«Найбільше повноважень щодо конкурсного відбору і найбільше можливостей для маніпуляцій — у Вищої кваліфікаційної комісії суддів»
Експерт Роман Куйбіда — про ризики «прозоро-закритого» конкурсу до Антикорупційного суду
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/380954/kuybida.jpg)
На тлі гучних скандалів, які супроводжували торішній конкурсний відбір до Верховного суду, нинішній конкурс до Вищого антикорупційного суду (ВАС) ледь не зразково-показовим виглядає. У Вищій кваліфікаційній комісії суддів, яка проводить «кастинг», звітують, як усе відкрито і прозоро, «стрімлять» в Інтернет відео з кандидатських іспитів. Уже й результати першого етапу конкурсу (тестування провели 12 листопада) на сайті виставили. Другий раунд теж позаду (14 листопада кандидати до ВАС виконували практичне завдання). З 270 кандидатів, яких допустили до участі у конкурсі (загалом документи подали 342 претенденти), до другого іспиту дійшли 156. Попереду — співбесіди та фінальний рейтинг, який і визначить, хто отримає 39 антикорупційних мантій (27 — у ВАС, ще 12 — в Апеляційній палаті). І тут ні закон, ні залучення до конкурсу міжнародних експертів не гарантують, що отримаємо сліпий і глухий Антикорупційний суд. Тільки сліпий і глухий не до справ про топ-корупцію, а до політичних замовлень і «ляльководства»… Про сумнівних кандидатів, підводні камені і можливі «сюрпризи» конкурсного відбору до ВАС — у розмові з експертом зі судової системи, заступником голови правління Центру політико-правових реформ Романом Куйбідою.
/wz.lviv.ua/images/interview/2018/11/sup.jpg)
— Серед кандидатів, які подалися на конкурс до Вищого антикорупційного суду, засвітилося значно менше персонажів із нашумілою репутацією, ніж це було на торішньому конкурсі до Верховного суду. Проте громадські організації, активісти, які детально аналізували кандидатські досьє, кажуть, що ризики можуть приховуватися і за «сірими конячками», прізвища яких не на слуху, але які можуть бути опосередковано пов’язані з тими чи іншими групами впливу.
— У списку є відомі і менш відомі люди. Є ті, до кого можуть виникнути питання, але є і гідні кандидати. Вибирати є з кого. Справді багато людей, щодо яких інформації особливо немає. Якщо існують підозри про можливі сумнівні зв’язки, це потрібно доводити й обов’язково оприлюднювати. На такі сигнали мала б відповідно реагувати Громадська рада міжнародних експертів: ініціювати розгляд на засіданні Вищої кваліфікаційної комісії суддів і голосуванням приймати рішення щодо таких кандидатів. Але тут важливо розрізняти ситуації. Якщо, скажімо, йдеться про адвоката, який здійснює захист у кримінальних справах, то не варто оцінювати його по клієнтах.
— Якщо вже згадали про адвокатів: як сприйняли заявку на участь у конкурсі до Антикорупційного суду адвоката Ігоря Мокіна, який захищає керівника «РИА Новости Украина» Кирила Вишинського у справі про держзраду?
— Адвокат надає юридичну допомогу будь-кому, хто до нього звернувся. Принаймні має це робити. Навіть якщо йдеться про клієнта, якого суспільство вважає найбільшим негідником.
— Але в адвоката є вибір. У Мокіна він теж, очевидно, був…
— Кожен має право на захист, навіть найгірший злочинець. Тому у цьому конкретному випадку щодо кандидатури Мокіна особисто у мене застережень немає. Інша річ, якби на конкурс до Антикорупційного суду подався адвокат, який допомагає клієнтам у схемах з офшорами, відмиванням коштів.
— Чим керувалися, подаючи заявки на участь у конкурсі до Антикорупційного суду, служителі Феміди, котрі засвітилися у скандалах із деклараціями, сумнівними статками? Та ж Мальвіна Данилова, розкішне життя якої зацікавило не лише журналістів-розслідувачів, а й «домушників» (ні пограбованого маєтку, ні вкрадених з нього 500 тисяч доларів готівки в е-декларації служительки Феміди не виявилося). Суддя Олег Чернобай, в якого «золота» теща-пенсіонерка: накупила автопарк зі шести автівок і віддала у користування улюбленому зятю. Суддя Любов Токмілова, яка на подаровані мамою 149 тисяч гривень примудрилася купити Range Rover уп’ятеро дешевше, ніж мав би коштувати. І це ще не весь список «добропорядників».
— Думаю, діяльність ВККС продемонструвала таким людям, що на багато речей можна заплющувати очі. Це як сигнал: навіть якщо до тебе є серйозні претензії, шанси залишитися у кріслі чи навіть вище пересісти у тебе все одно є.
Чи потраплять кандидати, щодо яких є обґрунтовані сумніви, до фінального рейтингу, залежить від ВККС. На жаль, під час конкурсу до Верховного суду такі випадки були непоодинокими (до списку 120 переможців потрапили 30 осіб, які отримали негативний висновок Громадської ради доброчесності. — «ВЗ»). Проконтролювати, чи усе чесно і справедливо, фактично неможливо. По суті, визначення переможців відбувається у закритому режимі. У ВККС не пояснюють, хто з кандидатів які бали і чому отримав.
— Тобто все те, за що критикували конкурс до Верховного суду, залишилося. Антикорупційний суд формують за тією ж сумнівною процедурою, яку називають відкритим конкурсним відбором?
