Навіщо Україні потрібні дві незалежні прокуратури

Останні “розбірки” між Генпрокуратурою і НАБУ/САП відволікають від суті питання: ”Навіщо потрібні дві незалежні прокуратури, якщо в інших цивілізованих державах обходяться однією?”.

Відповідь проста: тому що в інших державах не стоїть питання повернення багатомільярдних, вкрадених у держави, коштів. Аби якомога швидше ці кошти повернути до бюджету держави, має бути конкуренція двох прокуратур, - щоби громадяни бачили, яка з прокуратур краще справляється з цим завданням. От, скажімо, одна прокуратура повернула до бюджету два мільярди доларів, а друга тільки один мільярд. Тоді в громадян виникає питання: а чи не поклали у тій другій прокуратурі “під сукно” кілька впроваджень, які би могли повернути до бюджету ще один мільярд? Без такої конкуренції у суспільства не буде критерію для оцінки роботи прокуратури у цьому надзвичайно важливому напрямку їхньої роботи.

Крім того, якщо обидві прокуратури будуть передавати до суду справи на приблизно однакову суму, а потім кошти не поступлять до бюджету, через дії окремих судів чи суддів, суспільству стане зрозумілим, що або кого слід міняти у судовій системі.

І якби ця конкуренція призвела до очікуваних суспільством результатів, то й не постало би питання про фінансування паном Курченком політичного проекту пана Саакашвілі. Через одну просту річ: в пана Курченка, чиї гроші вкрадені у держави через протизаконні махінації з нафтою, не було би вже грошей для фінансування політичних партій в Україні, оскільки ці гроші мали би бути повернуті до бюджету.

Це не виправдовує пана Саакашвілі,який, схоже, сповідує принцип імператора Веспасіана - “Гроші не смердять”. Але між Веспасіаном і Саакашвілі є різниця. Римський імператор застосовував цей принцип для поповнення бюджету держави, коли обклав податком громадські туалети. А пан Саакашвілі хотів скористатися грошима, які мали б належати українському бюджету, для підтримки своєї політичної партії.

Чи справді йдеться про настільки  великі суми, що повернення коштів до бюджету слід вважати пріоритетним напрямком роботи прокурорів? Згідно з оприлюдненими даними, зникло на 20 мільярдів золота з Нацбанку, а також 37 мільярдів банківських кредитів. Протягом останніх трьох років пішло до офшорів 70 мільярдів доларів. Далеко не всі ці суми пов'язані з порушенням законності, але навіть йдеться про 10%, то це близько 13 мільярдів доларів. Якби вони би були повернуті до бюджету, то не знадобилася би кредитна лінія від МВФ. Уся дохідна частина бюджету України становила минулого року 22,5 мільярда в доларовому еквіваленті. А нестача коштів у витратній частині становила 6 мільярдів доларового еквіваленту. Тож якби обидві прокуратури добре попрацювали, у наступні два роки можна було б не позичати гроші за кордоном. А в подальші роки завдяки підйому економіки відрахування в дохідну частину бюджету збільшилися би до рівня витрат. І тоді би міністр фінансів сам запропонував підвищення зарплати прокурорам, а не мав би відбиватися від їхніх настирних вимог в умовах нестачі коштів.

Зменшення зовнішнього боргу і бездефіцитний бюджет - це те, що визначає справжню незалежність держави. Неспроможність держави обслуговувати борги й балансувати доходи та витрати бюджету - вірний шлях до втрати незалежності такої молодої держави, якою є Україна. То може, усвідомлення цієї простої істини допоможе Генпрокуратурі і НАБУ\САП відкинути «розбірки» і перейти до змагання, хто з них поверне більше коштів до бюджету? Можна не сумніватися, що в цьому змаганні у кожної команди прокурорів буде не менше вболівальників, ніж у "Барселони" і "Манчестер Юнайтед".