах — найдорожче! І це яблуко повинен купити той парубок, який цьогоріч має намір одружитися. Цьогоріч Семенко Микола викупив для своєї нареченої Діани яблуко за дві тисячі гривень!
Усі кошти, зібрані на торгах з яблуневої сосни, пішли на підтримку ЗСУ. А ще молодь колядувала з вертепом. Загалом на потреби українського війська було передано понад 40 тисяч гривень.
— Маємо не лише відроджувати народні традиції, — каже пані Марія, — а й зробити все, аби ми мали що передати прийдешнім поколінням. Мені колись здавалося, що я все встигну. Моя мама знала щонайменше тисячу стародавніх пісень. Думала, встигну усі записати. Не встигла…