— Нічого не змінилося. Інформації про те, скільки балів виставив тому чи іншому кандидатові кожен член ВККС, немає. Робіт, які кандидати виконували під час практичного завдання, не оприлюднюють. Якби це робили, тоді можна було б оцінити, чи адекватно виставлені за них бали, чи в одних не завищені, а в інших не занижені. Те саме і з результатами співбесіди: чим мотивовані оцінки, у ВККС не пояснюють. Якби усе це було відкритим і прозорим, претензій було б значно менше.
— Чим у ВККС мотивують небажання відкривати цю інформацію?
— Аргументи схожі до того, що, як і у випадках з ухваленням рішень суддями, має бути таємниця нарадчої кімнати. Тобто ніхто не повинен знати, хто як голосував. Кивають також на досвід інших країн. Шукають різні «чому, ні», замість того, аби усунути підстави для звинувачень, які звучать на адресу ВККС. Показово, що навіть на запити Верховного суду у справах щодо перегляду результатів кваліфікаційного оцінювання суддів ВККС не дає інформації, хто як голосував, яку оцінку виставив. Кажуть, що такої інформації не зберігають. Схоже на замітання слідів.
— То, може, варто було починати реформу судової системи не з конкурсів, а з органів, які відповідальні за їхній результат і довіра до яких кульгає?
— Система, в якій задіяні ВККС, Вища рада правосуддя (ВРП) у їхньому нинішньому складі, не спроможна провести серйозні реформи. Це не агенти змін, а у більшості ті, хто хоче зберегти статус-кво. Показують видимість роботи, демонструють свою значимість. На це витрачаються величезні ресурси. Члени ВККС, ВРП отримують захмарні, за українськими мірками, зарплати (за минулий рік голова ВККС Сергій Козьяков задекларував 2,7 мільйона гривень «трудових», голова ВРП Ігор Бенедисюк — 2,9 мільйона. — «ВЗ»). Дехто за рік не отримує стільки, скільки вони за місяць заробляють. Але результат, який вони показують, як на мене, мізерний. Свідченням цього є і показники кваліфікаційного оцінювання суддів. Рівень відсіювання суддів за результатами цих процедур дуже низький — менше 10 відсотків.
Багато хто ставить питання: давайте спочатку переатестуємо тих, хто проводить атестацію суддів. Але це досить складне завдання. Виходить, що треба сформувати ще якусь комісію, і так можна безкінечно продовжувати.
Формування якісно нової ВККС, щоб там були і представники громадськості, — мета дещо віддаленішої перспективи. Зараз принаймні потрібно мінімізувати можливості для маніпуляції результатами конкурсів. А це можна зробити, лише домігшись того, аби «кухня», хто, кому і за що виставив такі-то бали, була відкритою. Найбільше повноважень щодо конкурсного відбору і найбільше можливостей для маніпуляцій — у ВККС. Вона визначає переможців.
— А роль Вищої ради правосуддя яка?
— ВРП може відмовитися вносити подання (президентові — на призначення суддями. — «ВЗ») щодо окремих кандидатів із поданого ВККС рейтингу. У конкурсі до Верховного суду відсіяли двох. Хоча мали повноваження і могли відсіяти значно більше кандидатів, до яких були серйозні претензії, обґрунтовані сумніви.
— Ті, хто сподівається на створення в Україні максимально незалежного Антикорупційного суду, великі надії покладають на Громадську раду міжнародних експертів — як на фільтр, через який у ВАС не мали б просочитися сумнівні претенденти на мантії. Чи впораються «міжнародники» зі своєю роллю, зважаючи на те, в яких рамках, у тому числі і часових, їм доведеться працювати?
— Усі кандидатури, з яких сформували Громадську раду міжнародних експертів, як на мене, доволі достойні. Інша річ — чи дадуть їм нормально працювати. Строки для роботи цієї комісії дуже стислі. Після того, як підіб’ють підсумки конкурсних іспитів, буде місяць для того, аби провести співбесіди з кандидатами. Але тут питання не лише у часі, а й у тому, чи будуть створені умови для роботи Громадської ради. Чи дадуть її членам доступ до державних реєстрів, можливість проаналізувати письмові роботи, щоб можна було оцінити і рівень знань кандидатів? Не впевнений, що ВККС дасть можливість міжнародним експертам повноцінно виконати покладену на них місію. Навіть на технічному рівні можна легко створити проблеми. Хочете доступ до реєстрів? Будь ласка: сідайте у ВККС і працюйте. Але при цьому можуть навіть перекладачів не допустити. Формально вимога закону дотримана (доступ до реєстрів є), але яким може бути результат такої роботи, якщо людина не знає української мови?
Щодо часових рамок, то не виключено, що у місяць можуть і не вкластися. Так само, як ВККС, наприклад, не вклалася у строки щодо відбору суддів до Верховного суду.
— У ВККС обіцяють остаточні результати конкурсу у лютому. Отримаємо Антикорупційний суд ще до президентських виборів, чи не факт?
— Думаю, до президентських виборів — реалістичний термін. Але питання: чи отримаємо якісно той Антикорупційний суд, на який сподіваємося? Побачимо, наскільки спрацюють політичні впливи. На жаль, нинішня процедура конкурсного відбору не запобігає можливостям такого впливу (конкурс до Верховного суду продемонстрував це «в усій красі»). Фінальний результат все одно буде вибудовувати ВККС, без міжнародних експертів. Останні матимуть вплив хіба що на відсів окремих кандидатур. Якщо «міжнародники» зможуть вплинути на те, аби деякі кандидати стали аутсайдерами конкурсу, то переможців все одно визначатиме ВККС. Від неї залежатиме, хто буде рекомендований до призначення у Вищий антикорупційний суд.
Фото dt.ua