Всюди бачимо «зраду», а насправді даємо собі раду
Тотальна, притаманна різним зрізам українського суспільства «зрада» базується і на тому, що ми схильні забувати, з чого стартували
«Зрада» у сучасному розумінні українців буває кількох ґатунків. Є громадяни, які на хвилі революційних змін стали лідерами громадської думки, яким довіряє значна частина суспільства. Цей сегмент більш-менш усвідомлює ситуацію в країні і намагається прискорити потрібні для перетину «точки неповернення» процеси. Часто на шляху цих реформаторів стає система — формальні, законодавчі рамки вчорашнього суспільного договору ще не зламано, інертність бюрократичної машини теж нікуди не зникла. Тому для багатьох активних громадян джерелом «зради» є влада. У середовищі активістів теж не позбавлені політичних амбіцій люди, які воліли б втілювати свої державотворчі проекти не на аматорському рівні, а наділеними цілком конкретними повноваженнями. Не варто ігнорувати й те, що чимало новопосталих громадських структур є утворами на замовлення сильних цього світу, тих, кого звично називаємо олігархами. А у них, ясна річ, свої плани на вибори та їхній результат.
Суттєве коло інтелектуалів, розчарувавшись у тяглості реформ, їх болісності і часами контраверсійності, впадають в іншу крайність. Вони звично для освіченої публіки беруться звинувачувати інфантильність пересічного обивателя, вказувати на брак пасіонарності, відданості реформам, на превалювання інтересів «шлунка», «холодильника» над суспільним добром. Але народ, як відомо, не обирають. Як вважає Мирослав Маринович, «маємо владу, на яку заслуговує народ, який хоче, щоби мінялися всі, крім нього самого».
Народ теж є джерелом «зради». Однак його мотиви простіші. Хіба не може не переймати «маленького українця» перспектива послідовного зростання тарифів на газ, очевидна інфляція, високі ціни? Після 25 років виживання і пристосування до обставин, такий громадянин вважає, що мав би вже мати відносний спокій і надію на безбідний завтрашній день.
Тотальна, притаманна різним зрізам українського суспільства «зрада» базується і на тому, що ми схильні забувати, з чого стартували. П’ять років тому ми фактично промчали лезом бритви, і не втратили своєї міжнародної суб’єктності. Україна залишилася незалежною державою, хоча ще 2014-го мало б знайшлося людей, які ризикнули б зі стовідсотковою впевненістю сказати, що так буде. В умовах війни постало кардинально нове українське військо, і тепер цей відсоток оптимістів вищий критичного, бо саме армія є гарантом нашої з вами свободи перед лицем агресора.
Україна фактично вирвала в ЄС статус асоційованого членства та безвіз. І з кожним роком все більше громадян переконуються у доцільності цих двох проривів. Скажіть, чи за Януковича хтось мріяв про такі, нині вже звичні, речі? Чи бачили ми тоді українську перспективу далі ЄврАзЕС і «Таможенного союза»? Чи могли собі уявити, що на захист України, хай і не надто охоче, хай зі скрипом, але об’єднаються найбільші світові потуги? А тепер, маючи на cході незагоєну рану окупованих територій, чуємо з уст західних лідерів запевнення про євроатлантичну перспективу Києва, причому у цілком оглядному майбутньому.
Те ж стосується і духовних справ. Приклад сильної, нескореної України вабить такі ж сильні, принципові постаті світового масштабу. Тому маємо безкомпромісну позицію Вселенського Патріарха у справі здобуття Україною своєї, непідпорядкованої нікому помісної церкви. Ми кажемо про «зраду» п’ятирічного часового відтинку? Та ж маємо майже у кишені перемогу, на яку очікували століття!
Я люблю цитувати Ґолду Меєр, прем’єрку Ізраїлю часів здобуття ним незалежності. Можливо, тому, що ця жінка почасти черпала свою мудрість і в Україні. Прислухаймося до народженої на нашій землі легенди: «Народ не може будувати своє майбутнє, якщо він забув про минувшину. Але жити, розмірковуючи тільки про минуле, неможливо: всю свою енергію, всі можливості варто складати у майбутнє». Додам тільки — відкинувши «зраду», оскільки вона, здебільшого є плодом наших фантазій.