«Пам'ятаю, як замість виборчої комісії голоси рахував „Беркут“…»
Екс-заступник голови ЦВК Андрій Магера згадує перебіг виборчих процесів за режиму Януковича і розмірковує про нові виборчі баталії
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/380082/magerab.jpg)
Минув перший місяць роботи нової, з дуже важкими потугами утвореної, Центральної виборчої комісії. Вона вже зробила перші підготовчі кроки до березневих виборів президента — запросила у Кабміну фінанси для виготовлення виборчої документації. Аналіз діяльності теперішнього складу ЦВК ще попереду. А нині ми поспілкуємося з Андрієм Магерою, людиною, яка високопрофесійно пропрацювала у ЦВК дві попередні семирічні каденції. Яку називали совістю цієї інстанції, яка своєю державницькою позицією запобігла багатьом негативним процесам у країні. Говоримо з паном Андрієм про виборчі події минулі і ті, що нас чекають.
— Пане Андрію, ось уже кілька тижнів ви не ходите на роботу у ЦВК, де пропрацювали останні чотирнадцять з половиною років. Чим займаєтеся тепер, після відставки?
— Я зараз, образно кажучи, насолоджуюся відпочинком. Маю певні зустрічі, беру участь у різноманітних заходах, де моя думка цікава іншим. Найближчим часом планую завітати до Львова, де зустрічатимуся зі студентами університету імені Франка і Українського католицького університету. Читатиму лекції на виборчі теми. У середині листопада на запрошення Венеційської комісії поїду на цікавий міжнародний форум у Туніс. Обговорюватимемо там питання про роль незалежних органів у житті держав.
/wz.lviv.ua/images/interview/2018/11/cvk-magera.jpg)
— А нову постійну роботу собі вже підшукали? Можливо, знову підете працювати у державні органи? А, можливо, пов’яжете свою подальшу кар’єру з великою політикою?
— Балотуватися у народні депутати точно не планую. Працювати у державних органах — теж, ця сфера діяльності зараз мене не цікавить. Розглядаю декілька інших варіантів. Не виключено, що повернуся до приватної юридичної практики.
— Колись політологи вважали вас близьким до Арсенія Яценюка. Чи не маєте наміру офіційно стати членом його команди? У вас величезний виборчий досвід, який у найближчий рік міг би стати у пригоді не одній партії?..
— Те, що минулої каденції мене до ЦВК висувала партія «Народний фронт», зовсім не означає, що я є її членом чи якоюсь мірою до неї афілійований. З Арсенієм Яценюком не зустрічаюся, дружніх стосунків не підтримую — як і нема між нами поганих стосунків. Але якщо надійдуть пропозиції щодо політичного консультування з проведення виборів, то я, безумовно, розгляну їх — чи то від «Народного фронту», чи то від іншої політичної сили державницького спрямування.
— А чим зайняті ваші колишні колеги по ЦВК? Де працевлаштувалися?
— На цю тему з ними не розмовляв. Але, наскільки мені відомо, майже всі вони відпочивають — треба відновити сили, бо попередні виборчі процеси були вкрай важкими. Не маю інформації і про те, де саме продовжить свою кар’єру колишній голова ЦВК Михайло Охендовський. Гадаю, як і я, мої колеги, що називається, зважують, щоб прийняти для себе рішення.
— Крім Охендовського, вам випало працювати із ще кількома головами ЦВК — Сергієм Ківаловим, Ярославом Давидовичем, Володимиром Шаповалом. З ким робота була найбільш продуктивною, найкомфортнішою?
— Кожна з цих чотирьох осіб мала сильні сторони і слабкі. Якщо брати виборчий досвід, то, безумовно, найбільше його мали Ярослав Давидович і Михайло Охендовський. Особисті стосунки були рівними з усіма головами ЦВК. А те, що мої правові позиції досить часто не збігалися з їхніми, — вже інше питання…
— Національне антикорупційне бюро України має підвищений інтерес до Михайла Охендовського, якого, судячи з «амбарної книги», підгодовувала Партія регіонів. Чи не виникало у вас з Охендовським професійних конфліктів через його полярну політичну орієнтацію? Чи не спостерігалося у нього бажання провести через ЦВК те чи інше рішення на користь близької йому політсили?
— І з паном Охендовським, і з іншими головами ЦВК виникали всякі непрості ситуації. Часто ми голосували дружно за одну постанову, часто дискутували щодо них, часто займали різні позиції. Але я не можу сказати, що політичні погляди цієї людини накладали якийсь відбиток на стосунки з колегами і спричиняли «війну» усередині ЦВК.
