«Зарано говорити про „зраду“ чи „перемогу“. Попереду дуже важкий процес…»
Обмін утримуваними — лише ланка великого пазла
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/397257/makitra.jpg)
Повернення в Україну наших полонених моряків і політичних бранців супроводжувалося не тільки фанфарами, а й тривожним барабанним дробом у бік президента Володимира Зеленського як очільника переговорного процесу з української сторони. Поки захоплена довгожданою і радісною подією публіка не скупилася на компліменти Зеленському, опоненти загинали пальці, перелічуючи свої доводи, чому не варто переоцінювати результат «обмінної» угоди з Кремлем і недооцінювати можливу ціну «супровідних» домовленостей. Звучали і звинувачення (від розвалу «антипутінської коаліції» через буцімто надмірну поступливість у перемовинах з Москвою до ледь не пособництва Кремлю через видачу Росії важливого свідка у справі про збиття над окупованим Донбасом малайзійського «Боїнга»), і застереження («тільки б обмін не став першим кроком до так званого миру на капітуляційних для України умовах!»). Про перспективи та ризики великої гри у політичні шахи між Росією й Україною за участі західних «гросмейстрів» — у розмові з політекспертом Ярославом Макітрою.
— Що прочитується за кадром домовленостей, результатом яких став обмін утримуваними? І чи виправдані застереження, що у подальшому цей великий політичний пазл може скластися не на користь України?
— Що залишилося за кадром процесу, складно судити, оскільки повною інформацією володіють одиниці. Але те, що обмін є частиною загальної домовленості і кроком до її досягнення, очевидно. Більше прояснити ситуацію і розставити крапки над «і» може анонсована (наразі без дати. — «ВЗ») зустріч «нормандської четвірки», якщо вона відбудеться. Можна очікувати, що на цій зустрічі будуть озвучені позиції сторін щодо подальшого руху — у напрямку або реалізації Мінських угод, або, можливо, до якоїсь іншої форми, бо «Мінськ» вже вичерпав себе як у часі, так і у смислах.
Те, що вдалося повернути з Росії стільки людей (причому у списку чимало знакових прізвищ), — величезний плюс, і не лише особисто для президента. Навіть ті, хто є опонентами Зеленського, схвально оцінили результат. Плюс для держави у тому, що вона продемонструвала українським громадянам — за них готові боротися, незважаючи на те, що ситуації різні трапляються. Одна річ — історія з Олегом Сенцовим чи моряками, які виконували військове завдання. Інша — коли українці під час війни їдуть до Росії без нагальної потреби, а потім Україна повинна віддавати за них злочинців. Тут слушно виникає питання до таких громадян: для чого це робити?
Процес зрушився з мертвої точки. Але, крім позитивних моментів, є і загрози: чи не буде підміни понять, коли у те, що назвуть «миром», запакують і амністію для бойовиків, і виконання усіх тих пунктів Мінських угод, які можна вважати капітуляцією для України?
— Вважаєте, що Зеленський може на це піти, розуміючи наслідки такого кроку?
— Повне виконання того, що передбачено Мінськими угодами, складно уявити. Коментуючи свою розмову з Путіним, президент Зеленський вже заявив, що змін до Конституції щодо особливого статусу Донбасу категорично не буде. Швидше за все, будуть якісь інші домовленості, умовно кажучи, «Мінськ-3». І тут потрібно розуміти, чого хочемо на виході. За великим рахунком, стоїмо перед вибором із двох варіантів: перший — це спроба знайти компроміс, відновити контроль над окупованими територіями на максимально допустимих для України умовах і з розрахунком, що перетравимо усе це та з часом наведемо там лад; другий — відгородитися від цих територій, оточити їх парканом і на певний період забути про них. Усі інші сценарії ведуть до масштабного кровопролиття: як спроби звільнення згаданих територій за нинішньої ситуації, так і відмова від будь-яких контактів з Росією. Хоча у будь-якому разі говорити про те, що загрози великої війни немає, зарано. Як зарано давати однозначні оцінки ситуації у контексті «зрада» чи «перемога». Попереду — дуже важкий процес. Усе залежатиме від подальших переговорів.
— Чи готова Україна запропонувати свій чіткий план розв’язання ситуації? І чим обумовлене ваше припущення, що анонсована зустріч у нормандському форматі може не відбутися?
— Щодо плану, то пакет рішень, можливо, вже є. Питання у тому, наскільки люди, причетні до цих рішень, керувалися розумінням ситуації, обставин, за яких напрацьовані рішення ще потрібно буде ухвалити. Ці люди не повинні забувати, до чого призвела, скажімо, спроба внести зміни до Конституції щодо особливого статусу Донбасу за президентства Петра Порошенка: події 31 серпня 2015 року, коли під Верховною Радою загинули нацгвардійці.
Чому може зірватися зустріч «нормандської четвірки»? Це може статися з ініціативи як Росії, так і України. Зрив зустрічей не завжди негатив. Інколи й у наших інтересах як вдаватися до таких кроків, так і не виконувати певні домовленості.
— Чого очікувати у «нормандському діалозі» від Берліна і Парижа, зважаючи на застереження щодо помітного західного потепління у стосунках з Росією?
— Таке хитання не відбулося лише тепер, на старті президентства Зеленського. Це радше черговий етап потепління. В Європі бояться, щоб війна не поширилася на їхню територію. Водночас там втомилися та сподіваються, що вдасться оживити переговорний процес і, як мінімум, заморозити конфлікт.
По деяких позиціях президент Зеленський перебуває у значно вигідніших умовах, ніж його попередник. І йдеться не тільки про те, що у Порошенка не було такої тотальної підтримки суспільства, такого масштабного рівня довіри. Дедалі складнішою стає ситуація у Росії, і не лише економічна. Похитнулися електоральні позиції Путіна. Усе це дає підстави говорити, що шанс дотиснути Кремль, змусити його відмовитися від цілого ряду речей, є.
— За перевагами президента Зеленського, які ви перелічили, водночас криються і серйозні ризики. Заколисування високим рівнем підтримки може обумовити масштабні помилки з відповідними наслідками.
— Синдром переможця — ризикована річ. На хвилі успіху можна втратити пильність, відчуття реальності і справді припуститися кардинальних помилок, які можуть вдарити не лише по президентові, а й по державі у цілому. Між «перемогою» і «зрадою» коротка дистанція. Та й залежність президента від думки більшості, яка не завжди правильна, теж несе у собі ризики. Застережень багато. Але ми у грі, і маємо шанс на перемогу.