Чи об’єктивною буде історія України, написана під «патронатом» олігарха?
Про історію України у різні часи написано-сказано чимало. І ось тепер, коли наша держава ціною надзусиль обстоює свою незалежність, група світових і вітчизняних науковців поставила перед собою завдання представити нашу минувшину по-новому — більш глобально, більш повно, більш переконливо. Більш зрозуміло для світу
Йдеться про проєкт «Українська історія: глобальна ініціатива», який недавно презентували у Лондоні. Автор ідеї і, вочевидь, той, хто фінансово забезпечуватиме її реалізацію, — відомий бізнесмен Віктор Пінчук. Над втіленням цього проєкту упродовж трьох років працюватимуть запрошені ним 50 українських і 40 зарубіжних науковців — не лише історики, а й фахівці з інших сфер науки.
Як сказано в анонсі, учасники проєкту ставлять собі за мету дослідити глибинну історію земель сучасної України і народів, які їх населяли, вивчатимуть походження людських поселень, поширення індоєвропейських мов, відносини між класичною Грецією та чорноморським регіоном, Європу епохи вікінгів, Візантію і Київ, Ренесанс та Реформацію, а також сучасні питання націєтворення та імперії. Ініціатива непрямо шукатиме відповіді на засадничі запитання, як-от: «Хто ми?», «Як уможливилась нація?».
Проєктом керуватиме незалежна рада директорів, до якої увійдуть, зокрема, історик, професор Єльського університету Тімоті Снайдер, політик і дипломат Карл Більдт, митрополит Української католицької архієпархії Філадельфії, президент Українського католицького університету Борис Ґудзяк, журналістка та есеїстка, лауреатка Пулітцерівської премії Енн Еплбом, юрист та автор книг-бестселерів Філіп Сендс, поет Сергій Жадан. До складу директорів увійшли ведучий CNN і журналіст The Washington Post Фарід Закарія, українські журналістки — співзасновниця Public Interest Journalism Lab та ГО «Громадське» Наталія Гуменюк і головна редакторка «Дзеркала тижня» Юлія Мостова. До проєкту залучено і директора Українського інституту національної пам’яті Антона Дробовича.
Попри такий солідний послужний список, новий проєкт Пінчука в українському суспільстві сприйняли неоднозначно. Прозвучала критика, застереження і навіть несприйняття. А все через те, що бізнесмен Пінчук активно просував проросійський проєкт з вшанування жертв «Бабиного Яру», відбілював у «справі Ґонґадзе» свого тестя — експрезидента Леоніда Кучму. З огляду на усе це дехто з науковців від участі у цьому проєкті відмовився…
Представляємо різні погляди на цей проєкт, на його місію.
«Історія світу виглядатиме інакше, якщо повернути туди Україну»
В історика Тімоті Снайдера, одного зі знакових облич цієї ініціативи, кореспондент видання NV запитав:
— Проєкт глобального переосмислення історії України видається величним. Але для частини українського суспільства він виглядатиме перш за все як засіб руйнації російського імперського бачення історії українських земель, яке досі є панівним для багатьох країн світу. Чи є це одним з пріоритетів проєкту?
— Я думаю, що руйнація — швидше, побічний ефект, — відповів, зокрема, Тімоті Снайдер. — Великоросійський наратив про Україну не має сенсу з тисячі причин, про які можу говорити довго на своїх лекціях, інтерв’ю тощо. Але не треба починати свій власний історичний проєкт, намагаючись довести, що хтось інший помиляється. Я думаю, що ми прагнемо чогось набагато цікавішого, ніж падіння російської історичної школи або відповіді їй. Ми прагнемо історії, яка є правдивою, експансивною та інклюзивною, і в якій є багато цікавих тем.
Зараз маємо покоління молодих українських істориків, що виросли вже в незалежній Україні, мають освіту, але не російську, а міжнародну чи українську, тож ми зараз перебуваємо в такому моменті, коли можемо робити щось набагато цікавіше. А також бути відкритими до тем, які просто не з’являються в російській історії, — наприклад, античний світ, Чорне море, скіфи чи вікінги. У російському імперському погляді вікінги є дуже незручними, бо росіянам потрібно, щоб люди, які заснували Київ і Київську Русь, були слов’янами, що смішно. Я маю на увазі, що це смішно як прагнення. Ви повинні бути відкритими до того, що ваш народ і ваша історія складається з різних течій, але якщо ви відкриті до скандинавської історії та історії вікінгів, то раптом Київська Русь бачиться частиною цієї набагато більшої ранньосередньовічної картини, яка включає Швецію, і Норвегію, і Данію, і Англію, і Нормандію, і Сицилію. Раптом ви опиняєтеся в цьому набагато цікавішому світі, і якщо ви просто намагаєтеся протистояти російській школі, то ви не побачите всіх цікавих речей, які є у вашій власній історії…
— Якими бачите короткострокові й довгострокові результати проєкту?
— …Довгостроковий ефект — це переосмислення європейської та світової історії. Йдеться про історію України, але переосмислити історію України можна лише показавши, як Україна торкається інших великих знайомих тем. Мова, якою ми зараз розмовляємо, англійська, але так само українська, обидві — індоєвропейські мови. А індоєвропейські мови, як виявилося, беруть початок на території нинішньої Південно-Східної України і поширюються на захід. Це досить важлива тема, чи не так? І це означає, що всі, хто розмовляє індоєвропейською мовою, а це і Південна Азія, і Близький Схід, і Греція, і так далі, якимось чином пов’язані з нинішнім українським степом або з класичною Грецією. Люди просто не знають, що Афіни були в симбіотичних відносинах з північним узбережжям Чорного моря, і це були економічні відносини. Цивілізація Аристотеля, Платона, Сократа залежала від торгівлі Чорним морем, це відомо вам, українцям, але це не стало загальним знанням у світі, у Лондоні, де ми з вами зараз.
