«Своєю кіносагою про повстанця Червоного хочемо підвищити самоповагу українців до того, що було у нашій історії…»
Як виходець із Севастополя Володимир Філіпов продюсував зйомки у Галичині фільму про воїна УПА
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/410140/filipov.jpg)
Наш сьогоднішній співрозмовник Володимир Філіпов — гуру українського кіномистецтва, відомий кінопродюсер. Під його «патронажем» знято 15 повнометражних фільмів. Серед інших глядачам врізалися у пам’ять його захоплюючі стрічки «ТойХтоПройшовКрізьВогонь», «Гніздо горлиці», «Іван Сила», «Коли падають дерева», «Іній». Одна з чергових творчих удач продюсера — історичний фільм за сценарієм Андрія Кокотюхи «Червоний». В образі головного персонажа Данила Червоного створено збірний портрет борця за українську незалежність періоду 40−90-х років минулого століття — з його перемогами і поразками, надіями, сумнівами, але з твердою вірою у правильність свого вибору. Життя воїна УПА Червоного так захопило творців фільму, що вони вирішили зняти кілька продовжень картини — аби у всій повноті показати витоки героїзму учасників національно-визвольних змагань, мотиви їхньої боротьби, їхні драматичні і щасливі долі…
Своє інтерв’ю з Володимиром Філіповим ми розпочали із питання про те, що спонукало його взятися за таку складну тему.
— Над моїм першим прокатним фільмом «ТойХтоПройшовКрізьВогонь» (2011 р.) я працював разом із режисером Михайлом Іллєнком. Саме з того часу дію за формулою «Ми — для нас — про себе». У своїй творчості розповідаю про нас з вами, наші будні, наше суспільство. Бо якщо цього не робитимуть українці, за них це робитиме хтось інший. І нам показуватимуть кіно з викривленою правдою — таке, як російський «Матч», де негативні герої розмовляють українською, як скандальний фільм-фентезі «Ми із майбутнього-2» (цю стрічку, яка дискредитує вояків УПА, теж знімали російські режисери). Або ж з іншого боку нашого кордону зніматимуть про українців провокаційні фільми на кшталт «Волині». І що ми будемо тоді говорити? Що це їхнє художнє трактування нашої історії?
Якщо людина мовчить, про неї будь-хто інший на свій лад може розповісти що завгодно. Нас всілякими способами змушували замовкнути. Розказували, що наше кіно неефективне, що воно нікому не потрібне, розповсюджували інші небилиці. Своєю роботою я хочу донести українцям частинку їхньої історії.
— Як глядача, громадянина — чим вас захопила постать Червоного?
— У нас є можливість вперше за час Незалежності, послуговуючись документальними джерелами різних часів, простежуючи непрості долі багатьох людей, створити об’ємну кіносагу, в якій скласти узагальнений образ борця за незалежну Україну. Раніше за такий масштабний проєкт не брався ніхто.
Наша мета — зробити цикл фільмів про Червоного, починаючи із довоєнних і завершуючи 1991 роком, коли було проголошено українську незалежність. У фільмі «Червоний. Без лінії фронту» йдеться про події польсько-українського протистояння у 1937-му, становлення Червоного як патріота. Потім буде фільм «Червоний. Вогняне коло» — про Другу світову війну. Центральною у нашій кіносазі стане стрічка «Червоний. ГУЛАГ» — про поневіряння упівця у радянських концтаборах, втечу звідти. Згодом плануємо зняти серію «Червоний. Західний рейд». У ній ітиметься про 10 тисяч воїнів УПА, які по війні пішли через Карпати, Чехію в Італію, у табір переселених осіб, — і у такий спосіб по завершенні Другої світової війни на Заході збереглася українська діаспора, яка із закордону продовжила боротьбу за нашу державну незалежність…
/wz.lviv.ua/images/interview/2020/04/92676301_217856012876028_5034603493785075712_n.jpg)
Щодо історичних аналогій у фільмі. Якось під час перебування у тернопільському Музеї політв’язнів я побачив фотографію вояка УПА Омеляна Польового. У нього трохи інша доля, ніж у нашого кіношного героя. Він не втікав з ГУЛАГу, відсидів у сибірських таборах 25 років, у 70-ті роки повернувся додому. Але що у його долі дуже цінне для мене як кіномитця (і ця історія увійде у нашу кіносагу про Червоного) — Омелян Польовий дожив до Незалежності. Він бачив, як у Тернополі зносили пам’ятник комуністичному диктатору Леніну, як над тамтешньою міською радою піднімали синьо-жовтий прапор…
Спогади колишнього старшини УПА Максима Скорупського ляжуть в основу іншого нашого фільму про Червоного — про його боротьбу у часи Другої світової війни. А те, що ми зняли у своїй стрічці про післявоєнний ГУЛАГ, ґрунтувалося на спогадах учасника Норильського повстання. Я з ним зустрічався у Кривому Розі, отримав у подарунок написану ним книгу…
Образ Данила Червоного створено із доль сотень людей, які прожили життя своє з ідеєю відродження України. Розповідати про це — дуже важлива справа. Такого матеріалу сучасникам бракує. Мати таку кіносагу вкрай потрібно для нас з вами, для наших дітей і онуків. Ніхто інший, крім нас, не створить такого правдивого образу українця.
