«Коли закінчиться карантин, будемо грати гучніше. Щоб почули аж у Австралії та обох Америках!»
Ексклюзивне інтерв’ю з учасниками етногурту «ГуляйГород»
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/433415/2.jpg)
Їх називають «новою хвилею» в етномузиці. «ГуляйГород» — етноелектропроєкт, що поєднав український фольк із сучасною електронною музикою. 2005 року гурт став відомим після спільного альбому з групою «Тартак», який так і називався — «ГуляйГород». Особливо насичені подіями останні три роки: три альбоми, відеокліпи, подорожі з концертами Європою та до Індії, дует з американським репером King Kwa Zulu у пісні «Гаївка», участь у великих українських фестивалях, як-от Atlas Weekend, Respubica FEST, Gogol Fest, Khortytsia Freedom тощо. Про осучаснення автентичних пісень, участь у міжнародних конкурсах, шанси України на «Євробаченні» та творчість під час локдауну журналістці «ВЗ» розповіли учасники гурту «ГуляйГород» — Ірина Барамба, Настя Філатова та Андрій Антоненко.
— «ГуляйГород» — один з найвідоміших етноколективів в Україні. Міксуєте етномузику зі сучасним танцювальним звучанням. Як прийшли до нього?
— Ірина: Наша перша спроба осучаснення українського фольклору була у спільному альбомі «Тартак» — «ГуляйГород». Це був потужний фольк-рок-вибух, який зараз уже сприймається як класичний і навіть увійшов до навчальної програми музичних шкіл.
— Андрій: Електронний денс-проєкт був як наступний крок розвитку гурту й розширення звучання. Перший наш концерт — презентація проєкту «GG ГуляйГород» — був 2015 року на фестивалі «Країна мрій» у Пирогові. Ми частенько брали участь у цьому фестивалі, але саме того разу вперше винесли на публіку музичний матеріал у такому стилі. Тож далі продовжили в тому ж дусі.
— Чим ваша музика особлива й відрізняється від інших схожих музичних гуртів? Чи у вас усі пісні народні, чи є авторські тексти? Як створюєте музику?
— Настя: Відмінність і фішка проєкту — саме незмінна автентична пісня, а не стилізація. Ми робимо мінімальні переробки народних мелодій і тексту, щоб донести генетичний код нації у чистій формі, але в сучасній обгортці. Пісні з наших альбомів зібрані під час етнографічних експедицій. У планах — створення пісень з авторськими текстами. Зазвичай на репетиції ми збираємось у якійсь затишній локації — це може бути парк або будиночок за містом. Наш діджей Андрій починає грати біти, а ми підхоплюємо вайб (настрій) та підбираємо по ходу щось цікаве з фольку. Так народилася більшість наших пісень. Інколи створюємо їх дорогою на концерти або у дні концертів у готелях. Ми дуже добре розуміємо одне одного, адже граємо разом більше ніж п’ять років.
— Наші етноколективи часто мають аудиторію не лише в Україні. Та ж «ДахаБраха» давно виступає за кордоном. Хто ваші слухачі? І чи є серед них неукраїнці?
— Ірина: Основна аудиторія гурту «ГуляйГород» — це 25+ і старші, але намагаємося донести нашу музику і молодшим слухачам.
— Настя: Наша музика часто справляє враження на іноземців, бо вони не знайомі з традиційним українським співом. Для них це звучить як новий саунд, як нова цукерка для дитини. Колись ми робили «колабу» з афроамериканським репером King Kwa Zulu і були здивовані рівнем його ентузіазму. Так само було і на виступах на Гоа в Індії, в Афінах у Греції тощо. Люди підходили до нас, цікавились і співали разом з нами.
— Андрій: Найтепліше, пригадую, нас зустрічали у Польщі, на фестивалі «Лемківська ватра» у Ждині, коли після концерту стояла черга, щоб купити наші CD і взяти автограф. Увесь тираж був розкуплений за годину. Це маленьке село на півдні Польщі, де живе велика громада лемків. Вони вже понад 30 разів проводили цей фестиваль.
— Були пропозиції концертів чи запрошення від закордонних фестивалів?
— Андрій: Ми вже виступали на гастролях у Греції, Польщі, Естонії і навіть Індії, а сезон-2021 почався, попри пандемію, з виступів у Єгипті. Одна туристична компанія зробила чудову фішку для своїх туристів, запросивши у Єгипет також українських виконавців. От вечорами там проводять українські концертні виступи в акустичному форматі. Це дуже приємно і нам, адже зараз кількість виступів наживо скоротилась до мінімуму. Та ще й відпочити можна… Також цього року ми пройшли конкурс і потрапили на масштабний європейський фестиваль Tallinn Music Week. На нього дуже важко потрапити музикантам, бо велика конкуренція серед охочих там виступити. А нас обрали серед 1300 артистів світу. І саме ми цього року будемо представляти Україну на Folktronica сцені. От конкурс «Євробачення» в Україні досить популярний, а такі фестивалі, як Tallinn Music Week, не меншого масштабу. Просто основна аудиторія там — музичні професіонали, які потім відбирають музикантів для європейських і світових турів. Там можна підписати контракт із закордонною фірмою, завдяки успішному виступу там артисти з’являються на міжнародних фестивалях із величезною аудиторією. Це хороша можливість донести українську музику закордонному слухачеві.
