Чому Порошенко їздить з Томосом Україною?
Коли б Порошенко покладався тільки на церковників, то ми б чекали на доленосне рішення Варфоломія І до другого пришестя
Відповідь на запитання, винесене у заголовок, здається, лежить на поверхні. Президент розпочав свою виборчу кампанію, а історичний документ із Константинополя вважає головним аргументом на свою користь. Думка тривіальна, вона не потребує особливих розумових зусиль, і вигідна усім, — і пересічному обивателеві, і, — що дуже важливо, — опонентам чинного гаранта.
Однак не все так просто. Як би не волали розмаїті критики Петра Олексійовича про те, що держава не може і не повинна втручатися у справи Церкви, вони лукавлять. Можна наводити приклади здобуття автокефалії іншими помісними національними церквами, у яких також присутній державний чинник, можна до безконечності апелювати до неписаного регламенту, згідно з яким до Вселенського патріарха, окрім духовних осіб, з проханням про Томос мають звертатися і державні очільники. Але обійдуся загальним твердженням: держава (в особі її провідників), яка дбає про суверенітет і незалежність, про консолідацію нації, завжди розглядає Церкву серед найважливіших елементів цих архіважливих речей.
Тепер спробую сформулювати свою відповідь на запитання «Чому Порошенко їздить з Томосом Україною?». Бо більше нікому. Поясню таку категоричність. Недавно колишній очільник УАПЦ Макарій (Малетич) у відповідь на пропозицію мера галицької столиці Андрія Садового надати йому та Патріархові Філарету звання «почесних громадян Львова» відповів відмовою. Садовий, звісно, теж керувався не тільки пошанівком до церковних ієрархів, його ініціативу я схильний розглядати через призму участі у президентській кампанії. Та менше з тим… Цікавіші аргументи самого Макарія. «Митрополит Макарій пояснив свою відсутність у Константинополі через непокору колишнього Патріарха УПЦ КП, а сьогодні Митрополита ПЦУ Філарета, який не бажає прийняти визнаний Вселенською Патріархією митрополичий устрій Православної церкви в Україні. Саме небажання зняти патріарший куколь і стало причиною відсутності архієреїв 6 січня у Константинополі», — процитувала свого ієрарха прес-служба колишньої УАПЦ.
Тобто, що маємо у сухому залишку? Томос вже в Україні, парафії РПЦ десятками переходять у нову автокефальну церкву, а наші духовні старці досі не можуть позбутися неприязні і конфліктів учорашнього дня. Гірко, однак, що авторитетні постаті забувають про те, що колись влучно окреслив український філософ Сергій Кримський: «Християнство прощає гріхи, але не прощає безгрішності. Адже в такому разі людина впадає у найтяжчий гріх — гріх гордині». Прагнення бути «святішими за Папу Римського» часто застилає значно ширші виднокола, інтереси пастви і країни.
Підозрюю, коли б Порошенко покладався тільки на церковників, коли б не всадив амбітних кліриків за один стіл, коли б не застосував своїх, нам не відомих аргументів, то ми б чекали на доленосне рішення Варфоломія І до другого пришестя. Дехто з більш освідомлених розповідає, що під час Об’єднавчого собору у святій Софії Петро Олексійович навіть пригрозив першоієрархам відчинити двері храму, — хай би пояснювали свою непримиренність і затятість тисячам вірян, які зібралися на площі, очікуючи на історичне рішення…
Історія не визнає умовностей. Однак Томос є, Православна церква в Україні з кожним днем зростає, і процес не спинити. У цій ситуації Порошенко вже не мислить категоріями чергових виборів, хоча було б наївним думати, що Томос не вплине на результат березневого волевиявлення. Та для чинного президента цей документ, радше, справа незалежності його батьківщини від московського духовного ярма, став справою життя, а не тільки питанням другої каденції. Для того, аби реалізувати цю справу уповні Порошенко їздить з Томосом Україною, намагаючись переконати у потребі духовного єднання тих, хто здатен слухати і чути.
Зрештою, мене мало цікавлять мотиви Порошенка. Важливий результат. А він більш ніж промовистий: за понад триста років історія стала на свої місця, колишня імперія тепер довго відмиватиметься від брехні і вигадок про свою винятковість, «третій Рим». Міфи зруйновано одним підписом Вселенського патріарха. Москва, якщо бажаєте, змушена наново переписувати свою минувшину, без месіанських ілюзій і без надмірних, безпідставних амбіцій на домінування у слов’янському, православному світі.