«Росія не може зупинити видобуток нафти. Бо потім не зможе його відновити»
Видобувні компанії готові... доплачувати переробникам, аби ті забирали нафту
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/411117/nafta.jpg)
20 квітня стало переломною датою для нафтового ринку. Ціни не просто обвалились, а зайшли у мінус! Ф'ючерси з поставкою у травні на нафту марки WTI обвалились до мінус 37 доларів за барель, на російську нафту Urals — до мінус 2 доларів. Тобто вже навіть не йдеться про те, що ціни не покривають витрат на видобуток нафти. Видобувні компанії готові доплачувати переробникам, аби ті забирали у них сировину!
Нафтосховища заповнені, а попит на готові нафтопродукти мізерний: літаки практично не літають, найбільші економіки — на карантині. Ще на початку березня країни ОПЕК проводили переговори щодо зниження видобутку нафти, однак тоді РФ і Саудівська Аравія не дійшли згоди. Не спрогнозували масштабів економічної кризи, яку спровокувала пандемія… У середині квітня країни-виробники погодились скоротити видобуток. Але було пізно. Ринок уже затопила нікому не потрібна нафта.
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/04/riabcev.jpg)
— Насправді знизились не ціни на нафту, а котирування на травневі ф’ючерси. Причому не на всі, а лише на WTI — американську марку нафти, — каже директор спеціальних програм НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев. — Це не означає, що ці котирування жодним чином не впливають на вартість реальної нафти. Усі ці біржові спекуляції за місяць усереднюються, і той результат є базою для визначення цін на реальну фізичну нафту. А це, своєю чергою, впливає на ті країни, які цю нафту видобувають. Вплив різний. Усе залежить, наскільки гнучким є видобуток у цих державах.
Якщо взяти США, то там видобутком нафти займаються понад 6 тисяч компаній! Можуть упродовж тижня змінити обсяг видобутку на пів мільйона барелів на добу, тобто 0,5% світового видобутку. Це можливо завдяки сланцевій революції. Там інша технологія та ідеологія видобутку. Тому за США турбуватись не варто. Навіть якщо втрати у компаній будуть, то вони давно застраховані. І навіть якщо 100 компаній збанкрутує, це не матиме нищівного впливу. Це ж стосується і держав, у яких собівартість видобутку дуже низька. Йдеться насамперед про Саудівську Аравію, яка має гігантські родовища, де нафта йде самоплином. Її не треба відкачувати. Крім того, ці родовища близько до портів, де навантажують супертанкери. Тому Саудівська Аравія може прикрити зі сотню свердловин і від цього особливо не постраждає.
Проблеми виникають у тих держав, компанії яких мають високу собівартість видобутку. Це Венесуела, низка африканських держав і Росія. При цьому РФ має ще одну проблему — більша частина їхніх родовищ перебуває на завершальній стадії розробки. Це означає, що консервація чи припинення видобутку зі свердловин може призвести до того, що відновити видобуток з цієї свердловини буде вже неможливо. Там вже і так низької якості нафта, у ній досить багато води та інших сторонніх речовин.
— Деякі експерти прогнозують, що ця криза може навіть призвести до розпаду Російської Федерації…
— Не варто забувати, що РФ має щонайменше три різні фонди. Лише в одному з них накопичено 17,4 млрд доларів, якими Росія може компенсувати різницю в цінах на нафту щонайменше впродовж трьох років. Тобто навіть якщо нинішній рівень цін на нафту втримається впродовж трьох років, це не призведе до нищівної кризи в РФ. Деякі мої колеги кажуть, що через великі втрати від обвалу цін на нафту Путін розв’яже війну на Близькому Сході. Але не треба забувати, що Близький Схід — це не Україна, не Абхазія і не Сирія, доля яких, за великим рахунком, байдужа і США, і ЄС, і Китаю. Якщо війна буде розв’язана на Близькому Сході і будуть стирчати вуха РФ, то будуть запроваджені такі санкції, що «мама не горюй». Це може бути навіть ембарго на російську нафту. Навіть загрози такого ембарго достатньо, аби навіть думки про авантюри на Близькому Сході у РФ не виникали. Тому так, найгірше в цій ситуації буде Росії. Матиме експортні втрати, впадуть надходження до бюджету. Але все одно це не призведе до суттєвих змін у геополітичній ситуації, чи зміни режиму в РФ.
— Виконавчий директор «Нафтогазу» Юрій Вітренко заявив, що за від’ємних цін на нафту її зберігання тепер вигідніше, ніж видобуток. Україна може заробити, бо має нафтотранспортну систему, де можна зберігати нафту. В тому числі і в ємностях на колишніх нафтопереробних заводах.
— В Україні справді є певні потужності, які можна заповнити нафтою. Але скільки таких потужностей? 2018 року здійснювали їх оцінку. Виявилось, що їх недостатньо навіть для того, аби зберігати мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів, які Україна повинна мати відповідно до міжнародних зобов’язань. Тобто Україна має зберігати близько двох мільйонів тонн у нафтовому еквіваленті. Та виявилось, що з цих обсягів лише для одного мільйона у нас начебто є потужності. Причому це потужності не лише для нафти, а й для нафтопродуктів. У квітні «Укрнафта» реалізувала 600 тисяч тонн нафти власного видобутку. Можливо, десь є ще якісь потужності, але оцінка 2018 року їх не знайшла… Є ще потужності «Укртранснафти», але вони потрібні для забезпечення безперебійного транзиту через Україну, і їх не можна вилучати просто для збереження.
— Від початку року ціни на бензин в Україні знизились лише на 15%. Чому обвал цін на нафту не призвів до такого ж різкого обвалу цін на бензин?
— Тому що автомобілі ми не заправляємо ф’ючерсами. Ми навіть не нафтою заправляємо, а бензином чи дизельним пальним. Вартість пального на АЗС залежить від трьох основних чинників. По-перше, вартість нафтопродуктів на кордоні. Упродовж останнього місяця на кордоні ціна впала на 30%. По-друге, від курсу гривні. Слава Богу, він більш-менш стабільний. По-третє, від попиту. Попит скоротився, тому можна було би знижувати ціни. Вони й знижуються поступово — в середньому на 30 копійок на тиждень. Зрозуміло, автомобілістам хотілося б, аби це було швидше. Але варто розуміти і трейдерів, адже у них обсяги реалізації скоротилися, а затрати на підтримку мережі не змінились. АЗС втратили доходи від кафешок, магазинчиків, автомийок, які давали десь третину доходів. Зрозуміло, триматимуться за ті ціни ногами, руками, зубами… Але все одно вони знижуватимуть ціни: і під впливом великого гурту, бо їм потрібен обіг, і під впливом нелегалів, які зараз все активніше піднімають голову.
— А яку частку у вартості пального на АЗС становить саме вартість нафти?
— Вартість нафтопродуктів — десь близько 45%. З них 30% нафта, решта — процесинг. Близько 40% - податки. Ще 15% - це логістика, транспортування, затрати АЗС, прибуток АЗС. Якщо нафта дешевшає вдвічі, то нафтопродукти лише на 30%. Бензин — ще менше.