— Цьогоріч на «Євробаченні» Україну буде представляти теж етноколектив. Як оцінюєте їхні шанси на перемогу в Європі? І чи ви вболівали за них на відборі?
— Ірина: Так, це наші друзі, ми вболівали за них і сподіваємось на перемогу. Конкурс «Євробачення» — потужний майданчик і перспектива показати саме українську етніку на міжнародній сцені. Це трамплін для такого стилю музики, щоб бути більш затребуваним у Європі. Європейці завжди з цікавістю сприймають фольк, тож осучаснений варіант має непогані шанси бути в центрі уваги. Цікаво, що в нашому репертуарі теж є схожа пісня, створена за мотивами народної пісні «Сію, вію конопелечки». Тому будемо вболівати ще й за саму пісню «Шум».
— Як фестивальний музичний колектив живе у часи заборони концертів і локдаунів?
— Настя: Під час карантину ми активно працювали у студії. Цей період дав нам більше часу на творчість — продумати концепт альбому, пропрацювати ідею обкладинки, підготувати реліз, зробити фотосесію. Життя не зупиняється. Зараз відбувається багато онлайн-акцій та фестивалів, до яких ми долучаємося (одне включення було навіть з Каліфорнією). Записати інтерв’ю вдома, а не наживо у студії радіо? Чому ні? Переходимо на інші формати, зокрема готуємо акустичні версії наших треків з гітарою та перуанським барабаном — кахоном.
/wz.lviv.ua/images/interview/2021/04/_DSC7446_1.jpg)
— Хто за що відповідає у вашій групі? На яких музичних інструментах граєте?
— Андрій: В основному складі зараз нас троє. Дівчата Ірина Барамба та Настя Філатова відповідають за вокал та добирають фольклорну складову, а я — саундпродюсер та DJ, створюю сучасний електронний підклад. Працюємо з багатьма професійними музикантами-інструменталістами з інших гуртів. А на живих концертах міксуємо електроніку з живими інструментами. Іра та Настя грають на бубні, казу (це така дудка), кахоні (перуанський барабан), а я ще й на гітарі.
— Чи з’явились у вас нові хобі під час локдауну?
— Ірина: Вирішили спробувати щось принципово інше — і за допомогою онлайн-уроків навчились танцювати сальсу. А ще завели сторінку гурту в ТікТок і скористались локдауном, щоб записувати цікавий контент у безлюдних місцях.
— Які цікаві випадки та курйози траплялись у вас під час гастролей?
— Настя: Під час подорожі до Індії на вечірці до дня народження Боба Марлі наш діджей Андрій Антоненко замовив masala tea — це такий традиційний чай. Але помилився і взяв на всіх чай з коноплею. Спочатку ніхто не зрозумів, що сталося, але було весело аж до ранку.
— Ірина: А ще цьогоріч під час презентації нашої колядки «Ой рясна-красна» у прямому ефірі на каналі Київ Live редактор увімкнув чужу фонограму… Тож довелося викручуватись у прямому ефірі.
— Андрій: У нас є пісня «Обруч», яка досить часто звучить на радіо та дуже впізнавана. Там є слова «дівчина козака вдарила по пиці», і нам часто кажуть — ви той гурт, де «дівчина вдарила по пиці»?
— У вас дві дівчини вокалістки — чи не було між вами творчої конкуренції?
— Настя: Буває, сперечаємося, які пісні виконувати на концерті або яку пісню обрати для запису в студії, бо у кожної є свої пісні-фаворити.
— Андрій: У нас у репертуарі є обрядові пісні, які несуть певну енергетику і прив’язані до сезону. Тож Іра категорично відмовляється співати колядки влітку, а Настя купальські пісні взимку (Сміється. — Г. Я.).
— На вашу думку, етномузика в Україні може конкурувати за популярністю з поп- та рок-музикою?
— Ірина: Ми думаємо, що етномузика набирає обертів і вже увійшла на поп-сцену. Яскравий приклад — гурт «Казка», який має багато етнічних вкраплень і який потрапив в топи музичної платформи Shazam на світовому рівні. У наступні роки, переконана, цей тренд утвердиться, і невдовзі почуємо багато цікавого поп-контенту з фольк-елементами.
— Чим збираєтесь зайнятися, як тільки відновиться концертна діяльність?
— Андрій: Грати якомога більше, краще, гучніше і розширювати географію виступів, щоб почули аж в Австралії та обох Америках. Також зараз готуємо кілька дуетів та спільних пісень з іншими музикантами, які плануємо випустити наприкінці весни. Ще маємо запрошення на відкриття туристичного сезону у місті Кам’янці-Подільському. Це open air концерт на площі у травні. Тому тримаємо кулаки, щоб ситуація з пандемією до травня суттєво поліпшилась.