Чим корисний чай матча?
Матча підкоряє соціальні мережі всього світу. «Попри те, що ціни на неї стрімко зростають, навіть у Країні квітучої сакури зелений порошок залишається дефіцитним товаром», — пише польське видання Natura.
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/531541/matcha.jpg)
Холодний, теплий, з карамеллю, на соєвому молоці, з полуничною пінкою. Соцмережі рясніють рецептами чаю матча. Лише на Тік-Ток можна знайти понад мільйон відео, що навчають різних методів запарювання відомого японського чаю. Напій інтенсивного, зеленого кольору не лише має чудовий вигляд на фотографіях, а й привертає увагу дієтологів своїми корисними властивостями.
За глобальним трендом споживання матчі стоять «зумери» — представники покоління, яке народилося у 1995−2009 роках. Як показало дослідження американської платформи Lifesum, заради здорового харчування ці молоді люди готові пожертвувати навіть модним вбранням і Netflix. Зацікавлення чаєм, розтовченим у порошок, є настільки великим, що японці не встигають його виробляти. А проблеми з тим, щоб його купити, є навіть у самій Японії.
Американський Bloomberg з посиланням на дані Міністерства сільського господарства, лісництва та рибництва пише, що експорт зеленого чаю у 2024 році сягнув рекордної суми — 36,5 мільярда єн, зрісши на 25% порівняно з попереднім роком. Попит є настільки великим, що виробники запроваджують ліміти на замовлення дефіцитного товару, дистриб’ютори — на роздрібний продаж, проте полиці крамниць і супермаркетів продовжують зяяти пустками.
Докладається до дефіциту матчі як старіння населення (старші більше дбають про своє здоров’я, а тому більш зацікавлені у вживанні різноманітних добавок до свого щоденного раціону), так і туристичний бум. У 2024 році Японію відвідали 37 мільйонів іноземців — на 50% більше, ніж у попередньому році. Туристи буквально штурмують магазини із зеленим чаєм, щоб придбати про запас оригінальний порошок — матчу.
Неочевидне походження
Хоч матча й асоціюється з Японією, походить вона з Китаю. Сушити листя зеленого чаю та молоти його на порошок китайці почали ще у період правління династії Сун. У 1191 році японський монах Ейсай, який більшість свого життя провів у Піднебесній, повернувся на батьківщину, привізши зі собою насіння зеленого чаю, яке посадив неподалік буддійської святині в Кіото. Таким чином матча дісталася Японії.
З часом японці змінили процес виробництва чаю. Приблизно за два тижні до збору листя кущі почали закривати бамбуковими матами. Це дозволяло сповільнити ріст рослини, завдяки чому в її листі збільшувався вміст амінокислот, творячи неповторний смак і властивості чаю. Зібране листя висушували й за допомогою кам’яних жорен змелювали на дрібний порошок.
Традиційно матчу готували лише під час чайних церемоній у буддійських святинях. З часом її почали пити воїни, а пізніше — купці. Спочатку вона призначалася виключно для пишних прийомів, однак з плином часу стала елементом повсякдення. Водночас і сьогодні приготування матчі має вигляд церемонії. Щоб приготувати хорошу версію матчі, зелений порошок поєднують з водою за допомогою спеціального бамбукового віничка — часена. Завдяки цьому чай набуває ідеальної консистенції.
Багатство корисних властивостей
Матча вирізняється з-поміж інших видів чаю не тільки способом виробництва, а й багатством поживних речовин. Завдяки вирощуванню в тіні листя містить більше флавоноїдів, які сприяють процесам детоксикації в організмі.
Одним з ключових компонентів матчі є катехіни — потужні антиоксиданти, які нейтралізують вільні радикали, захищаючи клітини від пошкоджень. Дослідження показали, що зелений порошок містить аж у 137 разів більше катехінів, ніж традиційний зелений чай. Особливо важливим є епігалокатехіни (EGCG), відомі своїм протираковим потенціалом. Матча містить також L-теанін, який допомагає розслабитися та сконцентруватися, працюючи синергійно з кофеїном. Завдяки цьому вона забезпечує організм енергією, одночасно впроваджуючи у стан спокійної пильності.
Широка палітра корисних властивостей, а також унікальний колір і смак напою сприяли тому, що він з легкістю завоював Європу. Крім традиційного настою, з зеленого порошку готують смузі, морозиво, випічку і навіть вишукані страви.
Попит на японський чай не пройшов повз увагу власників кав’ярень та ресторанів, які щораз охочіше впроваджують у своє меню зелені напої й страви.
Не виключено, що вже незабаром попит на матчу зросте ще більше, оскільки науковці відкрили чергові її переваги. У часописі «Microbiology Spectrum» опубліковано статтю, яка викликала чималий ажіотаж серед стоматологів. Найновіші дослідження доводять, що японський чай гальмує ріст бактерії Porphyromonas gingivalis, яка призводить до розвитку пародонтозу — хронічного запалення ясен, котре загрожує втратою зубів.