— Справді, це важливо, бо довкола теми Української Повстанської Армії навіть у нашому суспільстві багато міфів…
— Коли говорять про УПА, то в уяві декого постає закинутий хутір, ліс, криївка — щось маленьке і замкнуте у собі. Обмежене, локальне. А для мене було дуже важливим показати масштабність цього явища. Показати, що події національно-визвольного руху на теренах України відбувалися за участі високоідейних, освічених, цілеспрямованих людей, зокрема студентів. Що не лише селяни йшли воювати проти своїх гнобителів. Згадайте, провідник ОУН Степан Бандера був сином священника, навчався у вищому навчальному закладі. Ми у своєму фільмі і Червоного робимо сином священника.
Ми хочемо зламати стереотипи у нашій свідомості щодо тих подій, які відбувалися у 40−50-х роках. Зламати цю парадигму і підвищити власну відповідальність, самоповагу українців до того, що було в нашій історії.
— На якій стадії «написання» вашої кіносаги?
— Другий з її фільмів — «Червоний. Без лінії фронту» уже на завершенні. Зйомки закінчено, зараз у нас монтажний період. Сподіваємося, що ситуація із коронавірусом не зупинить цей процес. Розраховуємо, що до серпня наші кінотеатри відновлять роботу, і на День Незалежності зможемо показати цей патріотичний фільм.
— Чи не складно було відтворювати події далекої минувшини?
— Весь фільм знято у двох містах на Тернопільщині — Кременці і Бережанах. У Кременці відмінно збереглося приміщення ліцею, там зняли кілька сцен. Однак саме місто для зйомок подій 40-х років минулого століття у Галичині нам не підходило: надто багато у ньому сучасної архітектури. А от у Бережанах атмосфера довоєнних років збереглася.
Я дуже задоволений роботою там. Переглядав робочий матеріал — все вийшло дуже добре! Навіть посеред теплого періоду зйомок нам вдалося організувати штучний сніг. Завдяки професійній роботі нашої команди і багатьох добровільних помічників глядач цього вимушеного прийому не помітить…
Користуючись нагодою, хотів би через вашу газету передати велику подяку всім без винятку, хто допоміг при зйомках і у Бережанах, і у Кременці. Скажу відверто: якби не злагоджена робота цих людей, у нас нічого б не вийшло.
Дуже предметно нам допомагала Тернопільська КіноКомісія, її керівник Леонід Бицюра. Ця структура повністю організовувала в області всі наші зйомки. Ми не впоралися би і без іншого партнера — Одеської кіностудії, яка надала нам костюми, величезну частину реманенту і всього іншого, що було потрібне на знімальному майданчику. Багато допоміг приватний підприємець з волинського Турійська Роман Микитюк — надав велику кількість свого транспорту. Таку ж допомогу отримали ми і від Тарас Демкури із Тернополя. Раритетні автівки, які побачать глядачі у фільмі, — це все його.
Особливо добрим словом хочу згадати міського голову Бережан Володимира Музичку, який героїчно переніс те, що ми протягом дев’яти днів «окупували» це місто. Все воно було підпорядковане зніманню кіно. Ми моталися, як божевільні, по центру Бережан, знімаючи сцени, заходили у підвали мерії, голова дав нам можливість знімати у її дворі. Нам у всьому йшли назустріч. Раз за разом ми набирали потрібні нам кадри — слава Богу, все відбулося так, як планували.
Знімати «Червоного» у Бережанах і першого разу, і наступного нам запропонував громадський діяч Володимир Якимів. Якби не його ініціативність, навряд чи ми зупинили б свій вибір на цьому місті. Володимир організував для зйомок потрібних для фільму людей, виконав багато іншої роботи. У титри нашого фільму внесемо прізвища всіх тих, хто доклався до доброї справи. Кожен з них вніс свою частку. Кожен настільки допоміг нам, що якби витягнути хоча б один камінчик із цього «будинку», стіна завалилася б. Це була плідна колективна робота!
— Приємно, що ви, хоч і не є вихідцем із західної частини України, у своїй творчості так пройнялися подіями, що відбувалися у ній…
— Народився я у Севастополі. Із Криму переїхав до Києва у 2000 році. Непросто йшов до усвідомлення багатьох подій нашого минулого. Скажу вам чесно: мою свідомість дуже змінило відвідування Музею політв’язнів у Тернополі…