«Треба дивитися, щоб за „ресурсною“ Угодою не було шахрайства…»
У четвер, 8 травня, в українському парламенті очікують неабияких пристрастей. Народні депутати за пропозицією уряду голосуватимуть за ратифікацію багатостраждальної міждержавної угоди між Україною і США «Про створення Інвестиційного фонду відбудови США-Україна та партнерство у сфері критичних корисних копалин»
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/532262/uhoda.jpg)
1 травня цей документ, появі якого передувала лютнева скандальна перепалка у Білому домі між президентами Трампом і Зеленським, скріпили своїми підписами у Вашингтоні перша віцепрем'єрка, міністерка економіки Юлія Свириденко та міністр фінансів США Скотт Бессент. Тепер «добро» мають дати українські законодавці.
Влада каже про відповідність цієї «ресурсної» Угоди Конституції, нашим євроінтеграційним планам, про те, що ця домовленість принесе Україні користь, гарантуватиме військову, економічну та інші види співпраці зі США, служитиме нашим національним інтересам. Тому, мовляв, парламентарії повинні її візувати. Більш стримано, навіть з певним скепсисом сприймають Угоду в опозиції та в експертних колах. Опонентів насторожує, що у стратегічному документі не прописано безпекових гарантій для України, а частина Угоди утаємничена. Це і породжує тривогу за наслідки. Такі побоювання почули ми і з уст провідного вітчизняного експерта із міжнародних безпекових та енергетичних відносин, президента Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайла Гончара.
Перший варіант був відверто здирницьким
— Підписана угода про надра — економічна, військова, геополітична? Якої із цих ознак у ній найбільше?
— Цей договір найперше має економічне спрямування. Важлива не тільки сама Угода (у підписаному вигляді вона виглядає цілком пристойно), скільки підходи обох сторін, які не збігаються, — вони проявилися у період її обговорення і ухвалення. Перший двосторінковий варіант був дискримінаційним, відверто здирницьким щодо України. Логіка української сторони полягала у тому, що укладання таких міжурядових угод повинно супроводжуватися і наданням гарантій безпеки Україні з боку Сполучених Штатів. Це мало би бути або частиною цього договору, або ж окремою угодою у пакеті домовленостей. Це виглядало б цілком логічно. Бо ні американський, ні будь-який інший інвестор не прийде реалізовувати свої проєкти у країні, де існують незастраховані воєнні ризики. Позиція наших партнерів у цьому питанні була категоричною: сказали, що не розглядатимуть питання про надання Україні будь-яких гарантій безпеки. Єдине, що згодом зауважив Трамп, присутність американських компаній в Україні для роботи у рамках підписаної Угоди і буде гарантією безпеки України.
Це абсурд. Присутність американського бізнесу в Україні гарантією нашої безпеки не є. Ми вже це проходили у 2014 році, коли дві американські та одна європейська компанії чкурнули з України, як тільки росіяни захопили Крим і вторглися у Донецьку та Луганську області. За логікою Трампа, російські окупанти не мали б цього робити. Але, як бачимо, їх це не стримало.
У Верховній Раді збираються ратифікувати «ресурсну» угоду. Але, крім цього публічного документа, є ще дві закриті угоди — комерційна і технічна. Важливо, про що йдеться у них…
— Бо, як мовиться, диявол криється у деталях…
— Саме так. Треба читати те, що написано дрібним шрифтом. Є підозра, що все, неприйнятне для української сторони, розіпхали по закритих угодах. Рамкова домовленість визначає межі, за які виходити не можна. Але для того й існують такі юридичні хитрування з додатками, які можуть легалізувати можливість іншого трактування положень основної угоди. Як наслідок, буде не те, на що розраховуємо. Виглядає підозрілим намагання тримати наших парламентаріїв за дурнів, не надавши їм навіть базової інформації, про що йдеться у двох інших, закритих угодах, які є невід'ємними додатками базової.
Кажуть: ми повинні все безумовно погодити, оскільки США мають надати нам подальшу військово-технічну допомогу. Бо начебто Трамп продемонстрував добру волю. Насправді йдеться про «смішні» гроші - Україні виділили 50 млн доларів і додатковий пакет на 300 млн доларів з гаком. Наші транспортні літаки «Руслани» тягають в Україну фюзеляжі старих літаків F-16 — для їх канібалізму на запасні частини…
— Це явно не те, на що ми чекали…
— Так. У нас проблема із боєкомплектами для зенітно-ракетних комплексів «Петріот». Незрозуміла ситуація із постачанням цих двох додаткових комплексів з Німеччини і Греції, про що повідомили у США. Греки спростували таке постачання. Якщо існує якась ув’язка між швидкістю підписання «ресурсної» угоди і наданням військової допомоги, це має бути оформлено. Як тільки американська сторона відповідно до Угоди з нами отримає своє, вона забуде про власні зобов’язання. Тим паче, якщо ті мають вербальний характер, якщо про них домовилися на словах. Поведінка Трампа непередбачувана: сьогодні обіцяє одне, завтра може бути протилежне, післязавтра — взагалі щось незрозуміле. Якщо все чітко не обумовлено — наприклад, про двосторонню вигоду, паритетні засади, відкритість, прямі інвестиції - то сподіватися на успіх справи марно.
— Які аргументи українська команда використала для того, щоб ця угода для нас не була кабальною, «мародерською»?
