«Домашнє огнище» на Пекарській: кам’яниця, де мешкали герої детективного роману Івана Франка
Літературні стежки Івана Франка у Львові — це не тільки численні помешкання автора, які той винаймав, поки 1902 року не оселився з дружиною у власному будиночку на вулиці Понінського, 3 (нинішня вул. Івана Франка, 152, де міститься Львівський національний літературно-меморіальний музей Івана Франка). Це ще й будівлі, де жили й бували літературні персонажі творів великого Каменяра
:format(webp)/wz.lviv.ua/images/wzhistory/_cover/528208/budynok.jpg)
У багатьох творах Франка події відбуваються у Львові. Автор називає конкретні вулиці, дільниці міста, описує будинки. Львів стає ніби окремим літературним персонажем, створюючи ту чи іншу настроєву атмосферу. Так, герої Франкового детективного роману «Для домашнього огнища» винаймають помешкання у триповерховій кам’яниці на вулиці Пекарській, 4.
Іван Франко написав цей роман 1892 року, перебуваючи у Відні, де захищав докторську дисертацію. Твір написано на основі реальних подій — гучних судових процесів у справах торгівлі людьми, що відбувалися у 1883−1892 роках у Львові. Сюжет роману майже повністю збігається з реальними газетними хроніками. Це можна пояснити тим, що Іван Франко сам писав ті хроніки й огляди судових процесів, працюючи репортером у газетах «Діло» та польській «Кур'єр львівський».
Судовий процес 1883 року відбувся над пані Вайс, яка залучала молодих дівчат до свого приватного дому розпусти, розташованого у Львові на вул. Скарбнівського. Бордель працював протягом дванадцяти років за сприяння місцевих багатіїв, які його «дахували». Коли нарешті влада накрила цей «бізнес», газета Sztandart Polski писала, що пані Вайс була дружиною австрійського офіцера, яку кликали «капітановою». На суді на запитання про мотиви свого злочину пані Вайс відповіла, що робила це «для домашнього огнища». Саме ця фраза й стала назвою Франкового твору.
У романі головна колізія точиться проміж щасливого подружжя Анелі та Антона Ангаровичів. Кохають одне одного, люблять своїх дітей і готові на все задля благополуччя свого сімейного гнізда. Антон віддав п’ять років життя службі в Боснії. Тим часом Анеля, з огляду на малу зарплату чоловіка, підтримує «домашнє огнище» грішми, отриманими від торгівлі дівчатами… Коли Антон повертається до Львова, усе військове середовище відвертається від нього, знаючи, якими брудними справами займається його жінка. Не знає про це лише сам Антон. Коли вся правда нарешті виходить на поверхню, Анеля накладає на себе руки.
Будинок № 4 на вул. Пекарській — триповерхівка, де Ангаровичі винаймали спочатку квартиру на третьому поверсі, а потім, коли Анеля швидко розбагатіла, переселилася на перший, дорожчий поверх. Зараз це житловий будинок з магазином на першому поверсі. Історію будинку «ВЗ» розповів старший науковий співробітник Львівського історичного музею Ярослав Бишкевич.
Будинок був зведений як житловий у 80-ті роки XIX ст. Відомості про нього містить «Адресна книга королівського столичного міста Львова» за 1889, 1899 та 1916 роки. Будинки тоді мали конскрипційні номери, і ця нумерація та адреса протягом років змінювалися. Будинкові або конскрипційні номери діяли за часів Австро-Угорщини. Ті номери вносили в метричні книги, що дозволяло військовим чиновникам перевіряти записи у єпископа і вираховувати вік кожного мешканця будинку.
Так, 1899 року конскрипційний номер кам’яниці був 452. Власником її був Теофіл Ніколіч. У довіднику за 1899 рік конскрипційний номер цієї кам’яниці був уже 661, а власником — Гаусман Песель.
У цій дільниці міста були представлені парафії трьох релігійних конфесій. Римо-католики належали до костелу Св. Антонія (на Личаківській вулиці), греко-католики — до церкви Успення Пресвятої Богородиці. Юдеї належали до синагоги «Шомрей Шабат» на вул. Боїмів, 19 (нинішня вул. Староєврейська).
Згідно з даними за 1916 рік, кам’яниця мала конскрипційний № 661, власником була організація «Бермбаум Фабіян і спілка». У подвір’ї будинку на початку ХХ ст. була майстерня Петра Віталіса Гарасимовича. Судячи з прізвища, мав вірменське походження. Чи орендував ту майстерню, чи це була його власність — невідомо.