— Влада задекларувала, що на нові парламентські вибори Україна піде з Виборчим кодексом. Як ви оцінюєте законодавчі новації з виборів народних депутатів, які схвалено у першому читанні? Маю на увазі вибори за відкритими регіональними партійними списками. Які шанси на підтримку цієї норми у другому читанні?
— Наш парламент чотири роки зовсім не займався виборчою реформою. Сполошилися лише тепер, згадавши один з пунктів коаліційної угоди… Ухвалити Виборчий кодекс Верховна Рада, звичайно, може. Але питання у тому, чи можна його положення так швидко адаптувати і застосувати уже на парламентських виборах 2019 року. При тому, що я є великим прихильником пропорційної виборчої системи з відкритими списками, вважаю, що для її запровадження має бути розумний перехідний період. Інакше цю виборчу систему буде дискредитовано. Відтак скептично ставлюся до того, що наступні вибори до Верховної Ради проходитимуть за новими правилами. Часу освоїти їх мало. Якщо і можна провести вибори за іншою системою, то, мабуть, одноразово варто було би повернути пропорційну систему закритого типу, яку було застосовано на виборах у 2006−2007 роках.
— Як ви оцінили б своїх «спадкоємців», які нині працюють у ЦВК? Наскільки професійною є нова команда?
— Нагадаю, що у складі чинної ЦВК залишилося двоє колег, з якими мені випала честь працювати — Олег Діденко, Катерина Махніцька. У них дуже високий професійний рівень, вони мають достатній досвід. Певною мірою, це заспокоює, що подальша робота ЦВК буде на належному рівні. Деяких нових людей у теперішній ЦВК я знаю. Абсолютна більшість рішень, які ухвалив новий Центрвиборчком, є професійними, вони відповідають вимогам закону. Але маю зауваження щодо деяких останніх рішень — про виключення з переліку призначених окремих виборів в об’єднаних територіальних громадах Донецької, Вінницької, Житомирської областей. Трохи спантеличений цими рішеннями. Не розумію, як після призначення виборів можна цей процес згортати. Постає елементарне питання: з якого часу і на основі чого відновлено попередню територіальну громаду? Відповіді на це не дасть ніхто. ЦВК, першою чергою, повинна була би поставити це питання собі: чи є вихід із цього тупика, в який себе ж загнала? Позиція Центрвиборчкому у цьому питанні помилкова. Сподіваюся, у майбутньому вона виправить її.
— Пригадайте найскладніший момент своєї роботи у ЦВК, коли доводилося не тільки мобілізовувати професійну виучку, а й проявляти громадянську позицію?
— Було кілька таких періодів. Серед них — президентські вибори 2004 року. Тоді вся країна бачила, як по державі мандрують на автобусах псевдовиборці з купою відкріпних посвідчень. Результати голосування не відповідали волевиявленню українського народу. Центральна виборча комісія замість 10-денного строку, відведеного на підбиття підсумків виборів, вже на третій день, не маючи завершених судових проваджень по округах, не розглянувши скарги від суб’єктів виборчого процесу, виходить абсолютно непідготовленою із засідання і оголошує Януковича обраним президентом. Ні до чого доброго такі поспішні рішення ЦВК не привели. Почалося протистояння в країні, яке увійшло в історію як помаранчевий Майдан…
Другий важкий для ЦВК період — 2012 рік, час режиму Януковича. Парламентські вибори, під час яких тодішня влада через правоохоронні, судові органи активно втручалася у перебіг виборчого процесу. Зокрема, можна згадати, як міліцейський спецпідрозділ «Беркут» замість виборчої комісії рахував бюлетені в одному з округів Вінницької області. Згадується, як суди у Київській області фактично перекреслювали голосування по всьому району — тільки для того, щоб переможцем стала людина, яка ці вибори програла. Незаконні судові процеси торкалися і мене персонально, й інших членів ЦВК.
— Пригадується, у 2014 році, після втечі Януковича і початку російської агресії, під загрозою були дострокові вибори і президента, і нового парламенту…
— Це справді був вкрай непростий час. Найбільшою була загроза зриву президентських виборів. Тоді з боку Російської Федерації, деяких інших держав звучали тези про те, що в Україні відбулася делегітимізація державної влади. Що тут стався державний переворот, що Української держави як такої не існує. Саме тому для України було вкрай важливо, попри всі перепони, обрати президента України, і зробити це якомога швидше. Радий, що мені разом з іншими колегами із ЦВК, із секретаріатом ЦВК, разом з окружними виборчими комісіями вдалося у непростих умовах війни провести ці вибори.