На території України знаходять підтвердження навіть античні легенди. Усі чули про плем’я амазонок, але зараз, завдяки археологічним знахідкам та іншим джерелам, ми знаємо, що у скіфів насправді були жінки-воїни. Тож ідея про те, що Ахілл, а також Геракл і Тезей, колись билися з жінками-воїнами, амазонками, є частиною грецької легенди чи міфу, але вона базується на реальній дійсності. Втім, ми не зможемо побачити цю реальність, якщо не впишемо Україну до глобального античного світу. Історія світу виглядатиме інакше, якщо повернути туди Україну. Це одна з причин, чому я був радий дати старт проєкту в Британському музеї. Британський музей пов’язаний з такими великими траєкторіями, як Єгипет, Месопотамія, Стародавня Греція, історія сучасних імперій. І в усіх цих історіях Україна посідає важливе і навіть, я б сказав, трансформаційне місце.
Хто платить, той і замовляє музику…
Думками про згадану ініціативу кореспондент «ВЗ» попросив поділитися кандидата історичних наук, військовослужбовця ЗСУ Михайла Галущака.
— Чи є потреба у такому новому історичному дослідженні?
— З повномасштабною війною у нашому суспільстві зріс попит на історію. Люди все частіше починають задавати собі питання: «Хто ми є?», «Чому так сталося?», «Чи можна було чогось уникнути?». І в цьому немає нічого дивного, адже історія має причинно-наслідковий зв’язок. Погляди на минуле великою мірою визначають погляди на майбутнє. А тривога у людей зароджується через одне побоювання: які саме погляди нам вчергове намагатимуться нав’язати під прапором олігарха Пінчука? Чи буде це український погляд на історію, а чи польський, американський, космополітичний?.. Тривога у тому, який саме світогляд нам формуватимуть?
Я ходив до школи уже в незалежній Україні (коли президентом був тесть Пінчука — Кучма), але ще змалку пам’ятаю, що була історія, яку викладали у школі, а була та, яку вдома розповідала бабця і на якій ми виховувалися.
У старшому віці була ще інша історія — яку нам розказували певні викладачі на історичному факультеті Франкового університету. Говорили вони складними термінами, пропонували, здавалось би, «прогресивні» ідеї, значна частина яких була покликана дискредитувати український національно-визвольний рух у ХХ ст. Як любила казати моя бабця — напускали туману у голову.
Інколи, щоб людина прийшла до тями, її потрібно вдарити по лиці. російсько-українська війна нашу націю серйозно вдарила — туман у багатьох головах розвіявся.
— До авторського колективу увійшли шановані в Україні люди. Тож немає причин думати, що своєю участю у цьому проєкті вони хочуть зашкодити нашій державі…
— Дуже часто буває таке: на папері одне, на ділі — інше. Коли українці йдуть на вибори, то їм краще читати не програми кандидатів, бо ще ніхто з них не написав, що буде погано. Треба читати біографії цих кандидатів…
Кілька років тому наукове середовище українських істориків протестувало (підписувало колективні звернення, робило альтернативні публікації, організовувало круглі столи тощо) проти того, що у підручнику за 10-й клас для українських шкіл — «Історія: Україна і світ» — генерала УПА Романа Шухевича зображували як «колаборанта». Не пам’ятаю, щоб хоч один із тих, хто увійшов до проєкту Пінчука, висловив тоді свій протест проти цього підручника…
Якщо згаданий вами проєкт написання історії України є колективним, то і відповідати кожен з авторів повинен не лише за свій текст, а й за написане іншими його учасниками. Тому мене не здивувала інформація, що були історики, які відмовилися від співучасті у цьому проєкті.
Можливо, так сталося і через те, що у списку авторів цього проєкту є Ярослав Грицак, який оунівців відкрито називав «терористами», гальмував діяльність німецько-української комісії істориків у питанні визнання Бундестагом Голодомору як геноциду українського народу. Згадуваний пан Грицак у січні цього року давав коментар французькому виданню Le Monde, яке опублікувало статті під промовистими назвами «Війна в Україні: міф Бандери та реальність нацистського колаборанта» та «Степан Бандера, український антигерой, глорифікований після російської агресії». Дивно, коли люди, живучи у незалежній Україні, дискредитують пам’ять про тих, хто за неї боровся і віддав своє життя. Дивно, коли люди борються проти націоналізму, а в часи небезпеки — «тримають кулаки», щоб націоналісти їх захистили.
— Основне вістря критики спрямовано через фінансування цього проєкту з боку Віктора Пінчука, якого історик Вахтанг Кіпіані вважає одним із фундаторів олігархічного проросійського режиму в Україні…
— Є така приповідка: хто платить, той і замовляє музику. Український політичний діяч першої половини ХХ ст. Осип Назарук колись казав, що вважає українцем кожного, кого болить доля України. Чи болить доля України олігарха Пінчука? Це радше риторичне запитання. Як і питання про його український погляд на наше минуле.