— Не знаю подробиць переговорів, але, думаю, наша делегація наполягала на правовому підході до справи. Переконувала, що попередня позиція американців може призвести до визнання цієї угоди юридично нікчемною. Що вона порушуватиме не тільки принципи ділової етики, а й правові засади підписання документів такого роду. Тим більше, коли йдеться не про комерційну оборудку двох приватних компаній, а про міжурядову угоду. Гадаю, цей аргумент американська сторона сприйняла. І оскільки угодою займався не сам Трамп, гору взяв здоровий глузд.
З примусом росії до миру в Америки не вийшло…
/wz.lviv.ua/images/articles/2025/05/%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B8.jpg)
— Що від цієї угоди виграє Україна? Чи допоможе вона якимось чином зупинити війну, про що кажуть за океаном? Чи правда, що її підписання — шанс продовжити таку важливу військову співпрацю зі США?
— Війну можна спинити тільки в один спосіб — розгромити росію. Все решта до цього стосунку не має. У тому числі - «ресурсна» угода. Єдине (якщо не буде якихось хитрувань з боку адміністрації Трампа), вона може посприяти нам у придбанні американської зброї і боєприпасів до неї. У цьому єдина перевага. А те, що кажуть про інвестиції, критичну мінеральну сировину, рідкісноземельні метали, швидких результатів не дає. Не може давати навіть у мирних умовах. Коли іде війна, навіть малий інвестор не ризикне займатися своїм проєктом в умовах невизначеності, щоб його гроші «згоріли»…
Якщо за цією Угодою не стоїть якесь шахрайство Трампа, яке може бути певним елементом гри між Вашингтоном і москвою, нам доведеться погодитися на її ратифікацію. Але тільки тоді, коли буде чітко зрозуміло, що після її узаконення почнемо отримувати необхідне нам озброєння. Щоб у його постачанні не було перерви.
Головне питання, яке ми хотіли вирішити укладенням «ресурсної» Угоди, — примус росії до миру через заохочення Сполучених Штатів до жорстких дій проти путіна. Малися на увазі жорсткі санкції проти москви і поставки зброї нам. Але цей підхід американська сторона відкинула. Надалі треба бути уважними щодо намірів Вашингтона — щоб не вийшло так, що США отримають від нас усе, що хотіли, а ми — залишимося ні з чим. І щоб не сталося так, що предмет угоди виявився в руках якоїсь третьої сторони, за якою стоять росіяни. Для прикладу, йшлося про долю Запорізької АЕС. Американське бачення було таким: станція повинна працювати, але одна половина її енергоблоків має давати електроенергію Україні, інша — росії. Це абсурд!
За кота у мішку голосувати не можна
— Чи знайдеться у Верховній Раді 226 голосів для ратифікації цієї угоди?
— На народних депутатів чинять пресинг, щоб натиснули зелені кнопки. При цьому забувають одне: коли з’ясується (а з часом так і буде), що саме криється за цією Угодою, уряд і нинішня влада, рівень довіри до яких і так невисокий, зазнають серйозного іміджевого удару. Нехтувати цим на догоду якимось бізнесовим інтересам, де немає місця перейманню безпекою України, неприпустимо.
— Ми так зрозуміли: якби вам випало бути народним депутатом, не підтримали б цей міжурядовий договір…
— Можливо, з депутатами проведуть якесь закрите засідання парламенту чи збори очільників фракцій за участі президента чи урядовців і дадуть пояснення щодо тих двох закритих угод: що у них? Без цього отримаємо кота у мішку. А як за кота у мішку можна голосувати? Парламентарії відповідають за ухвалені рішення. Мені було б складно проголосувати, якби не розумів підтексту, який закладено в Угоді. Якби влада пояснила депутатам, що в обмін за Угоду нам дадуть крилаті ракети, «петріоти», F-16 із сучасними ракетами, які діставатимуть москалів всюди, де нам потрібно, — тоді це інша річ. А коли є невизначеність, непевність… Пригадуєте, торік у нас підписали чотири десятки угод про гарантії безпеки? Це не були дієві угоди — лише набір макулатури!
— В одному з інтерв'ю президент Зеленський видав різку сентенцію на адресу опозиції. Запропонував американській владі позбавляти своїх віз народних депутатів України, які не підтримають ратифікацію «ресурсної» Угоди. Чи не є це політичним тиском однієї гілки влади на іншу? Чи це припустимо у демократичній країні? Опозиція, авторитетні політичні аналітики — як-от експосол України у США Валерій Чалий, ексчлен ЦВК Андрій Магера називають такі висловлювання виявом диктатури…
— Неприпустимо апелювати до іншої країни із закликом покарати, вдатися до репресивних заходів проти законодавців своєї країни! Мені важко уявити, що хтось із лідерів іноземних держав вдавався б до таких речей. Подібні заяви дають підстави стверджувати про політичні переслідування, про диктатуру. Такі дії дають аргумент ворогу. Це хибний шлях! Можливо, президент хоче, щоб цю угоду не було ратифіковано? Тоді його заяви — це саме той шлях, яким її не буде ратифіковано. Зазнавши приниження, депутат навряд чи буде слухняно виконувати те, що йому накажуть. Це не посприяє консолідації суспільної думки. Треба знаходити правильні підходи. Скажімо, пояснювати, чому слід ратифікувати «ресурсну» Угоду, що саме у результаті цього матимемо. І чого не матимемо, якими будуть ризики та проблеми, якщо схвалення її проігноруємо.